close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Transporter: lekkage brandstofpomp

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 T.D.

Nadat ik de lekkage van de radiator had gerepareerd, zag ik dat de pomp lekt bij de gashendel,en behoorlijk.
Diverse garage geraadpleegd, reparatie 500-600 euro, een enkele garage wilde hier helemaal niet aan beginnen.
De het internet geraadpleegd en diverse site,s gevonden dat dit zelf te doen is, Dus radiator er weer afgeschroefd en een revisiesetje gehaald bij de bosch dienst .
Na mijn mening alles weer in elkaar geschroefd zoals aan gegeven, nu is het probleem mijn t4 wil niet starten.
DE leiding van de verstuiver losgedraaid en starten , er komt geen brandstof en kan daarom ook niet lopen.
Zal wel commentaar krijgen dat je hier niet moet aan beginnen etc,
Heb al gezocht in het forum maar tot nu toe niets duidelijk om te kijken wat te doen.
Wie heeft suggesties om alles weer aan de praat te krijgen.
Als ik er niet uit kom , laat ik hem niet repareren gaat in de verkoop,
Hopelijk zijn er leden van problemcar die mij eventueel kunnen helpen
Indien nodig zal ik er een aantal foto,s bijplaatsen.
Gr.
Laurents

Geplaatst door

laurents (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Er kan vanalles fout gaan waarom de motor nu niet aanslaat. Vul voor het starten eerst de pomp tot er niet meer bij kan in het gat van de banjobout . Start desnoods door wat remreinigen in de inlaat te spuiten. Zijn alle electrische contacten weer aangesloten ????? Had je voor montage afgetekend in welke hoek de gashendel op het asje zat??? Groeten.

Punt 50
badge

12 jaar

Hoi Punt,
Heb de pomp volgegoten met diesel,maar het leek net of er al behoorlijk veel diesel inzit.
De remreiniger in de inlaat spuiten is dit luchtfilter of bedoelje iets anders.
De gashendel heb ik naar mijn mening in dezelfde stand gezet , op bijgaande foto staat deze op het middelste streepje.
Eerst de accu opladen
(er gaat iets verkeerd met de foto volgt nog)

laurents 0

12 jaar

Geen remmenreiniger in het luchtfilter ,dan duurt het te lang eer dat de motor er wat aan heeft. Zo dicht mogelijk in het inlaatspruitstuk. We /jij gebruikt dat spul als alternatieve brandstof. Startpilot mag ook . Schrik niet want de motor komt wel wilt op toeren . Doe dit met een hulp .Die banjobout dient ook als druk regelaar voor de brandstof in die pomp en ontluchter. Als de motor aan slaat tast je af wanneer hij/zij zelf op de dieselbrandstof wil blijven draaien. Denk aan je startmotor die vindt dat helemaal niks. of is je accu ook aan vervanging toe. Succes.

Punt 50
badge

12 jaar

heb net bij de motor gekeken, kan ik de slang van de erg klep losmaken en daar de vloeistof inspuiten.
volgens mij kan ik niet dichter bij het inlaatspruitsuk komen.
Denk dat de accu aan vervanging toe is en het kan ook nog zo zijn dat er een andere dynamo opmoet.
Mag ik je alvast hartelijk bedanken voor je antwoorden

laurents 0

12 jaar

Die reiniger moet in de inlaat VERNEVELD worden ,dus niet gieten . Geen dank graag gedaan.

Punt 50
badge

12 jaar

Heb verneveld en de motor gestart steekvlammen , knallen en de motor heeft heel even gelopen(2-3sec.)
Ben gestoptom meer schade voorkomen.
Vanmiddag nog 1 poging om de gashendel instelling iets te veranderen en anders gaat de t4 in de verkoop.

laurents 0

12 jaar

maar als die geen branstof krijgt moet je daar het rpobleem zoeken lucht in de leiding waardoor het niet doorloopt mischien fout in de montage ik zal het allemaal even nalopen als ik jou was scheelt je heel veel kosten.

gr m

mark clio 0

12 jaar

Zo, ben bezig geweest en word er moedeloos van.
Wanneer ik de banjobout losdraai dan komt er diesel uit dus de pomp geeft diesel maar als ik de leiding van de verstuiver losdraai komt er geen diesel uit geen enkele van de 4.
Heb alles nagelopen heb de gashendel in verschillende standen uitgeprobeerd, weet het niet meer.
Wat mij betreft is de t4 tekoop
Gr.
Laurents

laurents 0

12 jaar

Volgens mij is de startblokkering nog in werking !Heb je de goede sleutel wel bij de hand . Die afsluiter zit op het blok gemonteerd waar de hoge-drukleidingen aan vast zitten. Je kunt dat blokje er ook af boren en dan rechtstreeks met het contactdraadje verbinden. Niet zo snel opgeven . Groeten.

Punt 50
badge

12 jaar

Hallo mijnheer Punt,
Dat van de startblokkering ,daar had ikzelf ook mijn twijfels over.
Maar als ik de sleutel omdraai hoor ik een klik op de pomp en ga ik ervanuit dat de blokkering is opgeheven.
Tijdens de lekkage of er net voor hoorde ik gewoon ook de klik en liep de motor ,kan me niet voorstellen dat tijdens de kleine revisie de blokkering nu niet word opgeheven

Eigenlijk wil het niet opgeven zit eigenlijk niet in mijn karacter, maar word er wel moedeloos van.
bedankt voor uw reactie , stel ik zeer op prijs,

laurents 0

12 jaar

Ik wacht het af. Dat klikken komt van die afsluiter. De remreiniger proef al gedaan ? Succes.

Punt 50
badge

12 jaar

Ja Ja, de remreiniger proef cq startpiloot heb ik gedaan .
Ben zo geschrokken dat ik daar mee ben gestopt, motor heeft 2+3 sec. gelopen.
Als het klikken van de afsluiter komt , dan werkt deze toch?
Welke draden kan ik doormeten om te kijken of er spanning op de startblokkering komt

laurents 0

12 jaar

Je kan niet zeggen dat ik je niet gewaarschuwd heb. Als die afsluiter tikt ben ik toch bang dat je die verende strip niet goed in die pomp hebt gemonteerd. Toch wel die m8 afstelschroef met borgmoer eerst een 10 mm terug gedraaid bij montage van het deksel? Komt er wel brandstof uit die uitgang midden op de pomp tussen de 4 hogedrukleidingen ???? Wel de motor even rond draaien met contact aan.. Zoniet dan zit het zeker fout. Controleer.

Punt 50
badge

12 jaar

Je kan niet zeggen dat ik je niet gewaarschuwd heb. Als die afsluiter tikt ben ik toch bang dat je die verende strip niet goed in die pomp hebt gemonteerd. Toch wel die m8 afstelschroef met borgmoer eerst een 10 mm terug gedraaid bij montage van het deksel? Komt er wel brandstof uit die uitgang midden op de pomp tussen de 4 hogedrukleidingen ???? Wel de motor even rond draaien met contact aan.. Zoniet dan zit het zeker fout. Controleer. Spanning op de draden het is een combinatie van de twee . Als je twijfelt sloop dat ding er af .

Punt 50
badge

12 jaar

Hallo Punt, ja je had me gewaarschuwd maar daar heb ik ook geen probleem mee , het zeizo.
De afsluiter tikt en vanmiddag ook nog doorgemeten er staat stroom op
De afstelschroef heb ik volgens het voorbeeld terug gedraaid (http://www.uwereimann.de/poel/esp-deckel...
Er komt wel diesel uit de banjobout, zal morgen middenuitgang op de pomp losdraaien en de motor enkele keren rondlaten gaan kijk of hier diesel uitkomt .uit alle vier verstuiver aansluitingen komt ook geen diesel
Zoniet dan demonteer ik weer alles en begin opnieuw.
Dank je wel voor het meedenken

laurents 0

12 jaar

Hallo, die steekvlam in de inlaatbuis, wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat de gloeibougies aan het gloeien waren. Heb je de rookstop (fordermenge schraube in het artikeltje waar je naar verwijst) wel weer in de oorspronkelijke positie gedraaid ? Dit luistert nml nogal nauw. Groet Jan227

Jan227 30
badge

12 jaar

Hallo Jan227,
Vind het top, dat je mij ook wilt helpen .
De rookstopbout cq fordermenge schraube in dezelfde positie gedraaid zoals in het voorbeeld is weergegeven.
Dus in mij eigen woorden :de bout iets losgedraaid van te voren een stip gezetop de verstel schroef .
Toen 7 volledige complete draaien gegeven en bij het terug monteren precies andersom.
Laten we uitgaan dat ik iets verkeerd heb gedaan dan zou ik toch elke keer iets kunnen verdraaien en dan starten( bedoel dus 1/8 slag of minder) tot de motor aanslaat.
Of heb je een ander idee hierover. ga eerst testen zoals hierboven beschreven de middelste (middenuitgang) of er diesel komt. hou iedereen op de hoogte.
Gr.
Laurents

laurents 0

12 jaar

Hallo, die rookstop zou je wel iets kunnen verdraaien iedere keer. In draaien is meer brandstof. Weet je zeker dat de stopzetter opengaat ? Als hij klikt wil dat zeggen dat de magneetspoel werkt, maar mischien zit de klep mechanisch vast. Deze pomp heeft toch zo'n zwart wegrijblokkeringskastje over de stopzetter zitten ? Verwijder die eventueel en sluit rechtsreeks aan op de voeding. Gebruik de zoekfunctie maar eens. Overigens heeft deze pomp volgens mij onder het deksel niet zo'n klein terug trekveertje als op de foto in het artikeltje waarnaar je verwijst.

Groet Jan227

Jan227 30
badge

12 jaar

Hallo Jan227,
Heb de pomp al een keer losgehad en is precies hetzelfde als op de foto in het artikel waar ik naar verwijs.
Van dat zwarte kastje weet ik ,maar heb het nog niet verwijderd.hou je op de hoogte.
Gr.
Laurents

laurents 0

12 jaar

Mijnheer Punt en Jan227 , Helaas ben eruit.
Na vanmorgen nog enkele controles te uitgevoerd, heb ik alles weer gedemonteerd, deksel eraf en zag het direct.
De gaffel van rookstop bout is afgebroken.Vraag me niet hoe dat kan heb geen idee .
Dus einde verhaal , word een andere pomp en dit worden mij teveel kosten kan de euro maar 1 keer uitgeven.
Dus opzoek naar wat anders.
stuur u 2 foto,s daar kunt u de ellende waarnemen
Bij deze wil ik u dan ook HARTELIJK BEDANKEN voor alle informatie die tot een oplossing hadden moeten leiden.

Helaas het is niet anders

laurents 0

12 jaar

Heren ,
Heb een pomp gekregen en ben al druk aan het demonteren.
Het probleem is dat het tandwiel op de nieuwe pomp vastzit met een soort spie, hoe krijg ik dit tandwiel eraf.
Op mijn eigen pomp waren dat drie boutjes .
Dus wie geeft mij raad
Gr.
Laurents

laurents 0

12 jaar

Laurents ; is de pomp wel precies dezelfde en niet van een gewone diesel .(met voorkamer) Hoe wil je het doen met de startblokkering ? Inleren misschien? Dat tandwiel zit conisch op de as . Neem of maak een pouley-trekker ,met wat spanning en een tikje is hij er af . ( voorzichtig en beschadig de schroefdraad niet.) Probeer het eerst bij de oude pomp en draai de moer van M10 gelijk met de top van de as.!!! Moment van de moer 4,5 nm.
Succes.

Punt 50
badge

12 jaar

Hallo Punt,De pomp komt van een vw t4 1.9TD dus dat is hetzelfde.
Ja, dat met startblokkering, voorzover ik weet is bij mijn eigen pomp afgedekt met een zwart blokje maar daaronder zit de zelfde afsluiter met een zwarte draad.
Lees op het net dat je het blokje kan verwijderen en de draad moet verbinden, ja waaraan.
Tot nu toe is dit latere zorg, ben vanmiddag bezig geweest om nieuwe o ring en dekselpakking te monteren.
Het tandwiel heb ik eraf, bedankt voor het advies.
Als je nog tips in voorraad heb dan hoor ik het graag,
Gr.
Laurents

laurents 0

12 jaar

Alleen de O ring vervangen zou ik niet doen. Is er speling dan het busje...... vernieuwen. Niet slaan maar in de bankschroef met een paar passende doppen . een van binnen en een van buiten. Zo voorkomje dat je het deksel vervormt. Heb je verder afstelgereedschap ?Zorg er om te beginnen voor dat de pomp net zo tegen het blok komt te staan als de oude .Meet dit bij de sleufgaten. Vergeet niet die onderste bout aan die steun niet los maar ook vast te zetten.,ook al moet er nog gesteld worden. Motortype graag nog even vermelden. voor de afstelling . Deze weet de man uit Haarlem wel . Waar spanning op staat als je het contact aan zet verbind je met de afsluiter. Bind het draadje vast met een stripje anders knapt het geheid af . Groeten.

Punt 50
badge

12 jaar

Goedenavond Punt,
Vanmiddag geen tijd gehad om verder te sleutelen , dus dat word morgen.
Neem je raad ter harte en zal het busje ook vernieuwen.
Mijn motor type is : 1.9 TD ABL.
Alvast bedankt .
Gr.
Laurents

laurents 0

12 jaar

Even een update:
vliegwiel staat goed, nokkenas in de juiste positie, pomp staat op tijd.
T4 wil niet starten, pomp van te voren diesel gegeven, onderbreker komt in bij omdraaien contact (klik).
De aanvoer leiding is leeg en blijft leeg ook na 30-60sec. starten.
De eerste leiding geeft geen diesel 2-3-4 wel, dit is de diesel welk ik heb gevuld via de out banjobout.
T4 wil niet lopen , nog suggesties anders gaat hij de verkoop.
Gr.
Laurents

laurents 0

12 jaar

Hallo, auto op contact zetten en door de retouraansluiting op de pomp met een vacuumpompje de brandstof aanzuigen tot er brandstof uit de retouraansluiting van de pomp komt. Of anders mbv bv een compressor druk via het tankdop gat op het systeem zetten en de retour van de pomp los schroeven en wachten tot er brandstof komt. Groet Jan227

Jan227 30
badge

12 jaar

De schottenpomp wil door het lange liggen wel eens niet meer werken. Giet de pomp vol en trek hem desnoods aan.
Of de starttest met remmenreiniger. Die startmotor wordt er zo ook niet beter op (tin komt los van de collector).
Was de pomp leeg toen je hem kocht ?Met wat toeren komt die pomp wel los . Je bent er bijna.
Groeten...

Punt 50
badge

12 jaar

Zo nu even een update :
Het goede nieuws is dat de motor loopt D.m.v. onder andere adviezen forumleden.
Krijg de motor niet mooi aan het lopen, als ik start dan slaat die vrij snel aan maar dan gaat het toerental wisselen van 800-1200 toeren en rookt de uitlaat heftig.
De motor reageerdt niet goed op gas geven ,als ik langzaam het gas indruk gaat de motor naar b.v. 4000 toeren.
En vormt zich een mist veld, weet niet waar ik nu nog moet naar kijken.
Heb alles volgens instructies gesteld (vliegwiel, nokkeas, pomp)
Dus hoe krijg ik de motor beter aan het lopen, alvast allen hartelijk bedankt voor alle adviezen.
Gr.
Laurents

laurents 0

12 jaar

Ratelt de verbranding of is deze opmerkelijk stil? Roken is verkeerde timing maar er is niets over boord. Hopelijk heb je het pompwiel met de drie M8 boutjes gebruikt. Dit stelt wat makkelijker ,de pomp hoeft niet steeds los. Wat was je afstelwaarde met de meetklok. ennnnn hoe was je werkvolgorde.
Groeten.

