Beste forumleden,
Sinds kort ben ik de eigenaar van een Lupo uit 1999. De auto rijdt geweldig, reageert goed op het gaspedaal en ook aan de motor kan ik niets geks zien of horen. Echter, deze auto rookt af en toe blauw/witte rook uit de uitlaat. Dit baart mij toch zorgen. Ik heb na aanschaf meteen olie+filter en luchtfilter laten vervangen. Op het luchtfilter waren sporen van olie te zien!! De temperatuur blijft meestal rond de 70 graden, soms kortstondig naar de 90. Koelvloeistof en olie peil blijft goed stabiel. Ik ben bang dat er iets aan zit te komen die mij veel geld gaat kosten. Heeft iemand suggesties wat dit kan zijn?
Dank alvast voor jullie bijdrage.
groeten
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De temperatuur is aan de lage kant voor een benzine-motor. Die 90 graden haal je waarschijnlijk alleen als je stil staat of in de file zit?
Dan blijft waarschijnlijk de thermostaat open staan.
Olie op het luchtfilter komt waarschijnlijk van de carter-ontluchting. Kennelijk bouwt deze druk op wat wijst op versleten zuigerveren.
Hoe versleten weet je pas na een compressie test.
Beste Oldford,
Dank voor je reactie. Het klopt dat de temperatuur oploopt tot ca 90 bij stilstand/file. Betekent dit dat de thermostaat niet goed werkt?
De auto heeft 130K op de teller. Is het normaal dat de zuigerveren dan al versleten kunnen zijn? Wat voor complicaties geeft dit als ik er niets aan doe?
15 jaar
De thermostaat zal de boosdoener zijn,waarwom hij tijdens het rijden niet warmer word dan 70 graden,als je dan stilstaat of file-rijd heb je geen of weinig rijwind en zodoende loopt ook de temperatuur op tot de fan aan zal slaan.
De slijtage van de zuigerveren kan meerdere oorzaken hebben,toch is het snel bij deze km-stand,als je er niks aan doet,zal dit niet meteen een probleem zijn,het olieverbruik zal niet minderen op den duur,wel kan het na verloop van tijd meer worden,dus je vult steeds vaker olie bij wat dan toch meestal uitdraait op een revisie of ander motorblok.
Meet eens de compressie,noteer de waarde van alle cilinders,giet nu in elke cilinder een scheutje olie,en meet de compressie opnieuw,herhaal dat bij alle cilinders,noteer weer de waarden en kijk wat er veranderd,word de gemeten compressie met de olie hoger ? dan kan het probleem in het onderblok zitten,dus de zuiger/olieschraapveren,blijft de compressie gelijk,zou je het probleem ergens in de kop moeten zoeken.
Rookt de auto constant onder het rijden of met stationair draaien ? of rookt hij als je je bv laat uitrollen in een versnelling en dan weer gas geeft ?
15 jaar
Hallo Stefan,
Dank voor je reactie. De auto rookt niet constant, maar af en toe. Ik heb er vanmorgen op gelet. Bij koude start niks aan de hand. Op lange stukken waar ik 80/100 rijd ook niet. Alleen als ik soms stil sta bij het stoplicht en gas intrap wil hij roken. En bij het parkeren heb ik het ook gemerkt. De rook stinkt ook nogal.
Zouden de problemen aan de motor veroorzaakt kunnen zijn doordat de thermostaat al langer stuk was? Als ik 'm vervang en de motor komt op temperatuur, dan vrees ik dat de auto meer gaat roken. Is dat aannemelijk?
15 jaar
Nee dat zou je niet gelijk kunnen zeggen,als de motor dalijk weer mooi op temp komt,zal de rook - verbruik hetzelfde blijven..dat het roken gekomen is door een niet goed werkende thermostaat geloof ik ook niet zo,wat wel een feit is,is dat de onderdelen meer te lijden hebben als een motor (te) koud blijft - meer slijtage dus.
Gr Stefan
15 jaar
Ik zal de thermostaat laten nakijken en desnoods vervangen. Volgens mij zijn dat de kosten niet.
Enig idee wat een compressietest kost bij de garage?
15 jaar
Thermostaat zijn de kosten niet,kijk maar even op www.partsbase.nl
De kosten van een compressie test vallen ook mee,de kosten verschillen per garage..even een belletje en je weet het.
15 jaar
Ik heb ergens gelezen dat een niet op temperatuur zijnde motor een slechte verbranding geeft. Kan dit een oorzaak zijn van het rookprobleem?
15 jaar
Bij een koude motor word er meer brandstof ingespoten..dit zal niet jou rookprobleem veroorzaken,wel als de temp sensor koelvloeistof een verkeerde waarde zou doorgeven aan de motorregelmodule,kan dat problemen geven,meestal met andere gevolgen erbij..
15 jaar
Stefan enorm bedankt voor je bijdrage!
Ik laat donderdag de thermostaat nakijken en evt vervangen. Ik ga de garage ook vragen om de compressietest uit te voeren.
groeten,
Gurbuz
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Lupo of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar