close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Transporter 2005: lekke pakking turbo?

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 tdi

goede dag allen, ik zal me eerst even kort voorstellen; mijn naam is Johan en ik ben al enkele jaren in het bezit van mijn volkswagen t5 caravelle 2.5 tdi (180 pk).

sinds een tijdje hoor ik tijdens het rijden en de toerenteller komt rond de 2000 toeren, een fluitend geluid. tevens bij stationaire draaien (bv bij de stoplichten) ruik je een uitlaatgassen lucht in de cabine.
Na wat speurwerk hier en op andere fora lees ik dat dit een lekkend uitlaatspruitstuk kan zijn. Dus ben ik gaan kijken vandaag en wat mij opviel was dat er tijdens het (stationaire) lopen van de motor ik bij de turbo lucht voel blazen. Tevens is het hier zwart (roet).
Ter verduidelijking heb ik een foto gemaakt zoals hieronder te zien is.
Ik vermoed dat dit het probleem is, iemand die dit kan bevestigen (lees die dit vaker mee heeft gemaakt)?

en mocht het inderdaad om de pakking gaan van de turbo, kan iemand mij vertellen of dit veel werk is en hoe ik het handigst te werk kan gaan (zodat ik niet onnodig veel los ga maken, moet bv spruitstuk eerst los etc?).
Ik merkte al dat je er zo ie zo niet echt lekker bij kunt :)

ik zal tijdens de "operatie" stap voor stap wat proberen vast te leggen zodat ik het hier kan plaatsen met wat foto's.

Geplaatst door

123johan321 (0)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ja dit komt vaker voor.
je moet de turbo demonteren en dat is best wel wat werk.
ik haal de rechter aandrijfas weg.
en dan de achterste steun van de motor .
luchtfilter huis boven haal ik weg.
dan de slangen van de turbo.
dan kun je boven de 3 bouten los schroeven.
en kun je onder de wagen de bouten/moeren van de turbo tegen het blok los halen.
de bovenste is moeilijk tezien met een spiegel vind je hem wel.
dar voor moet je eerst nog de klem van de uitlaatpijp op de turbo los maken en dan kun je de turbo demonteren.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

9 jaar

Ik doe het altijd van boven af EGR koeler weghalen tapeinden spruitstuk verwijderen dan spruitstuk verwijderen.

R_Bakker 0
badge

9 jaar

dat kan misschien ook maar dan bestaat het risico van het afbreken van een tapeind van het spruitstuk en dat het ik al meerdere keren gehad bij het vervangen van het spruitstuk en dat vind ik minder fijn.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

9 jaar

bedankt voor de stap voor stap uitleg Jan T, helaas heb ik de komende dagen geen tijd maar zal dit het weekend zeker gaan proberen!

Ik laat het hier weten hoe het gegaan is, maar dat moet goedkomen!

wat betreft antwoord van R_Bakker, dit was ook mijn eerste gedachte, maar ik vind dat je slecht kan zien wat je doet, en zeker gezien het feit de tapeinden nogal eens af kunnen breken....dat was ook de reden dat ik eerst info vroeg.
Ik vind de aandrijfas verwijderen ook best drastisch :) maar ik ga het weekend nog eens even kijken....
wat betreft de EGR koeler weghalen, hier was ik in eerste instantie al mee begonnen, maar kreeg de slangen niet van de stalen leiding af...alsof ze vastgeplakt zaten...(waarschijnlijk ouderdom, vastgekoekt).
En als je het op jouw manier doet, haal je dan spruitstuk ineens met de turbo weg? (compleet zeg maar?)

123johan321 0

9 jaar

dit weekend er aan willen beginnen maar helaas kwamen er wederom wat dingen tussen. Iemand enig idee wat zo'n reparatie bij de garage zal gaan kosten? Ik neem aan dat de meeste kosten in de arbeid zitten?
Het zou fijn zijn als iemand een richtprijs weet, dan kan ik eens een afweging maken om het zelf te doen of te laten doen. Normaal vind ik het juist leuk om zelf te doen, maar door drukte met werk kom ik er (ook de komende tijd vrees ik) niet aan toe.
Tevens ben ik deels weer afhankelijk omdat ik haast geen plek in de garage heb om mijn wagen binnen te laten staan :(

Bedankt alvast voor de reactie wederom,

123johan321 0

9 jaar

probleem is inmiddels verholpen, pakking was inderdaad lek. ik heb het alleen wel moeten laten doen ivm tijdgebrek, dus ik kan helaas weinig vertellen over hoe het nu (in mijn optiek) het handigst is om zelf te doen.
maar er mag een slotje op dit topic :) bedankt in ieder geval voor alle reacties.

johantje22 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.