close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Eos: Lamje motorstoring (oranje met spiraal) en lampje uitlaatgassen

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0Tdi

Tijdens het rijden van een redelijke afstand +35km springt het lamje van de motorstoring aan. De wagen trekt dan maar tot 2500 toeren (veiligheidsvoorziening). Dit al enkele maanden.
Wanneer ik hem stilleg en terug start is het lamje weer uit en is alles weer normaal. Op de koop toe is over een week het lamje van de uitlaatgassen ook gaan branden.
Dealer heeft de wagen uitgelezen en software geupdate maar hij doet het nog steeds.
Heb ergens gelezen dat het EGR klep kan zijn en/of roetfilter. Maar de wagen heeft pas 105.000km en dat lijkt me nogal snel om deze onderdelen vuil of defect te hebben.

Geplaatst door

broncky1 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Roetfilter, turboregeling en EGR laten nakijken.
Welke foutcodes zijn er?
Men kan perfect uitlezen of het roetfilter regenereert en hoe dikwijls. Heeft niets te maken met km stand maar met rijomstandigheden.

Hendrik4290 0
badge

12 jaar

Bedankt, wagen rijdt veel korte afstanden maar heeft net groot onderhoud gehad, en de storing is uitgelezen en wagen geupdate. Zal dan terug naar de dealer moeten zeker. Ik maak vandaag nog een afspraak.

broncky1 0

12 jaar

Onderhoud heeft niks te maken met deze klacht.
Inderdaad eerst de storing opnieuw laten uitlezen en ons vertellen (of ons de oude vertellen als je die toevallig nog weet).
Ik denk of je hebt storing turbodruk te hoog of te laag en als je roetfilter hebt dan kan je ook de storing verschildruksensor hebben, deze 2 geven dezelfde klachten zoals in noodloop gaan alleen mocht het de turbodruk storing zijn dan liggen de kosten waarschijnlijk veel hoger dan die sensor.

ricky 10
badge

12 jaar

Maandag de wagen naar de 'dealer' gebracht om te laten uitlezen... om 12u telefoon van de dealer dat de EGR klep moest vervangen worden, aan de telefoon werd me gemeld dat deze 270 euro + werkuren zou kosten. Okee, dat moet dan maar.
dezelfde avond de Eos afgehaald en het factuur gekregen...
koeler uitlaatgas uit+ingebouwd
partikelfilter uit+ingebouwd
uitlezen er resetten storingsgeheugen
koeler vervangen
2 dichtingen + product

Vandaag een sms bericht van mijn vrouw die met de wagen werken is....
Help, de wagen doet het weer :-(
Volgende week dan maar terug naar de "dealer"

broncky1 0

12 jaar

Hmmmm ik weet het ff niet zeker maar koeler uitlaatgas uitgebouwd en partikelfilter uitbouwen om de egr klep te vervangen? Naar mijn ervaring maakt het niet uit welke 2.0 tdi je hebt, je hoeft dan nooit 1 van deze 2 delen te verwijderen om de egr klep te vervangen, maar ja dat zal wel een fout van hun zijn van anders kom je nooit uit met die 270 Euro.
Ik ben nu nog meer benieuwd naar de foutcode die erin stond/staat ivm dat de storing nu alweer terug is gekomen.

ricky 10
badge

12 jaar

Je hebt last van [url=http://www.gerritspeek.nl/vag-com_noodlo...]Noodloop[/url].
Dat kan komen door te weinig of teveel turbodruk en ook door een te hoog roetpercentage in de DPF.
Defecten aan de EGR veroorzaken geen noodloop.

Mijn schatting:
- te hoog roetoercentage vanwege de (vele) korte ritten.

Zoals Ricky al aangaf: wat zijn precies de foutcodes???
Vraag de dealer ernaar en laat je niet afschepen.

speek 0

12 jaar

[quote=ricky]dat zal wel een fout van hun zijn van anders kom je nooit uit met die 270 Euro.
Ik ben nu nog meer benieuwd naar de foutcode die erin stond/staat ivm dat de storing nu alweer terug is gekomen.[/quote]
270 euro? De rekening was om en bij de 700 euro 270 voor de EGR klep en meer dan 400 euro voor werkuren en enkele dichtingen!
ik mag pas 3 september teruggaan... zolang kan ik geen verre afstanden doen want als ik op de autostade rij en hij valt in noodloop is het niet eenvoudig om mij op de pechstrook te zetten en hem terug op te starten. Ik moet regelmatig naar Brussel en als je midden in 4 drukke rijvakken in noodloop valt is het echt geen sinicure.

broncky1 0

12 jaar

Heb de foutcode kunnen bemachtigen, en die is "P0299" en staat voor "Laaddrukregeling regelgrens niet gehaald (te lage druk)"

Hier kan je de hele uitleg lezen indien interesse

http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-16...

En hier kan je eventueel alle foutcodes lezen, kan ooit misschien nog eens handig zijn...

http://www.gerritspeek.nl/vag-com_foutco...

broncky1 0

12 jaar

Op de koop toe gaat nu het lampje van de uitlaatgassen branden, en merk ik nogal vrij veel witte rook op wanneer ik optrek en het gaspedaal doorduw tegen 3000toeren... Turbo? koppakking? verstuiver?

broncky1 0

12 jaar

Ja ik had niet gelezen dat er nog arbeidsloon bij kwam.

