auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen New Beetle: ahl 1.9 tdi veel carterdruk en baluwe rook uit de intercooler

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: ahl 66kw

Hallo
Ik had een aantal vragen
Het betreft een ahl motor 210000km gechipt bij bekend bedrijf
Ongeveer 6 weken geleden zijn er nieuwe speciale vertuivers in gekomen en gechipt naar behoorlijk wat pk 160
Geen probleem vlgs de man
Nu is hij denk overleden dat is toch zonde
Maar wat constateer ik
Blauwe rook uit de uitlaat en ook uit de intercooler voor de erg klep deze is dicht
motor loopt op 3 cilinders en staat te schudden
De turbo is oke vlgs de garage waar hij even op de brug stond
Anwb man zei ook al denk niet de turbo en helaas
Waar kan ik nog meer kijken voor dat ik de motor eruit haalt
Hij heeft laatst moeilijker gestart en heel even op 3 cilinders
Ook hadden wij het iedee dat hij soms wel eens niet reageeerde op het gas pedaal dus ff happen maar dat was met min 5 buiten
olie peil stond goed maar was wel aan vervanging bijna zit 10w40 in van VW is ook bij VW ooit in onderhoud geweest
Waar zit ik aan te denken
Koppakking Lekkend naar een olie kanaal als dat kan bij een TDI
Vastzittende klep
Of gebroken klep
Detonatie als dat bij een diesel kan
Verstuiver geweijgerd
Of zit er wat tussen de carterontluchting en aanzuig naar luchtfilter
Ga het weekend denk alles losmaken om de motor los van het carter onluchting
Kan hij olie opzuigen moet zeggen dat de inlaat niet echt olie achtig is
Wie weet er raad
oh en de tuner geeft geen gehoor die zegt pech man
Grapje koste 1100 euro compleet
Thanks alles is welkom
Gr Victor

Geplaatst door

victor (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

allereerst eens uitlezen! Compressie meten is ook wenselijk.

tedkroon 0

14 jaar

Victor,

Je gaat van 90Pk naar 160Pk, dat is een finke stap en klap voor de motor..

Nu ligt het er ook aan hoe je het vermogen gebruikt, maar vergeet niet dat de boel er behoorlijk onder doet lijden!

De turbo kan defect zijn, hangt deze onder de olie als je de slang van het luchtfilter naar de turbo demonteerd ?

Een gebroken klep lijkt me niet het geval, dan zou je wel andere symptomen erbij hebben, Het kan ook van de olieschraapveren komen, ook kan het in de kop zitten..

Het kan vanalles zijn eigenlijk, eerst zul je wat moeten controleren.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

begin eens eerst met de carterpan af te nemen , en je zeef van de oliepomp grondig te reinigen.
Is dit ok? neem dan maar eens de kleppendeksel af.
Je zit met hydraulische kleppenstoters , en als die geen druk krijgen krijg je inderdaad van die symptonen.
En die 90 naar 160 op een oud TDI blokje komt niet goed.

Mogske 0
badge

14 jaar

Tja, met 210.000 op de klok is de motor niet nieuw meer en dan van 90 naar 160 pk is wel wat erg veel.
Als je gaat reviseren zou ik terug gaan naar standaard, want anders vrees ik dat je aan het werk blijft.

Hoeveel turbo-druk had deze combinatie toen het allemaal nog een beetje werkte?

oldford 0
badge

14 jaar

Uitlezen ten eerste, leer je al een hoop van.
Lijkt ook alsof je dieselpomp timing versprongen is, of de distributie zelf. Check die beide eerst ook eens even.
Meer dan 120pk moet je met een eerste generatie 90pk niet doen. Geloof ook nooit dat je pomp die extra grote verstuivers optimaal voedt.

EGR klep lijkt ook te blijven hangen met jouw omschrijving gelezen.

Hoge carterdruk kan door versleten/verbrande zuigerveren komen.

Cordoba BBY 0

14 jaar

Of.....Er is een gat in de zuiger gesmolten, denk dat hier je probleem zit! Kan door de grotere verstuivers komen, of door je 'tunertje'

stefan84 0

14 jaar

Hoi allemaal
Bedankt voor de reactie
Even wat antwoorden op de vragen
Jat van 90 naar 164pk 337NM is wel erg veel maar vlgs mn zoon geen probleem?
Gezien ook met filmpje op rolle bank
Grotere verstuivers met een speciaal nr dus niet van 110pk en zo
Turbo druk weet ik niet wel dat hij aan zn eind stond dus max opbrengst
Een kennis met de zelfde setup reed van 150000 naar 270000 zonder problemen
Distrubutie versprongen moetten we zaterdag kijken
Ga dan ook later de kop demonteren en naar de koppakking kijken of deze lekt naar een olie kanaal hoop ik
Kan ook de vorige eigenaar het ding hebben afgeragt
Hoe krijg je dan bij hangende kleppen carter onder druk
Ik ga ook de motor kaal laten lopen zonder turboslangen en carter ontluchting
maar dan moet hij wel op 4cilinders lopen toch? denkend aan een benz motor
Ik ga jullie adviezen eert na lopen voor dat het einde voor blokkie is
En die jonge gasten is al gauw van hup eruit en dan dit
Ps de tuner is een hele bekende uit Gelderland maar wil nog niets verwijzen naar hun dus...
Ik hoop dat de koppakking echt weg is ivb met de leeftijd 10 jaar en de turbo druk
Had vroeger een auto deze was de pakking geheel verteerd
Bedankt
Gr Victor

victor 0

14 jaar

Victor,

Je zegt het zelf al een beetje, alles staat op volle gas, maximaal dus..

