close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen LT 2000: lekkage koelvloeistof probleem

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: ATA, Vermogen (kw): 96

Hallo,

Ik heb een L46A waarom ik de nodige problemen heb. Het volgende is gebeurd. Auto reed prima. Geen problemen. Tijdens het rijden plots koelvloeistof op de voorruit en lampje ging branden. Gestopt. Allemaal rook op het blok en koelvloeistof droop overal. Bus is toen weggesleept. Naar de garage. Bleek dat een koelvloeistofslang kapot was. Deze is vervangen. Volgens garage geen lek in de koppakking. Auto opgehaald. Reed prima. Alleen na 150 km. Lampje van de radiateur ging branden. Gestopt. Onder peil en ik zag wat spetters op de vervangen slang zitten. Leek erop dat het bij de dop vandaan kwam. weer gaan rijden. Niks aan de hand. Na half uurtje rijden gestopt. Gekeken of het peil nog normaal was. Met de motor uit. Toen zag ik geborrel in het expansievat en de dop zat weer losser. Vast gedraaid. Peil was wel lager maar niet beneden minimum. 150km verder. Weer lampje branden. Peil te laag. . Leek erop dat de motor toch ook vloeistof via overlooparmpje/slangetje uit het expansievat had gegooid. Gevuld.
Thuisgekomen. Gekeken peil wel iets gezakt maar niet op minimum. Afpraak gemaakt bij garage. Dop verwisseld met een nieuwe de volgende dag, omdat ik toch dacht dat het daaraan lag. Dag erna weer gereden. Geen problemen. Auto rijdt goed. wel zag ik dat de temperatuuur niet helemaal volledig op 90 stond. En bij rijden van 100 km/uur zag ik het wijzertje heel licht omhoog tikken en weer terug. Bijna niet te zien. Na 150 km lampje branden. Precies bij thuiskomst. Volgende dag gekeken..zag waterspoor langs de pas aangebracht slang. daar waar de klemmen erop zitten. Vooral bij de motorzijde. Vervolgens koud gevuld. Motor gestart en zag toen dat de vin meteen draait. Uitgezet. Vervolgens dop radiateur eraf en gestart. geen bellen of iets in het expansievat.Volgende dag gekeken. Leek erop dat het vloeistofniveau iets was gezakt maar niet heel veel. Auto gestart naar de garage gereden. Reed prima. Wel temp bleef net iets onder de 90 hangen. Auto achtergelaten bij garage. Garage heeft onderzoek gedaan. Ze kunnen geen lek vinden. Is intern zeggen ze.Wat intern het is weten ze niet, daarvoor moet hij opengemaakt. Ze zeggen hij bouwt druk op. Ze weten niet of het de koppakking is. En is de auto niet waard om te maken. Omdat hij ook al 2 keer open is geweest in verleden. En er zijn weinig onderdelen zeggen ze. Dus zeggen ze verkopen. Ze hebben wel vastgesteld dat de motor via het overloopje water eruit gooit. Dat hebben ze gezien. Ik heb de auto opgehaald. Teruggereden en reed prima. Maar tijdens terugreis duurde het heel lang voordat metertje los kwam van de 50 graden en de hele terugreis bleef de temperatuurmeter hangen tussen de 60 en 70 graden. Aangekomen gekeken naar vloeistofpeil. boven minimum. wel wat gezakt. Verder wel weer wat spetters op de slang. Dat leek erop via de overloop eruit gegooid te zijn. Dus ik twijfel nu.
Kan het niet gewoon te maken hebben met de temperatuursensor of thermostaat? of zou het toch intern zijn.. de koppakking zijn? overigens geen smurrie op de oliedop of peilstok. Geen witte rook.

Geplaatst door

Chester1974 (0)

al 3 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik weet nu wat de garage al heeft gedaan. Maar hier onder de min of meer gebruikelijke test bij dit soort klachten.
Systeem koud en warm onder druk zetten. Ook tijdens deze test even kort gas geven om te kijken of de meter dan oploopt.
Snuffeltest uitvoeren. (dit is weinig werk)
Cilinderlektest (dit is wat meer werk)

vr.gr. Theo

vr.gr. Theo

ok. wat kost zo'n cilinderlektest?

Chester1974 0

3 jaar

Je kan ook nog vragen of ze de egr-koelwaterslangen kunnen doorverbinden. Want bij andere merken wel meegemaakt dat de EGR klep in de waterzijde is doorgeroest. Door het doorverbinden loopt de koelvloeistof niet meer door de EGR klep. Is het proberen waard. Koppakking lijkt mij niet want dan kun je geen 150 km rijden want dan vliegt je temperatuur in het rood.

memos 250
badge

3 jaar

Hoi,

dank. ik ga dat doorverbinden laten uitvoeren.

Chester1974 0

3 jaar

Hallo,

Nou bleek toch een lekke koppakking. Garage heeft met vloeistof vastgesteld. Is van de week hersteld. Kop geperst. Bleek niet lek te zijn. Kop gevlakt. Nieuwe koppakking is erop gezet. Rijdt weer prima. Na enige kilometers had de auto wel de pakking van de inlaat eruit geblazen. Deze is van kurk. maar nu ook vervangen en probleem opgelost. En hopen dat het zo blijf

Chester1974 0

2 jaar

Top! Dank voor de feedback

memos 250
badge

2 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen LT of stel zelf een nieuwe vraag.