auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf IV: meten van onderdelen

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 tdi 81kw/110pk

hallo

ik heb de afgelopen weken veel op dit forum gekeken maar ik zie vaak antwoorden van
meten is weten
mijn vraag is hoe kan ik dingen meten de weerstand enz ik heb het gereedschap er wel voor

stel een motortje van de ramen stuk
startmotor lmm of wat dan ook
moet ik dan die stekker van het onderdeel er afhalen ? en dan

wie kan mij hier uitleg over geven en welke teken is weerstand of waarde

en hoe kom ik achter de waardes die ze moeten hebben of de juiste weerstand of amepre of volt

mvgr Glenn

Geplaatst door

Glenn Smolders (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zelf al particulier komt je hier nauwelijks achter...

http://www.autodata.be/Page_Generale.asp...
Neem een abonnement van Autodata kost maar €350 p/halfjaar

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

14 jaar

Heb je autotechniek gestudeerd? Of heb je LTS/MTS electronica gehad? Is moeilijk voor een leek.

hcaluwe 0

14 jaar

van alle 2 wat hans

Glenn

Met alle respect.
Indien autotechniek je interesseert volg dan een opleiding, zelfstudie, cursussen, het kan allemaal.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

14 jaar

Helemaal mee eens Paul, als je jezelf erin verdiept doormiddel van zelfstudie kom je een heel eind, ik wist zelf ooit helemaal niets van electronica enz , maar door intresse en veel studie door het lezen van boeken en door het zelf te doen heel veel geleerd!

hcaluwe 0

14 jaar

Glenn, wat is het probleem met de auto?
Misschien dat we het hier samen kunnen oplossen...

mvg,
Hans.

Hans4040 1435
badge vip badge

14 jaar

ik wil graag weten hoe ik onderdelen moet meten of ze de juiste waarden geven of weerstand hoe ik dit allemaal moet doen
of dat iemand mij dat kan uitleggen tegen vergoeding natuurlijk

de juiste waarden staan bijna altijd in de werkplaatshandboeken of andere autogegevens zoals autodata.
Vaak staat daar ook de wijze van meten.

Highway 745
badge

14 jaar

Het ligt er ook maar net aan wat je meten en controleren wilt, maar vaak kom je al een stuk in de goede richting met een fatsoenlijke multiemeter..

stefan84 0

14 jaar

Je kan nog zo'n goed multiemeter hebben , als je niet weet hoe je er mee om moet gaan kom je nog nergens?

hcaluwe 0

14 jaar

Dat lijkt me vrij logisch Hans!

stefan84 0

14 jaar

Dus maar eens leren wat Ohm /Watt/Volt enz enz is?

hcaluwe 0

14 jaar

hallo oke dus de waardes staan in handboeken en auto dna

dit is het antwoord op mijn vraag ik had gehoopt eigelijk dat ik het ergens kon vinden op het internet maja nu maar boeken kopen dan

bedankt allemaal

Met dank aan de Wikipedia , doe er je voordeel mee,
Klik op de link,
http://nl.wikipedia.org/wiki/Multimeter


Groet en succes Hans

Ps alles is te vinden op Internet , maar daar moet je ook mee weten om te gaan?

hcaluwe 0

14 jaar

Zorg ook dat je de wet van Ohm kent! En kunt toepassen.

Spanning=Stroom*Weerstand
Stroom= Spanning/weerstand
Weerstand=spanning/stroom

en wet van vermogen:

vermogen=spanning*stroom


Spanning=Volt=V
Stroom=Ampere=A
Weerstand=Ohm=Ω
Vermogen=Watt=W

fordmonteurtje badankt voor de uitleg

en hans ja ben geen computer genie hihi komt wel

[quote=Glenn Smolders]fordmonteurtje badankt voor de uitleg

en hans ja ben geen computer genie hihi komt wel[/quote]
Geeft niets , succes

hcaluwe 0

14 jaar

Misschien is dit wel handig: http://faq.tweakers.net/cme/wetvanohm.ht...

Hans4040 1435
badge vip badge

14 jaar

Het meten aan een auto is niet zo eenvoudig (meer). Een paar voorbeelden:
Diverse kleppen worden met pulsbreedte modulatie aangestuurd. Met een voltmeter meet je dan in het beste geval de gemiddelde waarde, maar je kunt ook onzin meten. Je hebt dan eigenlijk een oscilloscoop nodig.
Van de luchtmassameter komt wel een analoge spanning af, maar om hier iets zinvols over te zeggen, moet je rijdend meten. Tijdens het rijden fluctueert de luchtmassa (dus ook de uitgangsspanning) en is het dus lastig meten tenzij je een meetapparaat hebt dat snel kan samplen. De gemeten waardes moet je dan weer terugrekenen naar luchtmassa met de luchtmassa-spanning karakteristiek van de bewuste lmm.
Temperatuur sensoren zijn meestal eenvoudige NTC's. De weerstand kun je eenvoudig meten. Zelfs met een metertje van 5 euro van een bouwmarkt. Om er dan iets zinvols over te zeggen, moet je de temperatuur-weerstand karakteristiek weten.

Bij alles geldt dat je moet snappen wat je doet. Als je niet weet wat voor circuit je aan het meten bent, kun je er beter vanaf blijven. Je leert er niets van en hebt zelfs kans om iets stuk te maken.
Als je een concrete vraag hebt, kun je deze op deze site stellen.

dutch123 235

14 jaar

hallo dutch 123

dat is een uitleg bedankt
dus eigelijk moet je hier echt gestudeerd voor hebben om zoiets te kunnen doen.

groeten

Precies.....er zijn niet voor niets cursussen autodiagnostiek.

mvg,
Hans.

Hans4040 1435
badge vip badge

14 jaar

[quote=Hans4040]Misschien is dit wel handig: http://faq.tweakers.net/cme/wetvanohm.ht...[/quote]
Ach nergens voor nodig, ken de formules uit mn hoofd ;)

Is ook niet voor jou bedoeld...

Hans4040 1435
badge vip badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.