In Frankrijk is onze tot camper omgebouwde t4 uit 2001, in stilstand met de handrem er op linksvoor aangereden. Motorkap ontzet, bumper beschadigd, voorkant, zijpaneel. Radiator was gelukkig niet geraakt. Omdat het alleen plaatschade leek, en de motor geen rare geluiden gaf,mochten we naar garage. Daar heeft een noodreparatie plaatsgevonden van de loszittend plaatwerk en lamp. Tijdens de vakantie een vervangende wagen gebruikt. We hebben de auto zelf teruggereden naar de Nederlandse garage. Uiteindelijk werd er voor 5000 euro aan plaatwerk en arbeidsuren uitgegeven. Daarna kregen we de auto terug. De motor liep goed, geen problemen.
Twee maanden later begint de motor te trillen wanneer we willen wegrijden na een begrafenis, schakelen lukt bijna niet meer. Bus gelijk aan de kant gezet en direct de ANWB gebeld. Die komt en sleept de auto naar het ANWB punt. Daar wordt geconstateerd, dat twee boutbevestigingen van het motorblok aan de motorsteun aan de kant van de distributieriem bij het motorblok zijn afgebroken. En dat de laatste onderste bout het waarschijnlijk ook net begeven had. De rest daar van zit in het motorblok. De motor ligt scheefgezakt in de auto.
Hoe is dit mogelijk ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De twee bovenste ophangpunten die deel uitmaken van het motorblok zijn afgebroken. Dus niet de motorsteun, die is nog intact.
bedankt voor de reactie
9 jaar
Ja, verschrikkelijk slecht gebouwde pokkending zo'n T4, daarom halen ze gemiddeld moeiteloos de 500.000 km en meer zonder deze klacht.
er zijn een paar oorzaken te noemen:
Als er ooit een motorsteun los moet dienen de bouten vervangen te worden, dit zijn rekbouten en mogen niet meer opnieuw gemonteerd worden. Zie werkplaatshandleiding. Als er een bout breekt krijgen de overige de volle kracht te verwerken en breken ook of zoals hier gebeurt breken de brokken van de motor zelf af.
Ze moeten op moment aangetrokken worden, niet meer en niet minder. Helaas heeft beun de haas nogal sterke armen.
Een tik van een aanrijding kan vreemde dingen veroorzaken, een hiervan is deze. Het motorblok is van gietijzer en kan hier niet tegen.
ps: de T4 zou wel eens de best gebouwde transporter ooit kunnen zijn.... zijn opvolger geeft meer ellende.
Bedankt voor de reactie. Inmiddels is de bout uit het motorblok en vervangen door een nieuw exemplaar. Daarnaast is een stalen constructie aangebracht bij de afgebroken motorophangingsgaten aan het motoblok en is ook een nieuw ophangingspunt aan de motor gemaakt. Samen hangen ze aan de motorsteun. Hopen dat dit houdt, want anders is de nog goede motor afgeschreven.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar