close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Passat: LMM defect?

Bouwjaar: 1999, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8 20V

Hoi allemaal,

Ik rijd sinds kort een Passat op LPG met 225.000 km op de teller, nu loop ik tegen het volgende probleem aan:

Auto verbruikt belachelijk veel gas: tussen de 1 op 7 en 1 op 8
Motor houd zo nu en dan een beetje in
Motor blijft zo nu en dan hoog in de toeren hangen bij intrappen koppeling

Mbt LPG is de verdamper (heet volgens mij tegenwoordig niet meer zo), de verdeler, een slang en een filtertje vervangen omdat deze allen versleten waren.

Ik heb hem uitgelezen met de VAG-COM en ben tot de volgende conclusies gekomen:

- Geen lambda signaal op LPG (bij uitlezen VAG-COM) maar wel op Benzine, voor de zekerheid de lambda sonde vervangen maar nog steeds hetzelfde. Geen fake singnaal vanuit de LPG computer???
- EVAP valve tikt continu, moet ie dat doen??
- Wanneer ik de connector van de LMM beweeg begint de motor te bokken en zie ik dat de waarde binnen VAG-COM steeds verspringt van wel waade/geen waarde=0
- De LPG computer (Koltec-Necam) heb ik nog niet uitgelzen.
- Gasklephuis opnieuw ingeleerd.

16518 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1: No Activity
P0134 - 35-00 - -
17834 - EVAP Purge Valve (N80): Open Circuit
P1426 - 35-00 - -
16486 - Mass Air Flow Sensor (G70): Signal too Low
P0102 - 35-00 - -

Ik kan me voorstellen dat de eerste fout ontstaat omdat er geen lambda signaal op de Benzine ECU aankomt wanneer ik op LPG rijd.

De tweede fout wil ik wel eens naar kijken maar maak ik me niet zo'n zorgen om

Met de derde zit ik een beetje in mijn maag, als ik onafhankelijk van de connector met een schroevendraaier tegen de behuizing van de LMM druk - net onder de connector - gebeurt hetzelfde, het lijkt er een beetje op dat er een los contact IN de LMM zit, kan dit? hebben jullie dit al eens meegemaakt. Het tpe dat gemonteerd is is reeds een LMM van Pierburg, deze is in het verleden dus al een keer vervangen. Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen of hoe ik er achter kan komen dat de LMM daadwerkelijk defect is? Vind het een beetje zonde om een nieuwe te kopen als de oude toch goed blijkt te zijn.

Kan de LMM de oorzaak zijn van bovengenoemde problemen?

Bedankt!

Wouter.

Geplaatst door

wouterdeheer (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wouter

Voor de benzine modellen, monteer altijd een originele Lmm (bosch) incl behuizing.
In de meetwaarden de hoogtecorrectie van de lmm controleren deze moet tussen de -10% en +10% staan en ideaal ca 0%.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

14 jaar

Wouter,

Controleer eens of de klep van het actief koolstoffilter niet blijft hangen ( open blijft staan ) ( 17834 )

Daar kan hij ook hoog in de toeren van blijven lopen als deze niet sluit..Het tikken, het werken van het apparaat is wel normaal.Voor te testen zou je ook even de slang die van de klep naar de inlaat loopt, eraf kunnen halen en af kunnen doppen, dus gewoon de slang dicht maken, en rij er eens een stuk mee, als hij nu niet meer hoger in toeren blijft hangen, weet je waar het probleem zit,

Daarbij zeg je dat als je aan de stekker van de LMM komt, de waardes verschillen, trek de stekker eraf en controleer en reinig zonodig de contacten, klinkt als een slecht contact..Zorg er ook voor dat deze naar behoren functioneerd.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Lijkt mij dat je het eerder in de stekker van LMM moet zoeken. Die maakt geen goed kontakt.
Wat voor signaal (liefst volts) krijg je van de lambdasonde op lpg? En op benzine?

oldford 0
badge

14 jaar

Heren,

Bedankt voor jullie reacties!!

