Hallo allemaal,
ik heb sinds gister het lampje op het dashboard branden (Abgaswarnleuchte) dat volgens het boekje een "Störung in der Motorsteuerung" aangeeft. Volgens de handleiding zou het lampje moeten knipperen als er iets aan de hand is, maar het lampje brandt constant.
Ik ben vandaag even langs de Volkswagen dealer geweest, en die hebben 'm uitgelezen, wat schoongemaakt, gereset en het lampje was uit. Het uitlezen gaf in ieder geval een storing aan in de lambdasonde, maar ze hoopten dat het een vuiltje ergens was. Mocht het lampje weer aangaan dan moest de sonde volgens hun vervangen worden.
Het lampje is een tijdje uitgeweest, maar is vanavond toch weer gaan branden : - (
Toch vraag ik mij af of de storing niet ergens anders in kan zitten, aangezien het lampje niet knippert, maar continu brandt. Ik zou het erg vervelend vinden als ik klakkeloos de lambdasonde liet vervangen, en er dan achter kwam dat het eigenlijk een storing ergens anders in de electronica was (vooral ook omdat de dealer me voorrekende dat het vervangen en plaatsen van de sonde een dikke 250 euro kost, is dit niet erg veel?)
Ik vraag dit ook omdat ik verder helemaal niets aan de auto merk, niet in het benzineverbruik en ook niet dat de auto anders loopt. Ik heb even op een duits forum wat info gelezen en begrepen dat je toch echt aan de auto merkt als die sonde kapot is.
Alvast bedankt voor jullie aandacht en hulp.
groetjes,
Nicole
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het allereerste waar je achter moet komen is WAT de storing zegt over de lambdasonde.
Bijvoorbeeld - Onaanemelijk signaal (dan probleem in lambdasonde)
- Geen signaal (dan probleem in lambdasonde)
- Systeem te rijk of te arm (dan probleem ergens ander)
Er zijn nog meer mogelijkheden,dus eerst daar achter zien te komen,opnieuw laten uitlezen.
Lambdasonde's worden namelijk vaak ten onrechte vervangen.
Nummer van de foutcode zou ook erg handig zijn.
Lampje gaat alleen knipperen als de storing om dat moment dreigt de katalysator te vernielen.
Anders brandt het constant. Dus wees blij dat dat lampje niet knippert.
Hey beste Ricky en Oldford,
alvast hartstikke bedankt voor jullie snelle reacties, ik zal de dealer even bellen over wat ze precies hebben uitgelezen (foutcode, als leek krijg je dat natuurlijk niet te horen). Het idee dat de sonde misschien inderdaad ten onrechte kan worden vervangen had ik zelf al, en ik ben ook blij dat ik nu weet dat het lampje alleen maar knippert bij dreigend katalysator gevaar. In het boekje stond niets over constant branden vandaar dat ik het even vroeg.
Inmiddels is het lampje weer uit....?? Het heeft vanmorgen wel nog even gebrand, maar na opnieuw starten na tanken was het ineens weg. Het gekke is dat de auto zich nu ineens wel ernaar gedraagt alsof de sonde kapot is (beetje waggelend gevoel bij stoplicht en het benzineverbruik is nu ineens wel heel hoog).
Ik hou jullie op de hoogte, nogmaal bedankt voor jullie moeite!!!!!
groetjes,
Nicole
14 jaar
Ben ik weer, ff met dealer gebeld en op de werkorder stond het volgende (volgens de mevrouw van de receptie):
P 0134 sporadische storing cylinderrij 1, sonde 1
Op dit moment valt natuurlijk niets meer uit te lezen omdat het motormanagement lampje niet meer brandt, maar volgens haar kon het nu ook een storing ergens in de bedrading zijn.
groetjes,
Nicole
14 jaar
Laat de monteur eerst even naar de stekker -verbinding kijken rechts onder de auto,onder een zwart kapje. Veelal grijs en groen van oxide. Ik weet niet wat de wagen al op de teller heeft staan maar er wordt aangeraden om bij Rond 120k de lambda- sonde preventief te vervangen. VW schrijft dit zelf voor. Bij onze uitleen beatle was alleen de klacht "wat loopt ie duur" Stationair 2%CO en over het hele toerengebied wat rijk . Maar "97hadden geen mm lampje. ! Succes.
P0134 - geen activiteit op signaal van O2 sonde bank1, sensor1.
Computer meet geen verschil er gebeurt eenvoudig niets op het signaal. Dat kan inderdaad een bedradingsfout zijn.
Ook al brandt het lampje nu niet, dan nog kan het signaal van de sonde uitgelezen en gecontroleerd worden.
Zeker als je dat signaal gaat vergelijken met de waardes van een 4-gas tester. Moet je iets kunnen zien.
Zelf even kontroleren: Is de uitlaat volledig dicht? Vooral 1e stuk tot achter de kat.
Zijn alle vacuumslangen en slangetjes heel en niet gescheurd, lek, los, poreus of zo iets?
Beste Punt en Oldford,
dank jullie wel voor de heldere uitleg en de tips, hier kan ik alvast iets mee, ik vraag mijn vriend vanavond of hij de uitlaat even test en naar de slangen kijkt. Een goede vriend van mijn schoonbroer is monteur dus die wil vast wel even (tussen de soep en de aardappelen) naar de eventuele oxidatie van de stekkertjes kijken ;-).
Fantastisch dat jullie jullie kennis op deze manier willen delen !!!!!
Groetjes,
Nicole
14 jaar
P0134 Verwarmde lambdasonde bank 1 cilinderrij 1, geen activiteit
Ik ga voor een defecte lambdasonde,komt bij deze 2.0 liter wel eens voor.
Meet de weerstand van de lambda-sonde onder de wagen bij de stekkerverbinding tussen de 2 witte draden. Open verbinding is afkeur. maar de stekker is ook vaak een oorzaak omdat de weerstand laag is dus hoog AMP. Of het vaak voorkomt 1 a 2 maal in een auto leven. Groetjes.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen New Beetle of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar