auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Polo: Lucht in dieselleiding

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1,9D AEF

Hallo,

Ik heb het volgende probleem met mijn Polo 1,9 diesel (motorcode AEF, dus de "gewone" diesel).

In het doorzichtige gedeelte van de brandstofleiding (diesel) zijn als er gas wordt gegeven luchtbellen zichtbaar. Het betreft het toevoergedeelte van het brandstoffilter naar de zuigaansluiting van de dieselinjectie pomp.

Tijdens het rijden merk je er overigens niets van, de auto houdt niet (merkbaar) in, ook niet bij het accelereren. Het betreft een Lucas brandstofpomp.

Wat heb ik al gedaan:
- witte klepje op het brandstoffilter in de retourleiding vervangen, en gecontroleerd of de afdichtingen in orde zijn (bleek het geval);
- brandstoffilter vervangen door een nieuw filter van het merk Mahle;
- retourslangetjes op de verstuivers vervangen;
- brandstofslangen in de motorruimte gecontroleerd, inclusief de aansluitingen (geen lekkage gevonden);
- kunststof brandstof toevoerleiding en retourleiding (zwart en blauw) vanaf de motorruimte naar de brandstoftank visueel gecontroleerd op lekkage (niets gevonden);

Alles tot nu toe zonder verbetering/resultaat.

Iemand een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn ? Of hoe ik de oorzaak zou kunnen vinden ?
Ik heb overigens ooit eens iets gehoord over bepaalde types/merken brandstoffilter die problemen konden geven. Iemand ervaring met de Mahle filters ?

Ik hoor graag jullie reacties !

Groeten, Alfred.

Geplaatst door

Kevermotor (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Geen startproblemen?? De lucht kan erin komen via de slang aansluitingen, langs de brandstof filter pakking of zelfs uit de tank.. Door het aanzuigen van de brandstofpomp is er onderdruk in de zuigleiding en de buitenlucht dringt dan naar binnen. Je ziet geen lekkage want er komt geen brandstof naar buiten, maar er gaat lucht naar binnen..

Controleer van de aanzuigleiding de plaatsen welke hoger zijn dan het niveau van de brandstof.. de aansluiting boven op de tank niet vergeten.. succes

u schrijft "luchtbellen" of enkele luchtbelletjes ?? (zoals in de champagne)
bij luchtbellen zal u wel storingringen moeten ondervinden, als dat kleine pareltjes zijn hoef je zich geen zorgen te maken, dat is niet abnormaal (je doorzichtige leiding is zeker nog mooi proper)
geen nuttelose kosten of vervangingen meer doen.

grt ...en rijden maar
rudy

Opdenakker 0

13 jaar

maak je er niet druk over als hij prima rijd dan blijven rijden, zie het wel bij meer auto's dat er lucht mee komt maar geen problemen geeft
gr jan

jan5047 0
badge

13 jaar

Hallo,

Allereerst dank voor jullie reacties !

@cor van jaarsveld: ik heb (nog) geen startproblemen, zowel warm als koud start de diesel prima (koud uiteraard na voorgloeien). En ook tijdens het rijden merk je er niets van. Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat lucht in de leiding komt door onderdruk, en je ziet dan inderdaad geen lekkage naar buiten. M.a.w. geen zichtbare lekkage naar buiten betekent nog niet dat er geen lekkage naar binnen is bij onderdruk. De reden dan ik de leidingen heb gecontroleerd is dat je soms bij poreus geworden brandstofslangen ziet dat er ook lekkage naar buiten is (als de auto een tijd stil staat heerst er in de leidingen immers atmosferische druk) en dat wilde ik uiteraard uitsluiten.

@Opdenakker: het betreft luchtbellen van enkele milimeters groot die je met name ziet als er gas wordt gegeven. Dus wel wat groter dan de kleine pareltjes in een champagnefles. De doorzichtige leiding is helemaal schoon, en dat moet ook wel omdat dit de leiding is na het filter die direct naar de brandstofpomp gaat.

@jan5047: uiteraard wil ik geen overbodige kosten maken, aan de andere kant wil ik ook voorkomen dat er problemen gaan ontstaan en ik met de auto onderweg stil kom te staan.

Mijn plan is nu om eerst de korte stukjes brandstofslang van en naar het brandstof filter maar eens te vervangen inclusief de slangklemmen. Dat is eenvoudig te doen en kost bijna niets (materialen heb ik liggen).

Als dat niet helpt, is mijn plan om de zuigleiding aan beide uiteinden (brandstofpomp en tank) los te maken, aan een zijde af te klemmen, en dan met een handpompje een lichte overdruk of eventueel onderdruk op de leiding te zetten. Ik heb een handpompje dat beide kan (over en onderdruk).

Nog andere suggesties of ideeën ? Heeft iemand ervaring met bepaalde types/merken brandstoffilters ? En kan de ontluchting van de brandstoftank er nog iets mee te maken hebben ? Ik hoor graag jullie reacties !

Ik hou jullie op de hoogte van mijn resultaten.

Groeten, Alfred.

Kevermotor 0

13 jaar

[quote=Kevermotor]Nog andere suggesties of ideeën[/quote]
Je bent opzoek naar een zwarte KAT in het donker die er NIET is.

De luchtbellen in de leiding wat je ziet is geheel normaal, dit geeft doorgaand geen probleem.
Dit is ook niet te verhelpen.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

13 jaar

Aanzuigleiding vervangen door een rubber exemplaar. Opgelost dan. Out of sight, out of mind.

Petje57 0
badge

13 jaar

Door trilling ontstaan dampbellen die later weer imploderen en zodoende totaal geen negatief effect hebben op het functioneren van het brandstofsysteem. Vooral bij hoog toerental neemt dit fenomeen toe.

Succes!!!!

tedkroon 0

13 jaar

@allen,

Dank voor jullie reacties, wat mij betreft kan het topic worden gesloten.

Groeten, Alfred.

Kevermotor 0

13 jaar

Niet door trilling, maar door de onderdruk in de aanzuigleing worden de luchtbellen groter.. Als de leiding ergens is toegeknepen is kan die onderdruk behoorlijk zijn.. In de brandstof pomp verdwijnt die onderdruk en worden de belletjes weer kleiner.. Via de retourleidingen(op pomp en verstuivers gaan de meeste van die belletjes terug naar de tank. Omdat het huis van de brandstofpomp een behoorlijke hoeveelheid brandstof bevat is daar nagenoeg geen beweging in de brandstof. De luchtbelletjes hebben dan de tijd om op te stijgen naar de retourleiding, welke op het hoogste punt van de pomp zit.. Dus als je nog iets wilt controleren? slechte doorvoer in de zuigslang.. en verder zou ik me er ook niet bezorgd over maken.. gelukkig voor jou, zijn de meeste slangen niet doorzichtig, (grapje)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.