Ik zal een multimeter aanschaffen zodat ik de werkelijke waardes kan oplepelen.

Kan ik de evap valve op de een of andere manier reinigen oid?

Wanneer ik op benzine rijd heb ik lambda signaal, de exacte waardes volgen nog, maar als ik op lpg rijd zijn deze waardes 0. Ik heb me door de gas instalateur laten vertellen dat er wel lambda signaal op de lpg comuter binnenkomt, anders zou de auto uberhaupt niet op lpg blijven lopen maar terugschakelen op benzine. Heeft het niet aanwezig zijn van een lambda signaal op de benzine ecu consequenties voor de mengverhoudig en het brandstofverbruik op lpg? Gaat de motor dan toch in een soort van noodloop of geeft dit enkel een foutcode in de benzine ecu?

Ik zal vanavond ook eens een grafiek maken van de VAG-COM waardes mbt de LMM en Lambda, misschien maakt dat al wat meer duidelijk.

Gr,

Wouter.

wouterdeheer 0

14 jaar

Natuurlijk reageert de motor-computer op het uitblijven van het lambda-signaal, hopelijk alleen met een foutcode.
Maar de (benzine) motor computer zal waarschijnlijk ook proberen om het mengsel rijker te krijgen. Officieel hoort een G3 gasinstallatie dat te volgen, dus dat zou het hoge verbruik kunnen verklaren. Vervolgens bij een koude motorstart (op benzine) staat het mengsel (op benzine) ook te rijk.

Lijkt mij toch heel erg belangrijk dat de benzine computer ook de juiste lambda-signalen krijgt.

oldford 0
badge

14 jaar

Wouter,

Aan dat klepje zelf kun je niet veel doen, je kan wel eens kijken / testen of deze gesloten is nu en dus geen valse lucht aan zuigt..

Als dit wel het geval is, zou ik hem zowiso vernieuwen, dan even naar de bedrading kijken, ofja kijken, controleren..

Dan kom je al een eind..

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Wouter,

Naar mijn idee zijn de meeste antwoorden al gegeven.
De motor mag in ieder geval niet reageren als je aan de stekker van de LMM komt.
Deze is volgens mij dan ook verdadachte nr.1
Het beste kun je er voor zorgen dat eerst dat probleem wordt opgelost, en dan verder kijken naar de rest.
De waarden van de LMM kun je ook met de VAG-COM uitlezen.
Ook kun je de slang welke van dat klepje naar de inlaat van de motor gaat afdichten om er zeker van te zijn dat die de problemen niet veroorzaakt.
Bij een VW met Necam installatie wordt inderdaad het lambdasignaal naar de benzine ECU onderbroken als de motor op lpg draait.
Dat relais zit meestal aan de bijrijderskant onder de motorkap tegen het schutbord.
Zijn de genoemde onderdelen van de gasinstallatie vervangen door nieuwe of door gebruikte onderdelen?
Kijk ook de vaccuumslangetjes even goed na.
Die kunnen bij lekken ook voor veel narigheid zorgen.

En ook niet vergeten de gasinstallatie uit te lezen.
De handleiding kun je vinden op de website www.verdampere.nl

Groeten,

Kees

VG392 0

14 jaar

Bedankt voor de reacties, ik ga er nu in ieder geval voor zorgen dat alle foutmeldingen op benzine verdwenen zijn, dan ga ik kijken of LPG hierop kan meeliften of dat er aan die kant ook nog iets moet gebeuren.

Kees,

De onderdelen van de lpg installatie zijn volledig vervangen door nieuwe en alle drukken zijn netjes afgesteld. Een dag de auto kwijt en 800 euro lichter :-(.

Kan het zijn dat wanneer ik de grijze kabel achter de lpg schakelaar aan massa leg en de auto op contact zet er behalve een zoemgeluid onder de motorkap niks gebeurt? Ledje blijft gewoon branden dus geen foutcode neem ik aan dan?

wouterdeheer 0

14 jaar

Als het ledje na het aansluiten van de grijze draad en inschakelen van het contact 3 seconden rood en daarna geel blijft branden is er inderdaad geen storing geregistreerd.

VG392 0

14 jaar

Gisteren nog even wat onderzoek gedaan:

- Foutmeldingen EVAP en Lambda open circuit verschijnen alleen als de auto op lpg geschakeld is, niet op benzine dus.
- Ik denk dat er IN de lmm een storing zit, ik heb de connector schoongemaakt en opnieuw gemonteerd, zelfs de connector extra aangedrukt door deze met een draad om de lmm behuizing extra vast te trekken. Wanneer ik aan de stekker beweeg is er niks aan de hand, als ik met een schroevendraaier op de behuizing van de LMM sensor druk valt de motor uit, de stekker beweegt dan helemaal niet.
- Ook verscheen bij alleen op benzine rijden de volgende foutmelding, ik denk dus dat er in de bedrading van de lambda sonde ook iets niet helemaal lekker zit. De sonde regelt verder wel netjes. Maar ging boven de 4000 toeren op 0.

16514 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S1: Malfunction in Circuit
P0130 - 35-00 - -

Kortom... LMM vervangen de de bedrading van de lambda sonde eens goed onder de loep nemen. Waar kan ik het beste een lmm vandaan halen? Kan ik nog gebruik maken van een ruilsysteem als er al een pierburg gemonteerd zit? Moet ik de lmm nou vevangen voor een bosch of voor een pierburg?

wouterdeheer 0

14 jaar

Allen,

Hier een update:

Ik heb inmiddels de LMM en de Lambdasonde vervangen (beide door origineel bosch exemplaren)

Nu blijft er echter een foutcode over:

18001 - Altitude Adaptation: Signal Out of Tolerance
P1593 - 35-00

Iemand enig idee waar ik naar moet zoeken?

Thanks,

Wouter.

btw, deze melding is eerst verschenen na het vervangen van de lmm en is niet te wissen. Als ik de fout wis bij een NIET-lopende motor komt deze al direct weer terug.

wouterdeheer 0

14 jaar

Lastige om uit te zoeken. Dit is wat gerrit Speek er over heeft.

Mogelijke oorzaken:
* Lek in inlaat
* LMM (G70) buiten de tolerantie
* Gaspedaalposities-sensoren (G187 / G188) buiten de tolerantie.
* Sensor barometrische druk

Mogelijke oplossingen:
* Controleer / repareer lek in het inlaatsysteem
* Controleer / vervang de LMM (G70)
* Controleer de gaspedaalposities-sensoren (G187 / G188) (meetwaardeblokken).
* Sensor barometrische druk

Extra info:
* Dit is een van die foutcodes waar de ECU weet dat er iets niet in orde is, maar niet precies kan uitvinden wat er aan de hand is.

oldford 0
badge

14 jaar

Ik verdenk toch het vaccum, maar ik heb erg veel moeite met het zoeken naar een lek. Aangezien de passat een fan met viscokoppeling heeft en deze fan nogal wat herrie maakt kan ik bijna niet horen wat er aan de hand is. Is er een handige methode om te zoeken naar vacuum lekken? Heeft de passat 1.8 20V adr zwakke punten in het vacuum systeem?

Ik hoor aan de slang die van het vacuum verdeelstuk dat vanaf de remcylinder komt naar de lucht inlaatbuis een zuigend geluid, als ik de slang dichtdruk is het zuigende geluid verdwenen. Is dit normaal?

wouterdeheer 0

14 jaar

Een handige methode is met remmenreiniger zoeken. Spuit/vernevel wat remmen reiniger over de verdachte/ te onderzoeken plekken.
Als het motor toerental veranderd dan heb je een lek gevonden.

Kennelijk heb je iets van Vag-com of zo, want codes lezen schijnt geen probleem te zijn.
Ga eens in live data (meetblokken) op zoek naar de barometrische druk. Deze moet rond 1 bar (100kpa) zijn.
Indien deze veel lager of veel hoger is, dan is dat de oorzaak van de code 18001.

Zoek het signaal van de LMM op in de meetblokken. Noteer waarde en vergelijk met opgegeven waarde en dan de bewuste vacuum-slang eens dicht knijpen. Verandert het signaal van de LMM behoorlijk? Ik vind een zuigend geluid niet normaal.

oldford 0
badge

14 jaar

Bedankt, ga ik vanavond mee aan de slag, ik zal de waardes hier plaatsen.

wouterdeheer 0

14 jaar

oldford,

Ik kan nergens vinden bij welke meetblokken ik de barometrische druk terug kan vinden, weet jij welk nummer?

Thanks,

Wouter.

wouterdeheer 0

14 jaar

Alleen als ik de naam van de label-file van Vagcom weet. Anders het ecu-nummer plaatsen.

Tip: Labelfile kun je met een gewonde Editor (zoals kladblok) openen en in zoeken.

oldford 0
badge

14 jaar

Hmm, ik zie nu pas dat de meetwaarden nergens op slaan binnen de measuring blocks. Ik kan de juiste lablefile nergens vinden voor mijn ECU:

VAG-COM Version: Release 409.1-S

Control Module Part Number: 8D0 906 018 R
Component and/or Version: 1.8L R4/5V MOTR G01 0004
Software Coding: 04001
Work Shop Code: WSC 05311

Iemand enig idee??

wouterdeheer 0

14 jaar

Vandaag de koelvloeistof temperatuursensor vervangen (zat nog een zwarte in). De foutmelding is nog steeds hetzelfde:

18001 - Altitude Adaptation: Signal Out of Tolerance
P1593 - 35-00

Zelfs bij alleen op contact is de code niet te wissen.

Onderstaand de meetwaarden bij stationair toerental. Staan hier rare zaken in? Moet de air intake temperature niet gelijk zijn aan de buitentemperatuur? want buiten is het niet meer dan 6 graden.

[url=http://img267.imageshack.us/i/001002003....][img]http://img267.imageshack.us/img267/137/0...[/img][/url]

[url=http://img94.imageshack.us/i/004005006.j...][img]http://img94.imageshack.us/img94/1681/00...[/img][/url]

[url=http://img267.imageshack.us/i/032033099....][img]http://img267.imageshack.us/img267/880/0...[/img][/url]

wouterdeheer 0

14 jaar

Lucht temperatuur bij het spruitstuk is altijd hoger dan de buitenlucht bij draaiende motor, vanwege opwarming.
Controle van deze kan alleen plaats vinden na een nacht stilstaan. Dan is de inlaat lucht = koelwater = buiten lucht temperatuur.
Koelwater is wat laag, of was de motor nog niet volledig warm? Controle zie boven.

Altitude correctie staat op ruim 23%, een beetje te veel.
Mengsel is Rijk, erg Rijk. O2 sensor op 0.785 Volt. Pendelt deze bij stationair? Als ik de O2 regeling zie met -22% denk ik van niet.
Of blok 32 werkt? Hij wil kennelijk niet leren, of het blok nummer bij deze ecu is anders.
Kijken of ik nog wat data kan vinden die helpt.

WELKE brandstof is deze opname? LPG of Benzine?

oldford 0
badge

14 jaar

Vanaf je gasklep huis (tussen het huis en het inlaatspruitstuk) loop een vacuumslangetje over je spruitstuk naar een verdeelstuk toe waar ook het vacuum van je remcylinder opzit.
Deze was bij mij lek en toen begon de de ecu ook allerlei rare (lambda) waardes eruit te spugen. na het vervangen liep de auto weer een stuk mooier.

Dat ie 1 op 7 op gas loopt is misschien wat aan de ruime kant, maar onder de 1 op 10 kom je zeker niet met een 1.8 20v (ik haal gem. 1 op 8,5)

p.s. modificeer ook de afdekkap op je cylinderkop. Daaronder loopt een dunner zwart stug vacuumslangetje dat net wel/net niet tegen de afdekkap ligt te schuren.

Algert1 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.