Punt 50
badge

12 jaar

hallo Punt,
Na mijn mening ratelt de verbranding iets. Dat de timing op tijd staat , ja daar dacht ik ook aan.
Mijn oude pomp heeft pomp met drie M8 boutjes, ja en de andere pomp moet ik los halen achter het tandwiel en kan dan de pomp kantelen. heb de pomp ingesteld waarde op 0,90 +- 0,02 .
Werkwijze: vliegwiel op markering,nokkenas staat goed(geborgd), pomp op timing punt en geborgd .
Klok in meet punt zijkant pomp, krukas linksom gedraaid tot deze niet verder kan. Klok op 0 gezet en krukas gedraaid naar rechts tot deze niet verder kan.
Verkeerde waarde dus de drie bouten achter het tandwiel en de bout rechtonder in de steun losgemaakt en de pomp naar boven gedraaid tot ingestelde waarde.
Alles vast gezet , starten ontluchten een paar keer en toen liep de motor.
Maar de motor loopt zoals eerder beschreven.
Groeten,
Laurents

laurents 0

12 jaar

Als ik je verhaal lees breekt het zweet me uit. Die borgplaat in de nokkenas wordt alleen gebruikt als de hele distributie is los geweest. Nu wil jij die inkeping boven het pasvlak hebben en die plaat kan weg. Dat driehoekje op het vliegwiel is gevonden nadat je die plastic stop en houder hebt weg genomen. !!!
Merkteken van pompwiel of 15 mm gat op zijn plaats en nu komt het stellen.
Klok met adapter in het boutgat. De klok kan een slag hebben van 10mm maar de doorn gaat maar -+ 3mm heen en weer . !!Zet halverwege de slag van het stelbereik van de klok het zaakje vast maar niet overdrijven. Krukas stond op OT maar we draaien nu een stuk terug zover de wijzer niet lager gaat. Nu de ring van de klok en de wijzerplaat met NULgelijk. aan de wijzer.!!!!! Krukas rechtsomdraaien en iemand mee laten kijken zo dat de krukas weer op OT staat. Die wijzer van de meetklok is bijna EEN HELE omwenteling mee gedraaid. De waarde mag voor mij 0,95 mm zijn.
Als er een handmatige vervroeger op de pomp zit dat deze in de ruststand staat. Er zijn ook pompen met een stationair verstelling met een was -element . Zet daar desnoods vooraf spanninng op zodat dit geen invloed heeft op de basisafstelling. Ik lees "draai de krukas zover terug tot hij niet meer kon "dit is onmgelijk want niets houdt hem tegen. Verder had ik de oude pouley met 3 boutjes gebruikt dit is veel makkelijker fijn -afstellen. .
Wel te rusten.

Punt 50
badge

12 jaar

Ja,Punt
Als ik weet wat ik nu weet dan was ik er waarschijnlijk niet aan begonnen.
Maar het is niet anders , en daar entegen ben ik veel wijzer geworden wat betreft kennis van de t4.
Moet alles alleen doen en wanneer ik iemand nodig heb dan zijn ze niet thuis.
De handmatige vervroeger heb ik in de ruststand gelaten. begrijp nu dat ik de nokkenas houder niet had moet gebruiken.
Ja, de oude pouley met 3 boutjes gebruiken voor fijn afstelling dat was ook makkelijker geweestmaar mijn oude pomp is : inspuitpomp met 2 delig inspuittandwiel.
En de andere pomp is : 1 delige inspuittandwiel.
Dan kan ik de oude steun waar de pomp in steunt niet gebruiken, daarom heb ik de steun die bij de pomp hoort ook moet verwisselen.
Ben nu op het punt dat het me zorg zal zijn, doet de motor het wel goed of niet.
Ja , lesgeld moet iedereen betalen en door schade en schande word men wijs.
Gr.
Laurents

laurents 0

12 jaar

Het heeft bij mij ook een tijdje geduurd eer ik de werking door had .! Maar al snel is duidelijk ,ROKEN is inspuiting te laat. Te vroeg geeft een instabiel stationaire loop. Verder nog als de motor stationair draait en om de paar sec. een blauwe wolk geeft dan de inspuiting 1 mm aan de bevesting van de pomp vroeger zetten. . geeft een wereld van verschil. .........Je ziet het, we zitten er vlak bij. Waarom dat pompwiel niet even overgezet. Diameters zijn gelijk. en stelt veel makkelijker.. Mol het zaakje niet bij het omzetten. Groeten.

Punt 50
badge

12 jaar

Ja , zoals ik al eerder schreef als je dingen al weet is het veel makkelijker.
Waarom pompwiel niet over gezet? mijn eigen pomp heeft de bevestiging met een ijzeren plaat en drie boutjes .
voor zover ikzien zit deze plaat vast op de as en bij de huidige is dit met een spie.
Zal vanmiddag eens kijken of deze eraf kan, maar ben er bang voor.
De omvang is gelijk, alleen de bevestiging is heel anders.
Bij het starten rook de motor nog niet erg , alleen stationair van 800 naar 1200 toeren en als ik het gas intrap dan reageerd de motor te laat en de rook is niet blauw maar grijs/ wit.
Heb eigenlijk niet veel zin meer, ook al ben ik dichtbij het eindresultaat.
Gr.
Laurents

laurents 0

12 jaar

Die pompas is aan het eind conisch en met een M10 moer er op. Kan ook eerst dat wiel er af en dan het hart. Nog een manier om de afstelling te vinden ............... Zet krukas en nokkenas op tijd en neem de riem van de pomp. Eerst even een krijtstreep om de ongeveerstand niet kwijt te raken.
houd een 17mm sleutel op de pompasmoer en draai deze een stukje terug zo dat de meetklok de minimale stand aan wijst. 0 Stellen van de meetklok. Nu zover de pompas met de klok meedraaien tot de aanwijzing 0,95 mm aanwijst. Nu moet de tandriem er weer precies op passen . Je hoeft op deze manier niet steeds hoog en laag te springen. De riem past bij jou nu niet want de afstelling is niet goed. Je weet nu wel welke kant de pomp op moet en vergeet niet de leindingen en de bout onder de pomp te lossen om het geheel te kunnen draaien. . Bedenk dat in een goed lopende wagen veel meer waarde zit dan een die niet draait . Ook geeft deze reparatie na afloop zo´n voldoening .......... Daar kan je maanden zo niet jaren op teren.

Groeten.

Punt 50
badge

12 jaar

Beste Laurents,

Ik wil me aansluiten bij Punt en je even een hart onder de riem steken.

Ik vind het bewonderenswaardig dat je al zo ver gekomen bent, laat desnoods die auto een paar dagen staan en ga er van het weekend weer mee verder.
Als je hem uiteindelijk toch af krijgt dan geeft dat een kick waar je inderdaad jaren op kan teren!

Zelf doe ik hobbiematig onder andere elektronika, en ik heb een keer gewerkt aan een lcd monitor die door iedereen was opgegeven. En inderdaad, op een gegeven moment dacht ik ook "niks meer te verliezen". Maar dan krijg ik een soort oerkracht en koppigheid in me die zegt: "En nu moet en zal ik hem goed krijgen ook!" Uiteindelijk na 2 weken dat scherm in orde gekregen en tot op de dag van vandaag gebruik ik hem nog dagelijks. Geloof me, dat is nog steeds een supergevoel als ik dat ding smorgens aan zet.

Ik snap dat het rot is als je alles alleen moet doen, maar des te groter de voldoening als het wel lukt!
Misschien vind je het raar dat ik dit hele (offtopic) verhaal schrijf, maar ik voelde zo de herkening dat ik je toch even een oppepper wilde sturen.

Vr groet, Ronald.

rfbroek 0

12 jaar

Hallo Ronald, Ja ,dat heb ik wel nodig een oppepper geeft de burger toch nog moed.
Ga 1 dezer dagen nog een poging wagen en dan ben ik er echt wel klaar mee.
Het is dat je alles buiten moet doen, en gereedschap heb ik wel maar soms mis je toch gereedschap dat het wat makkelijker maakt en om dan dat soort gereedschap aan te schaffen ?
Geloof me je kunt niet overal gemakkelijk bij, soms is het een beetje een martelgang(handen die bloeden )
En dan moet je er ook in de toekomst nog gebruik van maken.
Ben al best een beetje trots op mezelf dat ik al zover ben gekomen.
Maar zoals ik al eerder schreef ben er nu 4 weken mee bezig, niet elke dag maar dan toch .
Er zullen vast ook mensen zijn die eventueel mijn project volgen en die eventueel zeggen :Dat had ik nooit gedaan , gewoon wegbrengen etc.
Wil je bij deze bedanken voor het opbeurende verhaal.
Gr.
Laurents
Denk wanneer ik de pomp had die erop gezeten had alles al veel makkelelijker zou maken

laurents 0

12 jaar

Als het echt alleen een kwestie van afstellen is zou je dat misschien nog wel kunnen uitbesteden bij een universele garage.

Het allermoeilijkste (denk ik, maar ik heb niet veel verstand van diesels) heb je al gedaan: de pomp vervangen!

Punt kan je vast wel vertellen of een garage dat afstellen simpel kan doen met een computer aan de auto ofzo, misschien ben je voor een paar tientjes klaar?

Gr Ronald.

rfbroek 0

12 jaar

Misschien is dat nog niet eens een verkeerd idee.
Garages? de uitzonderingen daargelaten.
Als je mij probleem heb gevolgd dan lees je , wat ze voor mijn probleem vragen (600-800) en geen garantie.
De pomp vervangen valt best mee, alle voorbereidingen e.d. niet goed overal bij kunnen.
Het is zo: wanneer ik het nog een keer moest doen , met de ervaring wat ik nu heb, dan deed ik het weer.
Gr.Laurents

laurents 0

12 jaar

Ronald dit gaat echt nog zoals in grootmoeders tijd. Alles is mechanisch dus ook het afstellen. Laurents je krijgt fans!!!!!!!!!!

Punt 50
badge

12 jaar

Ja Punt, had niet verwacht dat ik nog fans zou krijgen.
Straks moet ik nog handtekeningen uitdelen.
Als het morgen het weer het eventueel toelaat dan ga ik verder hoe jij het me hebt beschreven
Ja,Die popmpas is aan het eind conisch en met een M10 moer er op ,dus overzetten kan niet.
Gr.
Laurents

laurents 0

12 jaar

Ja wel ,dat stukje as is bij alle wagens die ik tegenkwam hetzelde. Bij de opel 21en 23 zat daar een fijnvertande adapter op .Ik werkte in een universeel garage ,daar heb ik menig pomp voorbij zien komen.en gede-en monteerd.
Doe wat je het makkelijkst lijkt maar maak niets stuk. Brokken hebben we al genoeg. Groet

Punt 50
badge

12 jaar

Laat ik zo zeggen : bij mijn eigen pomp as zie je geen konisch stuk naar mijn idee.
Bij de huidige pomp wel, kan me niet voorstellen dat dit uitwisselbaar is.
Ja, wat is makkelijk
Gr.
Laurents

laurents 0

12 jaar

Hallo, bij het afstellen wel de inspuitvervroeger op het dashboard in de nulstand ? Loopt de motor beter bij uittrekken van de hendel ? Groet Jan227

Jan227 30
badge

12 jaar

Hallo Jan227,
Naar mijn idee loopt de motor iets beter bij het uittrekken van de vervroeger.
Gr.
Laurents

laurents 0

12 jaar

Laurents die trekknop dient enkel bij de koudstart . Een indirect ingespoten diesel heeft baat bij iets meer voorinjectie. Verschil met draaien is wel altijd hoorbaar. Zorg er wel voor dat je met die kabel wel de hele slag terug kunt duwen.
Wel te rusten.

Punt 50
badge

12 jaar

Even een update :
Ten eerste heb ik via internet een pomp gekocht die hetzelfde is als mijn eigen pomp en dus verstelbaar bij het tandwiel.
Heb vandaag deze pomp erop gezet, gaat steeds makkelijkerder.
Hetwas starten en lopen

laurents 0

12 jaar

Even een update :
Ten eerste heb ik via internet een pomp gekocht die hetzelfde is als mijn eigen pomp en dus verstelbaar bij het tandwiel.
Heb vandaag deze pomp erop gezet, gaat steeds makkelijkerder.
Het was starten en lopen maar de motor loopt nog steeds niet goed.
De wolken uit de uitlaat zijn donkerder van kleur en ik ruik diesel.
Het toerental gaat tussen de 900-1100 toeren en bij meer gas geven doet de motor het redelijk normaal alleen die donkere wolken en die diesellucht.
Heb verder geen idee waar het aan licht , kan er ook een verstuiver defect zijn dat je daarom dit alles krijgt.
Wacht jullie reacties en hoop op tips.
Gr.
Laurents

laurents 0

12 jaar

Roken is over het algemeen een te late injectie!!!!Je zult wel gezien hebben dat de pomp die er nu op zit precies er zo op komt zoals de oude zat. Het was starten en lopen . Maar nu de fijnafstelling. Draai de drie boutjes op de pomp los wrik met beleid het pomphart 1 mm naar voren. Boutjes weer vast en proberen. Zorg wel dat de motor warm is zodat eventuele koudvervroeging is uit geschakeld. Stationar ploffen en hoesten is zo'n voorbeeld van te laat staan. Te vroeg ........dan knikkert de verbranding te veel . Verder is schoon werken bij diesel een eerste vereiste . Zand en stof in de brandstof leidingen is moordend voor de verstuivers. Als de motor naar tevredenheid loopt meet de plunjerstand dan nog even ........ 0,97 zal je dan op uitkomen . We horen nog vast van je.
Groeten.

Punt 50
badge

12 jaar

Hallo, kan zijn dat de centrale bout van het krukas tandwiel los zit, waardoor het inspuitmoment verloopt. Komt regelmatig voor bij de VW 1.9 diesels, gebruik de zoekfunctie maar eens. Slingert de riempoelie op de krukas bij draaiende motor ? Loopt de motor wat beter met uitgetrokken inspuitvervroeger ? Groet Jan227.

Jan227 30
badge

12 jaar

Hoi Jan227,
Heb gekeken naar de centrale bout van de krukas
Denk dat je gelijk heb,de bout is weg ja, je leest het goed gewoon weg.
Kan een andere bout indraaien ongeveer 1 1/2 cm, weet dus niet hoe lang de krukas bout is en of er nog een stuk inzit.
Ben moe van mijn T4 .
Gr.
Laurents

laurents 0

12 jaar

Dan heb je mazzel dat de heleboel niet in elkaar gedraaid is !!!!!!! Echter zonder geluk vaart niemand wel. Iedereen die invw sleutelt heeft die bouten in vooraad.Ik vraag mij dan wel af hoe jij dat blok kon afstellen. Die bout zit normaal loeivast en bij wisselen van de snaar testte ik die bout door deze met een luchtsleutel los te draaien . Sommige vlogen er uit maar alleen degene die van geen wijken wisten liet ik zitten . Let er op dat die bouten verschillen per bloktype dus neem kenteken mee. Dat onderste wiel heeft ook een knoei gekregen dus ook nieuw .
We zijn er bijna. Succes.

