close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf 2002: MAP sensor vervangen, nogsteeds schommelend toerental.

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: BCB, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 77

Wederom terug... zucht....
huidige storingen:
Abgass werkstatt
p0106(nogsteeds na nieuwe map sensor, ook nieuwe rembekrachtiger vacuum slang?)
EPC: P0571

Golf 4 1.6 16v bcb

Auto gaf vorige week p0106 aan, anwb laten komen, die heeft gasklephuis schoongemaakt en opnieuw ingeleerd. mocht helaas niet baten. Meneer vertelde mij dat de auto een nieuwe MAP sensor nodig had.

Afspraak gemaakt bij garage, gelijk apk'tje en kleine beurt.
auto kwam hier doorheen. p0106 'opgelost' doormiddel van nieuwe MAP sensor, auto opgehaald stationair wat hoog rond de 1000 toeren, maarja koud altijd gehad. uiteindelijk blijft dit ook bij warme motor.

nu het echte probleem.
als ik de auto tijdens het rijden wil schakelen en ik trap de koppeling in, dan springt het toerental naar ongeveer 1200 toeren en schiet dan naar 2000, weer terug naar 1200 en dan weer 2000 de hele tijd. wanneer de auto weer stilstaat gaat dit naar 1000 toeren, maar schommelt dan nogsteeds iets (50-100 toeren sprongetjes en dipjes)

Garage gebeld, die plannen nieuwe afspraak in. ook gevraagd of ze het gasklephuis opnieuw ingeleerd hadden, dit niet gedaan en volgens de garage zou dit niet hoeven.

ik vraag mezelf af, zou dit kunnen omdat de anwb het gasklephuis ingeleerd heeft toen de oude defecte map er in zat en nu met de nieuwe map sensor opnieuw ingeleerd moet worden? of wat zou er in ****naam nog anders kunnen zijn.
Ik raak nogal moedeloos van deze situatie, omdat ik 600 euro heb afgetikt bij de garage(was wel voor de hele apk en beurt en storing) en nog steeds de foutmelding p0106 heb terwijl ik hem daar langs heb gebracht voor het fixen van de p0106 melding en het toerental.

bij voorbaat in ieder geval dank, en een fijn weekend.

. .

Geplaatst door

trompbaarssen (0)

al 2 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb je alleen aangegeven dat de storing P0106 moest worden opgelost of dat ze alleen de MAP Sensor moesten vervangen? Want er moet meer gedaan zijn voor 600 euro....(die sensor kost rond 35 euro namelijk).
De Map sensor controleert de druk in het inlaatkanaal en een verrotte gasklep geeft ook een verkeerde druk in het inlaatkanaal...en gaan ook vaak stuk. Dus mo gelijk dat dit de oorzaak is, tenzij ze de Map sensor hebben getest en defect was. Dan kan het nog een kwestie van inleren zijn, maar daar geef ik de garage gelijk in, dat is vaak niet nodig want door het rijden leert hij zich vaak ook gewoon zelf in.

Dus even overleggen met je garage waarom de P0106 niet is opgelost.

Vergeten te melden dat dit inclusief apk en beurtje etc was excuus daarvoor. Bedoelde meer in de zin dat ik een flink bedrag neertik en dat het probleem nog is.

Maar om antwoord te geven op je vraag:

Ja ik heb ze verteld de storing specifiek op te lossen. Ze hebben mij gisteravond ook gebeld omdat ze dachten de storing op te lossen met een vacuum slang en dat dat niet het geval was, dus vandaag nog zouden kijken.

Dank voor je reactie.

Wat ze verder specifiek getest hebben? Geen idee.

nog een gedachte trouwens: je had het erover dat de MAP sensor zichzelf inleert. ik woon vlakbij de garage, zou het dan niet eerst nodig zijn om ook een groter stuk te rijden?

Kan idd goed zijn dat de gasklep defect is. Eventueel kan het ook in de egr-klep zitten, deze kun/moet je volgens mij ook inleren.

Ik heb wel een abgass werkstatt melding gehad icm p0402(abgass werkstatt melding komt nog wel, maar de foutcode p0402 komt niet meer op in de obd2 scanner), dit ook vermeld aan de garage tijdens het belletje dat ik net met ze had. volgens de garage rijd de auto zelf te goed om een defecte egr klep te hebben. daarbij heb ik vorige week dus ook de anwb ingeschakeld toen de foutcode opkwam. deze heeft wat dingen uitgeprobeerd en zei ook dat het in ieder geval niet de egr klep was. (waarom? weet ik niet precies, meneer sloeg er met een hamer tegen aan)

gasklephuis is door de anwb toen ook schoongemaakt, deze was wel echt verrot ook. anwb monteur heeft deze ook ingeleerd, maar mocht niet baten met het onregelmatige toeren probleem.

Zo te zien heb je dus 3 storingen:

P0106 Luchtdruksensor in het inlaatspruitstuk (G71) of Sensor Barometerdruk (F96), onaannemelijk signaal

P0571 Remlichtschakelaar (F), storing in circuit

P0402 uitlaatgas-terugvoer-systeem (EGR) (EGR), doorvoer te groot

De 9 van de 10x oplossing:
Vervang de egr klep (deze blijft hangen, daardoor de storing doorlaat te groot, was een bekend probleem). Vervang de remlichtschakelaar en neem ook de koppelingsschakelaar mee (let op de montage inbouw manier). Kosten ook niet zoveel op internet.

Daarna moeten eerst de leerwaardes gewist worden met de testkast, en pas daarna de egr klep inleren en daarna de gasklep inleren. Let op dat het inleren van de egr en gasklep goed is gegaan want zelfs odis (de originele uitleeskast) laat het soms afweten tijdens inleren en dan hou je het probleem.
Hoogstwaarschijnlijk is er daarna veel verbetering.

ricky 10
badge

2 jaar

UPDATE: Auto terug naar garage, deze heeft uiteindelijk remlichtschakelaar toch vervangen aangezien de remlichten toch ineens niet meer werkten. De basisinstellingen uitgevoerd op de EGR klep en het gasklephuis. dit heeft tot nu toe alle storingslampjes weggehaald en tot nu toe (200km verder) nog niets terug.
de auto draait nog wel op 1000 toeren stationair, maar daar kan ik mee leven. enige jammere is dat soms tijdens het uitrollen in NEUTRAAL de toeren nog eens dansen tussen de 1200-1400 toeren. dit doet de motor echter niet wanneer ik uitrol met koppeling ingetrapt en schakelpook in een versnelling. dus echt alleen in neutrale schakel met koppeling omhoog.

OPLOSSING:

Het toerental bleef schommelen, dit is uiteindelijk verholpen door een additief.
Ik heb de Lindemann service cleaner toegevoegd. volle fles op 30 liter brandstof.
https://shop.dutchperformanceproducts.nl...

Auto draait nu mooi stationair en schommelt niet meer.

Update: weer omgeslagen naar vochtig. vanochtend naar school gereden (40km) nergens last van. terugweg schommelende toeren terug. Nieuwe fles service cleaner gekocht, kijken of dit weer helpt. vermoed toch echt dat de EGR aan z'n einde is. even bedenken of ik het nog waard vind om deze te vervangen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.