auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen New Beetle: toerental zakt langzaam naar stationair

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 8v

Hallo, wij hebben vandaag een Beetle gekocht en nu heb ik hier een vraag over. Als je gas geeft zakt het toerental heel langzaam naar stationair. Hij blijft daarna netjes stationair draaien. Geen probleem zou je zeggen maar we hebben ook een Polo met exact hetzelfde verschijnsel. Deze viel telkens stil als je de koppeling intrapte. We zijn er toen mee naar een monteur gegaan en die heeft toen iets verdraait (ontsteking?) en daarna bleef hij wel weer stationair lopen maar zakt ook heel langzaam in toeren. Dit is al een paar jaar geleden maar meen me te herinneren dat hij zei dat het kwam door compressie verlies en ouderdom van de motor. De Polo rijdt nog steeds en verder geen problemen mee. Als ik met de Polo rijdt en opschakel gaat de toerenteller iets omhoog als ik de koppeling intrap om daarna te zakken tot ik de koppeling weer oplaat komen. Dit heb ik nu ook bij de Beetle. Nu is mijn vraag: kan dit kwaad? Is wat de monteur gedaan heeft een lapmiddel of is dit een normale oplossing en waarom heeft die Beetle dit ook?

Geplaatst door

GerryTT (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik zou beginnen met gasklephuis te (laten) reinigen en opnieuw inleren, is veel voorkomend probleem.
Daarnaast uitlezen op eventuele foutcodes is ook geen overbodige luxe.

Het is inderdaad de bedoeling om hem naar een VW garage te brengen om hem helemaal na te kijken. Kachelradiateur lekt een beetje en de voorruit word niet schoon door de aanjager. Ik vind het alleen raar dat we nu 2 VW's hebben met hetzelfde verschijnsel. Heb het ook bij geen een andere auto gezien dus dacht dat het misschien een VW kwaal was.

GerryTT 0

14 jaar

Vervuild gasklephuis komt inderdaad vaak voor en geeft dan ook regelmatig problemen bij vw.

Er zit ook een green openluchtfilter op. Ga deze zometeen vervangen voor het originele. Kijken of dat wat scheelt.

GerryTT 0

14 jaar

Dat zou niet zoveel mogen uitmaken maar kan, tenzij er een vaccuumslang niet of niet goed afgesloten is.

De slang van de carterventielatie, die standaard op de luchtfilterbox zit, is nu voorzien van een klein filtertje. Weet niet of dat wat uitmaakt? Het lampje van de motorregeling brandt nu iig niet meer. Ik vind nog steeds dat de motor heel langzaam zakt in toeren zakt als je gasgeeft. Heb ook het filter van de kachel wat schoongemaakt en het scheelt wel iets. De ramen beslaan nu niet meer zoveel. Kan misschien ook met de lekkende kachelradiateur te maken hebben. Dat het gewoon TE vochtig word in de wagen. Morgen maar eens kijken hoeveel het lekt. Moet voor het vervangen van de kachelradiateur het dashboard eruit? Hij gaat woensdag naar de VW garage, kijken wat ze er daar van zeggen. Kwam er ook achter dat het huis waar de oliepeilstok in zit afgebroken is en dat er wat olie uitkomt. Het is er wat vochtig, terwijl de rest van de motor mooi droog is

GerryTT 0

14 jaar

Dashbord moet er inderdaad uit als kachelradiator vervangen moet worden, is een leuk werkje.
Wanneer de interieurluchtfilter al een tijdje erin zit en vervuild is dan heb je geen goede luchtaanzuiging waardoor ook de ramen snel beslaan en moeilijk vrij te krijgen zijn.
Mis je ook koelvloeistof dan, ik bedoel moet je deze wel eens bijvullen?
Condens in auto kan ook langs deurpanelen komen, bekend bij golf4 en seat leon-toledo.

Is het dash er zelf uit te halen zodat je de kachelradiateur zelf kunt vervangen? Ik bedoel ivm airbags of klemmen waarvoor je speciaal gereedschap nodig hebt? Zo'n kachelradiateur kost nl 32 euro maar ben waarschijnlijk iets meer kwijt om hem te laten vervangen. We hebben de wagen sinds gisteren dus weet nog niet of hij koelvloeistof lekt of hoeveel. Wil daar morgen even naar kijken.

GerryTT 0

14 jaar

Ja dat kan allemaal, wel veel werk.
Ik heb zelf afgelopen week het druklager van de koppeling in de versnellingsbak vervangen van mijn audi S3, onderdeel koste rond de 65 euro, als ik het in de garage liet maken was ik tussen de 1000 en 1200euro kwijt.

Ik heb je wat gegevens naar je emailadres gestuurd over hoe en wat los moet.

Hartelijk bedankt. Wacht even af wat het kost in de garage. Vandaag niets gedaan ivm het weer. Ik ga morgen kijken hoeveel hij lekt.

GerryTT 0

14 jaar

Ben bij de VW dealer geweest en kan net weer op mijn benen staan. Vervangen kachelradiateur kost 1160 euro!!! En de dwarsversnellingssensor is kapot/storing koste 1160 euro. Weet je waar je voor werkt. Waar zit die dwarsversnellingssensor?

GerryTT 0

14 jaar

Zou ik ook zo niet weten.

Zit volgens een monteur onder de middenconsule. Dan zou het dus kunnen dat door de lekke kachelradiateur de sensor kapot is gegaan.

GerryTT 0

14 jaar

Sensor zit bij de stuuras. Ben begonnen met het demonteren van het dashboard. Echt handig die handleiding. Kom alleen wel een hoop draden tegen die later zijn bijgemaakt. Zal eerst alles weer in de originele staat terug proberen te brengen en kijken wat voor storing er dan nog inzit.

GerryTT 0

14 jaar

Die storing heeft er misschien altijd al in gezeten, alleen heb jij het nu ontdekt met uitlezen.
Kachelradiator is inderdaad wel belangrijker en alles goed schoon en droog maken, ook onder de bekleding.
Mocht je nog handleidingen nodig hebben die ik vergeten ben dan zeg je het maar, in elk geval veel succes ermee, het is geen leuk werkje maar je bespaart je wel een x-aantal 100den euro's.

Is die foutcode gereset en daarna ook weer direct teruggekomen ?

Foutcode hebben ze gereset volgens mij. Is dit op het diagnose rapport te zien? Auto is van een bekende geweest. Ik kan weleens vragen hoelang het esp lampje al brandt op het dashboard. Heb gelezen dat hij ook weleens storing geeft na het inbouwen van een andere (niet vw)radio. En als de radio is ingebouwd door degene waar hij de laatste tijd is gekeurd kan ik dat best geloven.

GerryTT 0

14 jaar

Als ze een mooi rapport hebben gemaakt zou dit idd erop moeten staan, maar ja.
De fout met die dwarsversnellingssensor heeft echter niets te maken met het stationair als ik het goed heb, wel met het ESP lampje.
Storing met een niet vw radio is in de meeste gevallen dat de auto niet uit te lezen is.

Moet ik de airco ook leeg maken om de kachelradiateur eruit te halen?

GerryTT 0

14 jaar

Uhh, nee volgens mij niet maar weet ik niet 100% zeker.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen New Beetle of stel zelf een nieuwe vraag.