Volkswagen Passat: minimale lekkage coolsysteem.

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9

Na ongeveer 2000 tot 2500 km rijden is mijn coolwater van max naar min gezakt.
De motor gebruikt totaal geen oli.
Ik heb overal gekeken voor lekkage maar geen rose aanslag te vinden en ook geen wittige rookpluim of vocht uit de uitlaat.
Ik vermoed wel een porreus slangetje of iets maar weet niet welke.
Ik hoorde dat hiervoor ook pillen zijn.
Kan iemand mij vertellen of dit goed werkt en welk ik het beste kan nemen zonder mijn hele systeem te slopen?

Ries77

Geplaatst door Ries77 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Met pillen maak je het probleem alleen maar erger, krijg je verstoppingen van.
Laat het koelsysteem afpersen. Moet je het lekje kunnen vinden/zien.

Ries77 (0), 13 jaar geleden

Had ik ook over zitten denken kan ik via de vultank een dop aangesloten op lucht de druk opvoeren (hier heb ik het een en ander voor wat past) en tot hoeveel druk zou dit kunnen?

caddy 2 (0), 13 jaar geleden

Niet te veel druk, ik zou met 0.5/1 bar beginnen (aan de slangen voelen of deze niet te hard worden).
Waarschijnlijk heb jij een lekkage dat meteen verdampt, daarom moelijk te vinden.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Hoger dan 1,5 / 1,6 bar zou ik niet gaan, 0,5 bar is wel erg weinig, de overdrukventiel is al een stuk hoger, dus moet je ook wat boven deze druk gaan zitten, anders zou je het lek zo ook moeten zien.

de Dokter (0), 13 jaar geleden

Hallo,

Als de motor koud is, dan moet het peil op minimum staan.
Vul je hem nu tot maximum dan perst hij het overtollige er toch weer uit als de motor warm is.

Groeten Jan-Aize

audia4 (0) PRO, 13 jaar geleden

meestal de radiateur, aan de voorzijde, waar het kunstof overgaat in het aluminium. Lekkag is daar vaak lastig op te sporen omdat bij regen het naar binnenslaand vocht de roze aanslag verwijderd.....

Heb er al vele kapot gehad van dit type. Kunt het bijna een produktiefout noemen. de klemstrip is n.l. van RVS en om deze galvanisch de isoleren van het aluminum is deze gespoten. Die lak geeft het op na een jaar of 6 en het alu gaat rotten door galvanische corrosie. (google daar maar eens op)

In dit geval lijkt een immitatieradiateur beter in elkaar te zitten :-)

antilekmiddelen, pillen of iets dergelijks niet aan beginnen; of je moet er zin in hebben om een geheel dasboard uit te bouwen omdat de kachelradiateur verstopt zit....

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Dat zou eens heel goed kunnen wat je zegt Harry, gezien hij een dikke 2000 km kan rijden voor hij moet bijvullen is het lek dus zo klein, dat je niks kunt waarnemen onder de motorkap..

Misschien zie je hoogstens ergens een donkere / zweet plek op de radiateur ?

audia4 (0) PRO, 13 jaar geleden

meestal loopt het keurig netjes achter die klemstrip langs naar beneden. zo de balk in waar de radiateur op staat..... In het koelblok zie je meestal niets.

daarna loopt het in de isolatie van de bak die onder de motor hangt. Kan nog een hoop in verdwijnen voordat het er ergens uit komt. (en er uitkomen doet het nooit op de plek waar het lekt natuurlijk)

Ries77 (0), 13 jaar geleden

Bedankt voor de reacties.
Ik heb idd 0,5 bar druk op de cooltank gezet en een minimale lekkage te zien bij de radiatuer inderdaad komt het bij de overgang van kunstof naar alu iets eruit.
Maar begrijp ik nu goed uit het verhaal dat er dan een andere radiateur op moet of kan ik deze slang vervangen en een slangklem aanbrengen?
Of moet ik hem loshalen en kijken hoe de alu aansluiting eruit ziet en het hierop af laten hangen?

Ik ga nog even een nieuwe vraag neer zetten want me auto begint me te verlaten.
hahaha

Kofferbakslot werkt niet meer nadat ik er een nieuwe accu in heb gezet.
Ik zal hem onder een nieuwe vraag plaatsen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.