Dat de levensduur aardig verkort word door deze aanpassingen, is een ding dat zeker is.

Tunen is leuk, maar laat het wel leuk, de motor krijgt best op zijn donder, nog niet te praten over de rest van de delen en de versnellingsbak,

Als je er dan enigzins normaal mee omgaat, kun je er lang plezier van hebben, ook moet de motor goed warm gereden worden, voor je flink gas geeft ermee, en daarbij moet je natuurlijk niet constant het pedaal door de vloer trappen.

Heb ook al de nodige fratsen uitgehaald met de oude Turbo diesel motoren in een Golf 2, van een 1V Eco motor een 110 Pk eruit gehaald, die standaard 59Pk heeft, ook door deze te voorzien van een sprinter intercooler, een andere gemodificeerde brandstof pomp met scherpe LDA kegel, Dikkere T3 turbo erop en turbodruk verhoogd naar 1 Bar ipv 0,6 compleet open uitlaat met dikke downpipe, en moet zeggen dat het aardig goed vooruit kwam, wel liet ik een zwarte walm achter, maar dat nam ik voor lief..Zo heb ik hem op het laatst ook gelaten, dus niet helemaal extreem en niet altijd het volle vermogen vragen, dn gaat het heel lang goed, heb ook al de nodige koppakkingen eruit geblazen net zoals een paar keer een gescheurde kop gehad..Voor te testen en voor de hobby is dat leuk, maar zou niet tot het uiterste gaan..

Maar we wachten even af,

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Beste Stefan
Auto word netjes behandeld
Zelf heeft hij als hobby en Chinqecento 1242cc turbo 135pk opgebouwd en dus weet van ervaring goed
warm rijden en de diesel 2min stationair kouddraaien hoewel de benz motor turbo veel warner word
Weinig verstand van onze eerste diesel vandaar dit verhaal
En ik weet dat hij best wel gas geeft maar warm en als het nodig is voor de fun
Dus warmrijden 2000omw en tipje gas de eerste 10km en dan is de olie wel warm genoeg en is dan al vlot genoeg
Maar 2500 toeren en dan 337NM koppel dan hoef je natuurlijk niet vaak meer toeren te draaien
Wel als er een Duitser met een TT zit te kleven en dan grote ogen krijgt dat hij ff uitloopt
Maar we gaan het binnen kort bekijken
Gr Victor

victor 0

14 jaar

Hoi allemaal
Probleem gevonden nl een gescheurde zuiger
Er is een andere motor in gekomen en dat is uitbesteed
Auto is nu volledig A3 pompverstuiver met 6 bak gekregen 130000km
Geheel met nieuwe koppeling en distubutie enz enz
Dus moet nu wel een poos mee!!!!
Een goede winter leverd ook wel weer donoren op helaas voor de slachtoffers
Word zaterdag afgeleverd en kost ook wel een paar stuivers
De oude motor is van de week de kop gedemonteerd
De inbouwer liet even zijn verzameling zien van wat er mis kon gaan en het lag niet aan het chippen???
Deze man werkt niet samen met de chipper
Ook met standard vermogen
Zag een mooie klep in een zuiger overdwars geperst zo zo
Bedankt iedereen maar weer
Gr Victor

victor 0

14 jaar

Victor,

Blijft altijd een leuke hobby en uitdaging, maar het kost ook het nodige geld zoals jezelf al weet..

Dus toch een kapotte zuiger, maar je zegt 'afdruk van een klep op de zuiger'

Heb je hem toevallig eens flink hoog de toeren in gejengeld ? Of per ongeluk terug geschakeld van de 5 naar de 3 op de snelweg ?

Het kan een paar oorzaken hebben, de rijder zelf, al is het dan niet moed willig gebeurt, of een combinatie van de software / tuner die een rol gespeeld heeft.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Stefan
ik was ff niet duidelijk
De zuiger was gescheurd
Geen te hoge toeren en misschakeling
De motor was nog koud en in de stad
Auto s biij ons worden goed warm gereden (olie)
Maar in zn vitrine kastje lag een gepolijste zuiger met klep
Had een V10 staan tdi met zelfde verhaal al 2x
Wil je meer weten mail VC105@hotmail.com

Bedankt
Gr Victor

victor 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen New Beetle of stel zelf een nieuwe vraag.