Ik heb probleem.
Toen me golfje 3 niet meer startte, werd me verteld dat of me startmotor en/of me elektrisch blokje achter me contactslot stuk was. Ik heb beide vervangen, een gereviseerde startmotor erop gedaan en een nieuw elektrisch blokje achte me contactslot. Echter na even een paar keer proberen met starten en utizetten, bleef nu de startmotor even najanken nadat de motor aangeslagen was. Ik vreesde al dat de gereviseerde startmotor toch niet zo goed was. Echter toen ik de accupolen loshaalde, meet ik 12.28 en na paar seconden 12.27 en na paar seconden 12.26 en zo verder zakkend. Dus vermoedde ik dat de accu slecht was, dus maar een accu opgezet die ik nog overhad uit een Benz (740A). Starte in 1 keer zonder dat de startmotor najankte. Ik blij, totdat ik volgende morgen weer wilde starten, (start)motor heeel moeizaam begon te draaien EN weer dat nagejank van me startmotor. Ik heb m uitgedaan en laten staan, verders nog nx gemeten. Iemand enig idee? Moet ik toch gaan meten voor lekstroom zoals Ricky hierboven beschrijft en zoja, hoe moet ik de amperemeter tussen de minkabel zetten? met motor uit of draaiend, meten tussen de minpool van de accu en de minkabel los, of min los van de pool en enkel en alleen de minkabel van het ene uiteinde naar een stukje verderop?
Ik las op een andere forum: "Lekstroom opsporen lijkt een beetje op de procedure rond de aardlekschakelaar (zie je meterkast)
Schakel eerst alle gebruikers uit en schakel tussen de massa van de accu en de min pool een amperemeter."
Ik snap nog steeds niet precies waar ik de rode en zwarte draad van mijn mulitmeter PRECIES op moet zetten om juist te meten. Please help!
Sorry, maar heb nog niet zoveel auto/technische kennis, maar zeer leergierig, dus waardeer elk advies heel erg!!!
Alvast reuzenbedankt, Lars
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hoi lars ,
Je haalt de minkabel van je accu , tussen deze kabel en de minpool van de accu hang je je multimeter .
Op je mulimeter zit een gat, meestal rood , waar je je rood kabeltje van de meter insteekt , draai je multimeter op amp stand verbind een kabel van je multimeter met de losse minkabel en de ander op de pool van je accu.
Nu kun je gaan meten een beetje stroomverlies is normaal plus minus een half amp , bij meer verlies b.v 2 amp heb je een verbruiker .......laat dan je multimeter zitten een trek vervolgens een voor een je zekeringen eruit totdat de waarde o.k is zo kun je localiseren in welke groep je verbruiker zit .
meestal zijn dat achteraf ingebouwde acces. denk aan radio , tel aansl , gps en meer van dat soort gedoe.
Je motor loopt uiteraard NIET bij het verrichten van de meetingen.
succes
frans
Hoi Frans,
Hartstikke bedankt voor je uitleg en advies!!! Ik heb daarmee kunnen uitsluiten dat ik last van lekstroom heb, dat kan het dus niet zijn. Ben daarna ook langs de lokale garage geweest en die heeft ook me accu en dynamo nog eens voor de zekerheid gemeten, die zijn beiden goed. Samen met een nieuw vervangen contactblokje kan dat dus ook geen probleem meer zijn. Het enige waar ik dus nu nog mee zit is dat ie soms, niet altijd (vooral smorgens na een koude n8) de startmotor na blijft lopen. Dat nadat je het blok hoort lopen een seconde nog na blijft gieren, alsof ie blijft hangen haken. Gister en daarvoor had het blok ook erg moeite om te beginnen met draaien en heb daarop de gloeibougies losgedraaid, en ja hoor, de eerste deed niets meer en zat onder de olie/diesel. Ik heb ze alle 4 vandaag gewisseld. Toch resteert nu nog de vraag waarom de startmotor die seconde na t draaien van het blok na blijft lopen? Het is een gereviseerde startmotor die ik voor 5 tientjes van marktplaats gekocht heb. Zou de revisie toch niet goed gedaan zijn of zou t misschien toch aan de kabels kunne liggen tussen accu en startmotor, accu en chassis of de relais op de startmotor.
Ben je in ieder geval al zeer dankbaar over je respons en hoop dat ik toch dat laatste nalopen van de startmotor ook gefixt kan krijgen.
MVG
Lars
14 jaar
Voor het nalopen van de startmotor zal deze eraf moeten;
de oorzaak is namelijk opgedroogt vet op het asje van de bendix.
Door de koude gaat dit droge vet nog extra kleven, waardoor de bendix niet gelijk terug schiet.