Punt 50
badge

12 jaar

Afstellen: gewoon sleutel op de krukasbout en draaien.
Gisteren bij het afstellen was er niets aan de hand, toen zat de bout er gewoon.
En hoe gaan we te werk, voor mij is dit weer iets nieuws.
Gr.
Laurents

laurents 0

12 jaar

De distributie is al open !!! Een gebroken krukasbout heb ik nog nooit gezien ! Deze is zo'n 6cm lang . Kijk of het boutgat schoon is . Zet eerst alles in de basis afstelstand . Riem er af en in het kamwiel zitten een paar gaten om het wiel naar je toe te kunnen trekken. Vaak is het wiel er zo af te pakken maar jij hebt GELUK. Als het spiegedeelte
beschadigd is ( en ruimte heeft ) en het eind van de krukas schade heeft dan het zaakje vervangen en de as vlakken . Daar is gereedschap voor en een stalen vulring om het wiel niet te laten slingeren.en het weggefreesde op te vullen
Weet niet hoe oud de riem al is maar vernieuwen verdient de voorkeur. Die bout Loeivast ik heb de waarde niet maar zo iets van ....nm...+ 90graden . Een zware pneumnatische sleutel kan dit met moeite. Kijk of de stand van de nokkenas nog goed is en de rest is nu appeltje eitje. Laurents dit komt goed als het onderste wiel nog op zijn plaats zit . Anders stoters naar zijn grootje . Sterkte...!!!

Punt 50
badge

12 jaar

Ja, Punt allemaal problemen ben het zat.
De distributie is gedeeltelijk open, alleen het onderste kapje bij de krukas.
Heb vanmorgen gekeken en ik draai er een andere bout ongeveer 2 cm in dus er moet nog een stuk inzitten.
Neem aan dat het kam wiel waar de poley overloopt is,En ja wat is geluk ben nu 4 weken aan het klooien en verder van huis.
Als ik alles zo lees , dan kan ik beter de handdoek in de ring gooien ben maar een amateur en heb niet alle gereedschap voorhanden.
Ga niet weer honderden euro erin pompen.
Genoeg is genoeg,
een deprimerende Laurents

laurents 0

12 jaar

´t Is jouw keuze. Zonde van de energie. Groet.

Punt 50
badge

12 jaar

laurents, slaap er even nog een nachtje over.

Ik volgt jou topic al vanaf het begin, ik heb ook zulke shit meegemaakt.

Weeg voor jezelf af wat je wilt.

Ik weet niet hoe jij financieel zit, maar een andere auto erbij en deze als projectje?

Zo Ben ik eens een jaar aan het klooien geweest en puur hobby matig verder gegaan met de probleem auto.

Als de mogelijk er is kwa ruimte en geld is dat misschien een optie.

Vriendelijke groet,


Kop op he!!
Menno

menno13 0

12 jaar

Ja menno13,
Kon ik het maar zien als project .
Heb kwa financieen een klein beetje ruimte, en ik moet alles buiten doen voor de deur .
Maar een tweede auto , nee daar is er geen geld voor.
Wat ik zou willen , dat ik de poblemen met mijn t4 op kon lossen.
Punt schreef dat je eventueel als ik hem goed begrijp :de poeley die vastzit aan de krukaslos maken, en dat erin het tandwiel van de krukaswiel gaten zitten zodat je deze naar buiten kan trekken.
Maar ik heb het gevoel dat de restanten van de krukasbout de krukas nog op de plaats houden.
En dat dit dan niet mogelijk is.
Ook schreef punt:Vaak is het wiel er zo af te pakken maar jij hebt GELUK, Waarmee heb ik dan geluk?

Wil nog wel iets probrren maar ik heb duidelijke uitleg nodig.
Kan ik de restanten van de bout uitboren of iets dergelijks, lees veel over dit probleem en word er huiverig van.
Gr.
Laurents

laurents 0

12 jaar

Ik denk dat Punt bedoelt dat je geluk heb dat de poelie nog vast zit, anders was je motor in de soep gelopen (door helemaal verkeerde timing).

Als je die bout eruit krijgt ben je er (denk ik dat hij bedoelt).
Ik weet niet of de poelie op de krukas geklemd zit, zo ja dan met trekker lossen en de rest van de bout eruit boren of tappen.
Als je mazzel hebt is ie spontaan gebroken en zit de rest niet eens zo vast.
Verder het verhaal van Punt volgen.

Hou vol, het is de moeite waard!
Niemand in de buurt wonend die je wil helpen?

Gr Ronald.

rfbroek 0

12 jaar

Er zijn monteurs die lijm op de schroefdraad doen . Als dat zo is is er weer een probleem bij. Laurents die onderste pouley zit maar 5mm op de krukas ,de bout klem hem TEGEN de krukas. Zo zit het bij alle vagmotoren. De inbus boutjes waar de schijf mee vast zit gebruik je om te trekken. Bij diesels hebben de kleppen maar heel weinig ruimte tot aan de zuiger . Als dat kamwiel was los gelopen is het eind in zicht. Mijn aanwijzingen zijn zo eenvoudig mogelijk. Dan kan je door de bomen het bos nog zien. Het eind van de bout moet nog in de buurt liggen , kan je zien of er echt wat weg is en/of een breukvlak.Als er lijm is gebruikt de astap > dan 100 graden C opwarmen en het laat los. Eerste deel van het krukasgat heeft geen schroefdraad . De bout is ook op rek berekend en heeft de bout volle schroefdraad!!!!!!! Probeer als het waar is dat stukje er uit te krijgen . Let er op niet aan de krukas draaien je zit zo tegen een klep aan met een zuiger. Kleppen staan wel rechtop en het kan wat hebben maar tart niet het geluk.
succes.

Punt 50
badge

12 jaar

Hallo Punt,
Heb het wiel van de auto gehaald,en keek naar de bout die is afgebroken.
Als ik het goed zie dan is deze van de oliepomp, en heb er uit voorzorg een andere bout ingedraaid.
Dus misschien heb ik geluk, ga proberen er een foto bij te plaatsen .
Lukt dit niet dan stuur ik u een email.
Gr.
Laurents

laurents 0

12 jaar

Hallo Punt,
Laat ik het zo samenvatten:
Bij het starten, zwarte rook en een toerental dat schommelt tussen 900-1100. en de motor ligt niet rustig(logisch)
En bij gasgeven reageerd de motor niet direct en gaat de motor naar b.v. 3500 toeren en nog steeds die zwarte wolk.
Wanneer ik nu je tips lees omtrent afstelling moet het als volgt:
De drie bouten op het tandwiel losmaken, en het tandwiel naar mij toewringen met beleid ongeveer 1 mm.
Heb gekeken maar zoveel nou ja 1 mm daar zit het tand wiel al tegen aan.
En het zaakje vastzetten en starten,wat gebeurd er als ik het tandwiel naar de andere kant opschuif daar is ruimte zat,
Ga morgen een poging wagen.
Gr.
Laurents
En een andere optie is natuurlijk: alles op merkteken en de klok gebruiken.

laurents 0

12 jaar

Beste Mensen,
De transporter loopt weer en hoe en dat komt door forumleden van Weetjewel.com.
Die hebben tijd voor mij vrijgemaakt en s,avonds de bus op tijd gezet.
Alleen had ik dit nooit , never voor elkaar gekregen.
Gr.
Laurents

laurents 0

12 jaar

Laurents DE VLAG KAN UIT. Gefeliciteerd.

Punt 50
badge

12 jaar

Goed om te horen man!
Zo zie je maar weer hoe mensen elkaar via internet leren kennen en elkaar helpen.
Goed gedaan!

Gr Ronald

rfbroek 0

12 jaar

mijn vraag is, om een nieuwe pakkingring aan gashendel van de brandstofpomp te monteren moet daarvoor
de hele pomp gedemonteerd worden?
gr. aandre

aandre 0

12 jaar

nee dat is niet nodig, maar je kunt beter een nieuw tropic openen dit schept enkel verwarring

jan5047 0
badge

12 jaar

Aandre als je de geschiedenis van deze VW hebt doorgenomen en de foto´s hebt bekeken weet je waar je aan toe bent . Zelf heb ik er vele gedaan en is eigenlijk het busje en O-ring vervangen het belangrijkst. Het asje slijt niet noemenswaardig en daarvan zijn er diverse uitvoeringen en die is er net niet !!!. Teken alles goed af en haal om goed zicht op je werk te hebben het front/ radiateur naar voren. Maak eerst de buitenkant van de pomp goed schoon. Dat busje zit gepest dus om het busje ondersteunen !!!! Succes.

Punt 50
badge

12 jaar

lekkage brandstofpomp:
ik heb de pomp volgens Uwe Reimanns foto,s uit elkaar genomen pakking en busje vernieuwd alles weer in elkaar gezet.
motor start direct loopt mooi stationair maar ik kan geen gas geven. wat heb ik verkeerd gedaan?
gr. Aandre

aandre 0

12 jaar

Er kan vanalles verkeerd gaan. Die strip met veer en ringetjes .... b.v. Bovenop dat asje zit vaak een kerfje . Daarmee kan je zien of de strip waarmee je gas geeft in de goed stand staat . Als je de rookafstelschroef net weer zo hebt gezet als dat je met het werk begon is dit de stand waar op de motor stationair loop en ook dat je niet meer gas kan geven dus de max. rookstand. Haal die gasstrip er weer af en zorg dat het asje niet naar binnen zakt .
Draai er een paar m6 moertjes op en voor en probeer of je nu wel "gas "kan geven . Als dat werkt was de stand van de strip niet juist . Gaat het nu nog niet haal dan die kap van de pomp en begin opnieuw. Handig is wel dat je eerst die strip met as goed neerzet in de pomp. ,dan het kleine veerje aanhaakt ....verder het asje door het dekseltje werken . Verder afmonteren. Ik deed niet het front in de service-stand maar draaide de hele zaak naar stuurzijde . Wel is dat wat werk maar hoefde niet met spiegeltjes in de weer en kon het alleen af !!! Groetjes..

Punt 50
badge

12 jaar

hallo meneer Punt
ik had de gasstrip niet goed op de as geplaatst
nu staat alles goed en de motor loopt nu goed, bedankt voor de tip.
gr.Aandre

aandre 0

12 jaar

Goed gedaan. Groeten .

Punt 50
badge

12 jaar

hallo meneer Punt
ik heb een transporter 1999 aan mijn rechter aandrijfas is rubber kapot moet ik de as vernieuwen of alleen de rubber en heeft u nog tips voor de demontage
groet aandre

aandre 0

12 jaar

@aandre:

Open voor je nieuwe vraag een nieuwe topic. De nieuwe vraag heeft niets met een brandstofpomp te doen.

moderator 0
badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.