Volkswagen Passat: Met tdi te hard opgetrokken, nu slaat motor niet aan!?

Bouwjaar: 1998

hallo mannen,
Met mijn koude tdi 110 pk, te hard opgetrokken .hij liep direct op ik denk 3 poten! Wat zal er gebeurd zijn?
Auto mankeerde eerst helemaal niets, nu start hij niet meer en geeft inspectie op dashboard. Alleen tijdens het slepen sloeg hij weer aan maar blijft niet lopen.
Koppakking of distributie versprongen wat denken jullie?
of heeft hij een bijzondere beveiliging?
AUB geef me wat tips, ik ben geen leek maar zou het nu ff niet weten.
geen olie lekkage of water lekkage
alvast bedankt voor de tips

Loe

LOE6626

Geplaatst door LOE6626 (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

32 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

hallo,


ik vermoed!! dat er een klep is afgebroken! in de cilinderkop, dit euvel komt voor bij de 1.9 tdi motoren!

demonteer de kleppendeksel! en laat je verassen!


paul,

LOE6626 (0), 18 jaar geleden

dank voor je tip

onder kleppendeksel ziet 't er normaal uit.
distributie staat ook nog normaal op de merktekens
klep op brandstofpomp wordt bekrachtigd
zou het relais nr 12 kunnen zijn ? grote grijze onder "t dashboard
dit was een tip van een monteur, anders is hoogst waarschijnlijk de brandstofpomp defect.
ik vraag me af of dat zo plotseling gaat na een malle optrekactie.
gr Loe

richard9659 (0), 18 jaar geleden

laat hem eerst eens uitlezen.

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

idd, even laten uitlezen!

dan weet je wat meer loe!

paul,

LOE6626 (0), 18 jaar geleden

Heren alvast bedankt

Ik ben nu wachtend op VW monteur, met uitleesapparaat.
Voordat ik alles lossleutel eerst maar eens meten.
Hij zal hedenmiddag komen, jullie horen nog van mij!

Loe

LOE6626 (0), 18 jaar geleden

manne,

Het uitleesapparaat, gaf geen enkele storing.
Vervolgens twee verstuivers eruitgehaald en startmotor rond laten draaien. De verstuivers geven geen brandstof?!
De leiding naar de verstuiver bouwt wel wat druk op als je, je vinger erop houdt.
Zal de pomp niet genoeg druk meer opbouwen aangezien hij de verstuiver niet kan laten vernevelen?
Of moet ik het ergens anders zoeken.

gr Loe

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

er zit waarschijnlijk wel een storing!

deze kun je alleen nog waarnemen met een draaiende motor, met het VAG,program in de meetwaarde blokken!

ik verwacht nu! dat er pompveren ( in de brandstofpomp ) zijn gebroken! je gaf al aan 2 verstuivers kregen al geen brandstof..

duidelijke diagnose! brandstofpomp gaan vervangen! en het probleem is opgelost..

paul,

LOE6626 (0), 18 jaar geleden

hoi paul

perfect die snelle reactie's
ik heb de makkelijkste verstuivers ( de eerste 2) losgenomen
de twee achterste zitten nog in het blok.
heb je nu dezelfde diagnose of veranderd er nog wat

groet Loe

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

dit is duidelijk loe..

de brandstofpomp! heeft de geest gegeven! deze zorgt uiteindelijk voor de brandstof..

loe.. toen je de motor wel even aan de praat kreeg, maakte deze ook een bijgeluid! ( anders dan voorheen )

psssst, je mist geen koelvloeistof..? he!


paul,

LOE6626 (0), 18 jaar geleden

bijgeluid is me niet opgevallen maar ik zette hem ook snel aan de kant.
ik mis geen koelvloeistof.

tijdens sleep nog even gelopen maar niet lekker dus maar snel afgezet.

Is het geen 109 relais Paul?

ik vertrouw niet zo super erg op die uitleesapparaten, stom of niet maar als je iets hebt, zien die apparaten niks, dat is mijn ervaring met citroen voorheen (Xantia)

gr Loe

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

ik blijf bij de pomp loe!

overgens had het vag program relair 109. er zeker uitgepikt als foutmelding!

relair 109, zorgt namelijk voor de hoofd spanning naar de ecu! daarvan gaat de motor zeker niet op 3 cilinders lopen! maar loopt deze helemaal niet/of slaat zomaar af tijdens de rit!

ik blijf bij de pomp!


paul,

LOE6626 (0), 18 jaar geleden

Als ik de pomp vervang waar moet ik extra opletten behalve een merkteken/blokkeerpen.
kan ik zomaar een andere plaatsen? ruilpomp ofzo.

gr Loe

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

idd,

een donorpomp! ruilpompen zijn vrij prijzig! ( is zeker wel een optie )

verder zijn er geen bijzondere dingen waarop te letten! mits je de stand van de pomp wel even aftekent!

zo te horen! gaat jou dit wel lukken.. zo niet! leiden we je er wel even doorheen maar erop komt ie zeker!

pssst, voordat je een dure aankoop gaat doen gooi de oude pomp nog even bij een bosch service center om de hoek!( dat zijn de kosten ook niet ) daar kunnen ze hem testen op werking!

nogmaals ik blijf bij die pomp...


paul,

LOE6626 (0), 18 jaar geleden

dank paul,

tot morgen dan hoor je meer

gr Loe

LOE6626 (0), 18 jaar geleden

Paul Hellup,

mijn pomp zat vol gruis, en de nokken op een schijf waren nagenoeg afgesleten.
het gedeelte dat vervroegd, stond vast dus ik neem aan dat de beslissing om de pomp te wisselen goed was.
mijn eigen pomp is voorzien van nwe onderdeeltjes hedenmorgen
en uitgebreid getest in een pompentestkamer. ik ben er de hele ochtend bijgeweest, erg interessant.
verstuivers zijn gechecked en ok bevonden.

nu is het spul weer ingebouwd, (4x kloten met die snaar)
maar hij wil niet aanslaan, ik verdenkt de diesel die komt niet in de pomp denk ik, of lucht.
heb je een tip om te ontluchten, of wat???

gr Loe

caddy1492 (0) PRO, 18 jaar geleden

de hoge drukbrandstofleidingen aan de verstuivers los draaien. vervolgens starten totdat de brandstof eruit komt. dit is echt de eenvoudigste methode om de lucht eruit te krijgen. je kunt ook een lage druk pomp tussen de retour monteren zodat je de diesel door de pomp zuigt. maar dan moet je wel een pompje hebben.

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

loe!

ook de pomp even redelijk optijd zetten ( kijk naar de afdruk op de grondplaat waar hij heeft gezeten ) het preciese komt later wel!

en begin met het ontluchten bij de eerste cilinder! ( distributie zijde ) eigelijk even doen met 2 MAN!

PAUL,

LOE6626 (0), 18 jaar geleden

heren dank,

pomp had ik gemerkt en staat weer ok

ik ga zo even een vacuumpomp lenen
aan de verstuivers loshalen had ik al geprobeerd

tot later
Loe

LOE6626 (0), 18 jaar geleden

yes,

er komt diesel op de verstuivers maar hij wil niet starten.

ik zou graag relais 109 eens bekijken maar kan 'm niet vinden

wie weet waar hij bij een passat zit

misschien heb ik 't fout maar toch ff snuffelen.

gr Loe

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

loe!


deze zit onder de kap bij het voeteneind.. een grijze of een zwart relair! 109, staat erop...


paul,

LOE6626 (0), 18 jaar geleden

Paul,

het relais niet kunnen vinden, kap onder stuur is er helemaal af maar helaas geen 109.
Maakt me niks meer uit die 109, het leegstarten van 2 zware accu's had tot gevolg dat ie op zijn laatste 12 voltjes aansloeg en draaid!!

Draaid als een zware vrachtwagendiesel (gevoel), maar hij draaid weer. Morgen na mijn werk maar even exact op tijd zetten want hij heeft ook geen trekkracht.
Pen in pompwiel, borgstrip op nokkenas, merkteken op vliegwiel (de nul) iets in 't midden van het "gat" van koppelingshuis.

maar toch dat komt nog wel goed,

Oh ja even het kostenplaatje van Stam Heerhugowaard, pomprevisie en testen incl. checken verstuivers voor 250 eurie

Toch nog klein beetje mazzel.

Paul en de andere heren hartelijk dank

vr gr Loe

LOE6626 (0), 18 jaar geleden

Yep, daar ben ik weer.

Auto op tijd laten zetten door bosch computer, de VW dealer had geen tijd / zin. Alles staat nu goed maar de auto (gechiptuned)
leverd weinig trekkracht en tijdens het optrekken trilt hij nogal.

Gevolg: zeiken bij de dealer en toch nog daar uitgelezen.

geen foutmeldingen en een monteur die het absoluut met me eens was. slecht trekken en trillen
Maar zei dat hij nu verder moest zoeken met de vag-com.
Verder? hoezo alles is toch goed? wat kunnen ze dan nog meer met die vag-com

Ik weet 't niet meer na vervangen van de pomp (zie bovenstaand)
en checken van verstuivers is alle lol uit de auto, en uit mijzelf.

Wat kan 't toch zijn hij start perfect.

1 ding wil ik effe kwijt,
toen ik de distributie loshaalde (voor de pomprevisie)
stond de nul op 't vliegwiel in 't midden van het koppelingshuisgat.(ik denk niet goed)
nu staat deze exact tegen de rand van het "gat"
geeft dat grote verschillen negatief/positief
volgens mij staat hij nu precies goed (met shit gevolgen)

wie heeft nog een idee?

kom ermee

mazzel Loe

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

hoi.. loe

het is idd, zo dat men met het vag program en vervolgens in de meetwaarde blokken nauwkeurig de motor kunnen volgen, in bv, alle waarden.. van div componenten.. die met het draaien van de motor te maken hebben...

daar haal je eigelijk de meeste fouten mee naar boven..

ik heb zelf het idee! dat het distributie gebeuren niet op tijd staat ( één tand er naast )

de O op het vliegwiel hoort in het hart te liggen in het midden van de ovale( is ook half dicht) opening ( boven in de bak )


paul,

LOE6626 (0), 18 jaar geleden

paul,

ik ben bij een andere, modernere dieselspecialist geweest die zegt dat de pomp, met kapotte schijf en vaststaande vervroeger,
nooit meer gereviseerd kan worden.
de vaststaande vervroeger is het probleem, deze heeft absoluut groeven in de wand en dan hou je problemen.
gangbaar maken is mogelijk maar echt goed kan 't natuurlijk niet worden.
over het nulpunt heb ik nog mijn twijfels op de rand of in 't midden, jij bent de specialist, ik de doe 't zelfer
Hij stond dus zoals jij aanraad en staat nu dus volgen database
gegevens. (zie mail aan jouw hotmail-adres)

En nu?
Ik denk dat ik de 'nul' toch maar verstel hedenmiddag, alvorens ik de pomp weer laat testen cq vervangen.

Grtn:
Een gefrustr..@#$%&*@#@ Passat rijder uit Noord Holland

LOE6626 (0), 18 jaar geleden

Oh ja,

Dieselrijders opgelet,
volgens de dieselspecialist is het zo dat steeds meer pompen in vergelijking tot vroeger "vastlopen"
zelfs al onder de 100.000 km.

Dit blijkt te komen door de diesel die minder vet is dan jaren geleden (emissie/regering)
Schralere brandstof dus. Ik kan me daar alles bij voorstellen als extra slijtage van die onderdelen die vroeger sporadisch voorkwamen. Daarom was een diesel zo fijn!

De nieuwe generatie super dieselolie die oa de Shell verkoopt bevat weer meer smerende middelen. Beter dus.

Alle info komt van een specialist die nauw samenwerkt met Bosch nederland, niet van mijzelf.

Een toevoeging die bij de pompstations verkocht wordt bevat reinigingsmiddelen en extra smering.
Af en toe die rommel erbij kan dus geen kwaad en scheeld een hoop narigheid.

Hopend U hiermee van dienst te zijn geweest,
de groeten Loe

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

heb de bekende tekening gezien!

de 0 moet in het hart van de streep staan van de ovale opening!
eigelijk zou je alles ff moeten nalopen.. dit om alle twijfels weg te nemen.. van de pomp..

ik denk zelf dat de tegenwoordige diesel pompen voorzien zijn van goedkopere matrialen! waardoor deze vroegtijdig KUNNEN komen te sneuvelen! ( hoeft zelfs helemaal niet zo te zijn )

er bestaan veel indianen verhalen over diesel! bv, rode diesel zou slechter van kwaliteit zijn of zelfs vetter dan de normale blanke diesel..

dit argument wordt aangehaald om dat de auto meer zou roken dan op de normale blanke diesel!

idd, een diesel rookt ook iets meer op rooie diesel! eigelijk ook logisch! (DE KLEURSTOF WORDT MEE VERBRAND)

specificaties over brandstoffen zijn verkrijgbaar ( op aanvraag ) bij div, pomp stations!


paul,

LOE6626 (0), 18 jaar geleden

hallo

hedenmiddag de boel gecontroleerd
pen in wiel
nokkenas met lineaal
en waar is de Nul? niet in 't gat!!!!

fijn zo'n garage die het ff voor je regeld
op tijd zetten met bosch kast
nou boeltje weer los en zelf 't spul goedzetten met de nul op de rand (bdnkt Paul)

U hoort nog van mij enmijn duitse trots

grtn Loe

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

LOE!!!

één ding is nu zeker! je weet nu als de beste hoe dit spul in elkaar steekt.... ;^))))

paul,

LOE6626 (0), 18 jaar geleden

Nou 't spul zit in elkaar, hij startte direct loopt beter
maar trilt met optrekken als een vibrat.....
zal de timing zo,n trillingen kunnen geven?

morgen maar weer tijdstip pomp tikkie verzetten alvorens ik 'm op de comp recht laat zetten.
prettige zaterdagavond allemaal.
gr Loe

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

hallo..


idd, de pomp zal nu weer moeten worden gecorriceerd!

en vervolgens.. weer kijken met het vag program of deze juist optijd staat!

en zo... blijft een mens bezig!!! uiteindelijk wordt het een hobby.. LOE..

paul,

LOE6626 (0), 18 jaar geleden

Nou eindelijk,............

Pomp op tijd proberen te zetten door garagehouder, helaas deze had er geen kaas van gegeten. Wat een prutser!! Dure Bosch stelkast en er niks mee kunnen, 't moest met een (stroboscoop).
Heb je zo'n dure moderne kast ga je met een dieselstroboscoop lopen kloten uit 1975
Ik ben er maar vertrokken en naar de dealer gegaan.
Deze heeft de distributie gechecked (was ok) en de pomp op tijd gezet. snaarspanning mocht iets strakker.

Auto loopt weer zonder trillen en trekt weer normaal.

Een hele week naar de haaien doordat een klojo van een garagehouder het niet goed had gedaan!
Zonde maar ondanks alles weer een blij mens.

paul,
hartelijk dank.

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

hoi loe


zo zie je maar weer hoe het is gestelt!! met sommige universele garagehouders! ( deze verhalen hoor ik dagelijks )

je kunt ze nog geen simpele VW toevertrouwen!! of ze helpen hem naar de kltn,

LOE!! mooi dat het eindelijk toch nog is goed gekomen..

paul,

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.