Dus...asje schoonmaken in voorzien van een likje nieuw vet.
mvg,
Hans.
Hartstikke bedankt Hans, ga dat morgen meteen doen, het loshalen van de startmotor lukt me wel zelf, maar heb geen flauw idee waar het asje van de bendix te vinden is, om die schoon te maken en in te vetten. heb je misschien een foto daarvan of kan je t beschrijven? Of is t niet te missen. Tevens een laatste vraag: wat voor vet kan ik daarvoor gebruiken??
Reuzenbedankt voor je advies!!!
MVG
Lars
14 jaar
Dit asje...smeren met een universeel vet
[url=http://img46.imageshack.us/i/startmotor1...][img]http://img46.imageshack.us/img46/4328/st...[/img][/url]
Bedankt voor je snelle respons Hans, ik ga morgen aan de slag en laat je zondagmiddag, na t insmeren op zaterdag en na weer een koude n8 stilgestaan te hebben of dat alles was. Alvast bedankt, ik kan niet meer zonder deze site, leer er ontzettend veel, bespaard me veel geld dat ik anders aan de garage kwijt was en kan af en toe zelf ook een tip aan een ander doorgeven. Respect!
Een hele fijne avond en weekend gewenst :)
14 jaar
Bedankt voor het compliment over de site, we doen ons best.
jij ook een goed weekend en succes.
mvg,
Hans.
hoi lars , bedankt voor je feedback en succes met je startmotor. Fijn weekend en de groeten.......frans
14 jaar
Hallo, 0.5 Ampere is veel te hoog. Max circa 60 mAmp is toelaatbaar, dus 0,06 ampere. Groet Jan227
jan , je hebt gelijk effe een nul vergeten
frans
14 jaar
Beste heren, Ik ben vandaag hele dag hiermee bezig geweest en kom net onder de douche vandaan.
Ik heb het asje in kunnen smeren door de startmotor direct op een accu te zetten, waardoor de as naar buiten kwam na het op stroom zetten, was inderdaad wat droog. Omdat ik de startmotor toch los had gehaald heb ik meteen alle andere contact aansluitingen en kabels goed schoongemaakt en roestvrij. Alles netjes terug gezet en inderdaad, in 1 x starten zonder najanken/nalopen of blijven doordraaien van de startmotor nadat het blok begon te draaien. Ik blij en meteen boodschappen gaan doen met de auto. Echter toen ik na 3 kwartier terug kwam bij de auto, starte deze wel in 1 x, maar weer bleef de startmotor 1 seconde of misschien iets langer hangen en doordraaien terwijl de motor al was begonnen met draaien. Uit gezet, weer starten en toen deed ie normaal. Hij blijft dus niet altijd hangen. Omdat ik hier zo moe van werd, ben ik door gereden naar een maat van me die een soortgelijke TDI blok compleet heeft liggen in de verkoop, waarvan ik zijn (goede, want hij deed het jaren daarmee) startmotor op mijn auto mocht proberen. Na montage, weer precies t zelfde, blijft soms nalopen. Ik ben ten einde raad. Het enige wat ik me zou kunnen bedenken is de startrelais (weet niet waar ik die kan vinden, maar heb gelezen dat soms soortgelijke problemen kan geven) of alle bekabeling van de starmotor/dynamo naar accu en van accu naar chassis opnieuw trekken. Iemand enig idee, ben inmiddels 300Euro, 2 startmotors, een elektrisch bokje achter het contact, 2 accu's, 3 garages, 1 sloperij en anderhalve week verder.
Nogmaals bedankt!!! MVG Lars
14 jaar
heel eenvoudig je maakt een draad aan het kontakt op je startrelais wat van je startslot afkomt die draad voer je naar binnen in je auto daar maak je een lampje aan en andere kant aan massa elke keer als je start brand dat lampje als je startmotor blijft doordraaien en dit lampje is uit kun je heel dat startblokje of wat dan ook uitsluiten dan zit het gewoon in je startmotor.hoeveel draden zitten er bij jou op je startrelais??een dunne van je startblokje en een dikke van je accu???of 3 draden???
14 jaar
Controleer ook het startrelais. Deze moet toch ff uit elkaar. De beweegbare kern moet eruit en licht worden opgeschuurd. Hier wil wel eens een hapering zitten. Tevens zit hierachter een redelijke veer, die moet natuurlijk ook goed funktioneren.
[url=http://img193.imageshack.us/i/startrelai...][img]http://img193.imageshack.us/img193/6869/...[/img][/url]
S6
Was inderdaad startrelais in combinatie met droge as van de bendix. Andere startmotor en een sterkere accu van 540A en probleem opgelost.
Allen, zeer bedankt voor al jullie hulp!!!
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar