Volkswagen Golf IV: afwijking benzinemeter R32

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine

Sinds kort een probleem met controlelampje motormanagement. Drie weken geleden een storing in de Lambdasonde = gewist. Een daarna opnieuw storing, nu iets met calculations..... = gewist. Afgelopen weekend opnieuw storing. Door dealer gewist. Diagnose onbekend ivm weinig tijd van de dealer. Sinds dit euvel gaat de benzinemeter ook afwijken. Ik heb hem vol getankt en na 40km rijden schommelt hij tussen vol -1 streepje.
Benzineverbruik is ook extreem verhoogd. Reed voor dit euvel 7.9-8.2/100km per liter. Nu 11.9-12.8/100km per liter. Digitale meting.
Heeft iemand een oplossing voor dit euvel?

Thanks,

Jay

shoebba

Geplaatst door shoebba (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Ressetten/wissen is niet repareren. Zeker gezien de klacht over hoog verbruik zal er gezocht moeten gaan worden.
Mogelijk was die melding met iets van "calculations....." al een (voor)waarschuwing voor dat hoge verbruik.

Als je de nummers van de foutcodes nog weet (of te pakken kunt krijgen) en die plaats, is er misschien meer van te zeggen.

shoebba (0), 12 jaar geleden

Uit de recente lijst zijn de volgende codes bekend:
P1142
P1570
P1650

Hopelijk kun je hier wat mee.

Gr,
Jay

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

De P1142 is hier van belang. Deze vertelt dat er iets niet klopt in de berekening van de belasting - en dus het brandstofgebruik.
De diverse signalen komen niet allemaal overeen met elkaar. Helaas wordt dat meten en zoeken.

shoebba (0), 12 jaar geleden

Ik zal deze ook doorgeleiden naar de tuner die een jaar geleden een tuning heeft uitgevoerd. Overigens is de tuning perfect en doet het nog goed alleen de storing en hoog benzineverbruik speelt nu een rol. Er is ook een Viper luchtfilter(niet open systeem) geplaatst. Zou dit nu bij zulke lage temperaturen een rol kunnen spelen?

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik zou beginnen bij de lambdasonde, gezien de gewiste storing van enige tijd geleden.
Hoger verbruik kan door problemen met de lambda veroorzaakt worden of b.v. door een klein lekje in de uitlaat dat het lambda-signaal verstoort.

shoebba (0), 12 jaar geleden

Ik zal dit voorleggen aan de tuner omdat ik door de dealer benadrukt ben dat indien zij de storing moeten oplossen, eerst de tuning eraf zullen afhalen en daar zit ik echt niet op te wachten. Ik heb dit verhaal reeds voorgelegd aan de tuner en deze zal het in de groep gooien.

Als ik meer weet hoor je van me.

Gr,
Jay

shoebba (0), 12 jaar geleden

Oldford,
Kan of ken je iemand die hetgeen je hebt voorgesteld kan uitvoeren buiten de dealer om. Het liefst A'dam e.o?

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Kennen? Nee.
Even zoeken met Google gaf deze lijst: http://www.vwmonteur.nl/

N.B.: Vul je motorcode of inhoud en kenmerk even in. Dat helpt als er straks meer technische vragen gesteld worden.

shoebba (0), 12 jaar geleden

@oldford=> Sinds gisteren is de tuning eraf gehaald en terug gebracht naar de originele software in het motormanagement. Storingen zijn gewist en volgens de tuner zijn er geen storingen aangetroffen. Heb even gereden met 100 km/h (cruisecontrolled). Verbruik gemiddeld 8.6/100. Ik denk standaardwaarden voor een R32. Ik hoop dat de storing wegblijft maar ik hou rekening mee dat ie gauw weer terug zal komen en dan zal ik de dealer aan het werk zetten want als ik dat nu al doe dan kan het zo zijn dat zij geen storing aantreffen en mij een rekening van €224,00 ex btw, twee uur diagnose, presenteren.
Hoe denk jij hierover?

Gr,
Jay

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Verbruik is nog niet veel van te zeggen.
Hou het in de gaten en meet ook het verbruik op de ouderwetse manier: voltanken en kilometers bijhouden.
Bedenk dat het nu winter is en dan gebruik je meer. Koude start heeft meer nodig gewoon omdat het kouder is en opwarmen duurt langer.
Doe je zoals zoveel mensen: motor starten en dan ramen krabben dan verbruik je nog iets meer.
Maar inderdaad: nu is het iets te vroeg om de dealer aan het werk te zetten. Systeem moet zich even inleren.

Of het de tuning is? Tot pak em beet 4 weken geleden deed alles het toch?
Maar ook hier: 4 weken geleden was het niet zo koud als nu. Dat kan ook bij tuning invloed hebben.

Even voor de zekerheid: de auto heeft meerdere lambdasondes. Welke is er vervangen en is daar Origineel VW voor gebruikt?

shoebba (0), 12 jaar geleden

Er zijn geen (sensoren) lambdasondes vervangen. Nu is alleen de tuning eraf gehaald en de originele geinstalleerd door de tuner. Hoeveel lambdasondes heeft zo'n auto?

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

O.K. Mijn fout. Alleen de storing in de lambdasonde gewist. Blijft de vraag welke storing (en welke storing).
Volgens mij 4 lambda-sensoren. 2 voor de kats en 2 erna.

shoebba (0), 12 jaar geleden

Probleem (voorlopig) opgelost. Nu een week verder zonder tuning en reparatie dealer > storingsvrij. Hoe lang dit zal duren zullen we zien. Natuurlijk hoop ik dat het wegblijft. Vandaag gaat de tuning er weer op.

Volgens de dealer is een defecte luchtinlaat slang vervangen.

Gr,
Jay

shoebba (0), 12 jaar geleden

Er is nu een ander probleem n.l. bij toerental tussen 2100 - 3250 gaat ie inhouden/sputteren bij het accelereren met het gaspedaal. Dit gebeurt niet bij het accelereren met cruise control. Iemand enig idee?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.