close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf III : Olielampje brandt en piepsignaal

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 ADZ

Goedemiddag,
Ik heb het volgende probleem bij mijn VW Golf Cabrio 1.8 van Bj. 2000:
Het olielampje begint te knipperen inclusief een piepend alarm.
Meestal warme motor ( na ongeveer 10 a 15 min. ) soms ook enkele piepjes bij koude motor.
Het volgende heb ik al gedaan:
Spoelmiddel aan (oude ) olie toegevoegd en afgetapt. Olie en filter ververst ( Valvoline Synpower, Full Synthetic 5W30 ).
2 oliedruksensoren bovenop het oliefilterhuis vervangen voor nieuwe ( origineel VW ) met dezelfde waarde's.
Voorste blauwe ( lage druk ) 0,15 - 0,35 bar en achterste witte ( hoge druk ) 1,6 - 2,0 bar.
Oliedruk gemeten ( warme motor ) gemeten waarde's: stationair 1,6 bar, bij 2000 tpm 3 bar.
Bij gasgeven tijdens meting loopt de drukmeter mooi geleidelijk op.
Motor loopt perfect, géén tikkende geluiden.
Mijns inziens is het een elektronisch probleem. Tellerhuis gedemonteerd maar daar zie ik niets vreemds aan.
Géén donkere plek of scheurtje op de printplaat, verder kan ik natuurlijk niets controleren zo op het oog.
Iemand een idee wat ik verder nog kan doen ?

Alvast bedankt.

Geplaatst door

rschaddelee (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Toevallig had ik vandaag een seat arosa (ook vw) en had het zelfde euvel heb de dynamo spanning gemeten en de was 14,8 volt, dus te hoog toen alle verbruikers aangezet zakte naar 14,1 volt en ook het kniperrend olie lampje ging uit, dus oorzaak spannigsregelaar

zie ook
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

jan5047 0
badge

12 jaar

Dankjewel Jan, ik ga meteen even meten.
Wanneer ik nieuws heb hoor je dat meteen.

rschaddelee 0

12 jaar

Beste Jan,

Ik heb de laadstroom van de dynamo gemeten.
Zonder verbruikers 14,28 V en met verbruikers 14,1 V.
Lijkt me goed.

rschaddelee 0

12 jaar

ja dat is in orde dus dat is de oorzaak niet, toen je mete knipperde het lampje toen ook

jan5047 0
badge

12 jaar

Nee, zodra ik hem uitzet en daarna meteen weer start is het weg.
Als ik dan weer ga rijden blijft het soms wel 10 a 20 km weg en dan ineens begint het weer.
Het lijkt geen slecht contact te zijn. Op een vlakke weg zonder hobbels of bochten kan het zomaar ineens weer beginnen.
Zitter er nog meer sensors voor oliedruk of niveau ? Kan ik eventueel een minder gevoelige sensor ( hoge druk denk ik ) monteren ?
Alvast bedankt.

rschaddelee 0

12 jaar

Vandaag heb ik als laatste redmiddel toch maar de carterpan en het kleppendeksel gedemonteerd.
De aanzuigbuis in de carterpan was behoorlijk dichtgeslibd met aangekoekte olie.
De carterventilatie in het kleppendeksel zat ook behoorlijk dichtgeslibd (metalen rooster).
In de metalen buis die naar de carterventilatie loopt zat een behoorlijke prop sludge die ik eruit geblazen heb met perslucht.
ook haalde ik daar een prop metalen draadjes uit ( was misschien ooit een filter ?? ).
Verder alles zo goed mogelijk gereinigd en doorgeblazen.
Prettig om te weten dat dit nu allemaal goed schoon is maar of het probleem hiermee is verholpen weet ik nog niet.
Het zou me eigenlijk verbazen want de gemeten oliedruk vóór dit schoonmaakklusje was goed.
Ik laat weten hoe het in de komende dagen gaat.

rschaddelee 0

12 jaar

Tot op heden heb ik géén last meer gehad van oplichtende en piepende olielampjes.
Het lijkt er dus op dat ondanks dat de gemeten oliedruk goed was toch het schoonmaken van de aanzuigbuis
en het schoonmaken van de carterventilatie geholpen heeft.

rschaddelee 0

12 jaar

We zijn inmiddels al een paar weken verder en het probleem heeft zich niet meer voorgedaan.
Belangrijk dus voor een ieder met hetzelfde probleem; zelfs als de gemeten oliedruk goed lijkt zou ik toch maar kiezen voor het de- en monteren van het carter en het kleppendeksel. Maak de olie-aanzuigbuis onderin het carter goed schoon, zorg ervoor dat ook de carterventilatie open en schoon is.
Uiteraard ook olie en oliefilter verversen.

rschaddelee 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.