Ik zit nu te denken en ze hebben dus de egr koeler vervangen? Dan kan het kloppen kwa kosten want de egr klep in 1 geheel met de koeler maar die koeler (met geintergreerde egr klep) zit dan alleen gemonteerd bij de common rail motoren, de oudere 2.0 tdi heeft hem tegen gasklep aan zitten. Maar dan nog vraag ik me af waarom ze dioe hebben vervangen terwijl je de storing laaddruk te laag hebt. Dan denk ik meer aan de turbo of de aansturing hiervan of een druksensor op een slang die lekt of juist dichtgekepen wordt.

ricky 10
badge

12 jaar

Deze auto heeft dus echt kuren, de witte rook is verdwenen, de foutmelding "motorstoring" ook... De auto trekt beter dan ooit tevoren...dus het was zeker niet de koppakking of de turbo... heb wel de raad opgevolgt die ik gevonden had



•een paar keer per week die variabele schoepen goed laten werken zodat de kans een stuk kleiner is dat ze (te) stroef gaan bewegen, of vast gaan zitten. In de praktijk: in de 2e, 3e of 4e versnelling, tussen 2000 en 3000 rpm (niet lager dan 2000 rpm vanwege de krachten op de aandrijflijn) regelmatig spelen met het gaspedaal (5x van 0% tot 100% en terug binnen 30 seconden). De schoepen moeten dan maximaal bewegen om aan de vraag van het gaspedaal te voldoen.
•de turbo goed doorblazen met hete uitlaatgassen zodat de boel schoon brandt. Let op: dit alleen doen als het blok door-en-door warm is en als je het blok goed 'aanspreekt' dan is dat pas na minimaal 15-20 minuten het geval, houdt 30 minuten aan voor de veiligheid. In de praktijk: in de 3e of 4e versnelling, 1-2 keer per week plankgas de toerenteller doorlopen tot maximaal 300 rpm onder de rode streep. De turbo wordt dan door de hete uitlaatgassen goed schoon gebrand. Pas op! Als je plankgas het toerenbereik doorloopt met een turbo waarvan de schoepen al vastgekoekt zitten, dan is de kans groot dat je schade maakt (turbo opblazen); wees dus voorzichtig.
•wat ook misschien (!) helpt is af en toe een flesje diesel reiniger in de tank te doen. Als het blok goed warm is, gooi dan de inhoud van het hele flesje (ca. 400 ml) in de tank die maximaal half vol is, liever nog als er 15-20 liter in zit. Laat daarna de auto flink werken, blaas 'm goed schoon voor de tijd van die tankinhoud! Het bekendste spul daarvoor is waarschijnlijk 'advanced diesel fuel conditioner' van Forté, maar er zijn meer merken bv. Bardahl, Petromark, Wynn's.
•af laten koelen. De turbo wordt heel warm als de motor fors wordt belast. Zet je de motor meteen na die belasting uit, dan is er geen koeling meer van olie en lucht waardoor de turbo zijn hitte (vrijwel) niet meer kwijt kan. Daardoor verbrandt de olie die op de lagers zit, wanneer je 'm dan weer start krijg je extra slijtage. Dus: na een forse belasting nooit meteen uitzetten, maar eerst een paar kilometer rustig laten uitlopen, eventueel daarna nog 20-30 seconden stationair laten draaien.
•rijdt niet altijd rustig met weinig gas (Cruise Control) in een (te) lage versnelling met te weinig toeren; je turbo roet hierdoor dicht waardoor de schoepenverstelling vast gaat zitten of zwaar gaat lopen. Ofwel: rij niet teveel beneden de 2000 rpm, trek regelmatig even door in de versnellingen dan krijg je niet snel problemen met vastzittende schoepen.
•je TDI heel weinig gebruiken is ook niet zo goed: door vocht krijg je roestvorming inwendig in de turbo waardoor de schoepen ook vast kunnen gaan zitten. Dat is geen onbekend probleem als een TDI aangekocht wordt die al een tijd bij de dealer staat.
... misschien heeft het geholpen of is dit toeval... ik wacht toch nog enkele dagen af want ik verwacht dat dit niet zomaar opgelost kan zijn....

broncky1 0

12 jaar

Door het toepassen van de wijze raad die ik voorheen heb gepost ben ik blijkbaar van alle ellende af.
Het heeft me spijtig genoeg bijna 700 euro gekost bij de dealer die geen betere oplossing vond en me dus nooit meer zal weerzien.
bedankt voor alle tips en raad van iedereen!

broncky1 0

12 jaar

Na enkele weken opnieuw hetzelfde probleem.
Maar mijn plaatselijke garagehouder heeft op enkele uren het euvel gevonden. Onderdeel 03L198716A was defect en zoog niet meer vacuum. Hierdoor meet de sesor onderdruk en viel de wagen in noodloop. Hij heeft eigenlijk nooit 100% goed getrokken omdat de turbo slecht werkte, maar ik kon dit niet vergelijken want heb niet zo eenzelfde wagen in de garage staan. Vind nu toch wel dat de dealer dit had moeten voelen want het verschil in trekkracht is nu immens groot.

broncky1 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Eos of stel zelf een nieuwe vraag.