Is er iemand die me iets meer kan vertellen over de juiste werkwijze bij leggen van een distributieriem van een Golf 4 , 19 tdi 66 KW , motor AGR . Daar bedoel ik mee, de merktekens , ev een schets, is er specifiek gereedschap nodig, enz.
Dankbij voorbaat.
Guido
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
officeel heb je speciaal gereedschap nodig maar ik doe het zonder.
je haald de motorsteun en de boel erom weg terwijl je de motor ondersteun met een krik of zo.
als je dan de riem ziet span je de oude eerst op de goede spanning.
dan neem je een boutje 6mm en je draid de motor tot deze in het gaat past in de poeli van de brandstofpomp.
zit op 2 uur.
een gleuf tegen over een gat.
dan zet je een merktegen op de nokkenas polie en kop.
en op het krukas tandwiel en blok.
je haalt de spannerlos en de riem er af.
niet aan de boujes van de brandstofpomp komen.
de nieuwe riem en spanner rollen en als je wijs ben de waterpomp monteren en spannen.
pennentje eruit.
op de merktekens zetten die je zelf gemaakt hebt en dan kijken na twee maal de krukas rond gedraaid tehebben of het pennentje er weer in kan.
als alles past en weer tegen over elkaar staat is het inorde en kun je alles terug monteren.
groetjes jan.
Waarom zou je het niet doen zoals het hoort en de nokkenas vastzetten met het blokkeergereedschap. Dingetje kost 3-4 tientjes dus dat zijn de kosten niet. Zo weet je in ieder geval dat je alles ook netjes op tijd zet. Als er iemand voor je heeft lopen prutsen (bij mij was dat het geval) zou je het weer net zo slecht terugzetten.
14 jaar
Dat net zo slecht terug zetten gebeurt dus als je niet oplet..
Op Jan zijn manier kan het ook prima, goed aftekenen en na de montage 2 maal controleren of de merktekens overeenkomen, dat laatste is het aller belangrijkst voor je hem gaat starten.
Als de timing niet zou kloppen na de motor met de hand te hebben rond gedraait is er niks aan de hand en doe je het opnieuw, als je gelijk na de montage start zonder te controleren en de riem zou niet goed staan dan is het gelijk kassa....
14 jaar
Ja goed, maar de nokkenas en poelie hebben af-fabriek geen merktekens. Ook zit er geen spie in. Hoe kun je dan zeker weten dat alles precies op tijd staat zonder het blokkeergereedschap te gebruiken. Dat de kleppen de zuigers nog niet raken is nog geen garantie dat alles ook op tijd staat.
14 jaar
Dat klopt, als de kleppen de zuigers niet raken kan het hoogstens zijn dat de motor niet aanslaat, dan heb je verder geen motorschade opgelopen..
Maar voor de meeste mensen die het gereedschap 1 maal gebruiken, schaffen zich altijd zo'n set aan.
Misschien wel handig om te weten, informeer eens bij de automaterialenzaak, daar kun je tegenwoordig ook al het blokkeergereedschap huren voor slechts 7,50 als je daar ook het materiaal koopt, je betaalt als borg de hele set als je het komt ophalen, na het terug brengen word gewoon de 7,50 eraf getrokken, dan hoef je helemaal niet lastig te doen.
14 jaar
Dat is netjes. Heb zelf het blokkeergereedschap van midlock gehaald. Dat was ±30 eur. ex btw. Zijn ook de kosten niet.
14 jaar
Ok jongens , bedankt voor de deskundige uitleg. Het blokkeergereedschap heb ik zelf gemaakt want dat wil ik zeker gebruiken in kombinatie met het merkteken op het vliegwiel. Het gaatje van 6 in die poulie van de brandstofpomp was mij niet opgevallen. De riem van deze wagen is nog de fabrieksriem, daarom ga ik het eerst eens proberen op de manier van Jan T . (Ik hoef dan die vervelende nokkenaspoulie niet los te losmaken).
Bedankt voor de ondersteuning.
Guido
14 jaar
precies en als je het nauwkeurug doet gat het altijd goed.
groetjes jan.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar