Volkswagen Golf 2006: Motor defect

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: BSE, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 75

Hallo,

Een aantal maanden geleden begon mijn auto, een golf 5 met een 1.6 8V blok, tijdens het stationair draaien met een probleem dat de motor op 1 cilinder begon te lopen. Motormanagement lampje begon te branden en de ESP ging uiteraard uit. Dit gebeurd bij elke storing. Direct naar huis gereden en storing uitgelezen. Het was overslag in cilinder 1. Bougie eruit gehaald en inderdaad bougie van cilinder 1 was volledig verkoold zoals te zien is in de afbeelding. Als gevolg hiervan de bougies vervangen, motor geflushed en het nogmaals aangekeken. Helaas was het na 500 km weer raak. Ditmaal in combinatie met een laag oliepeil wat een logisch gevolg is want dit olie ging natuurlijk allemaal verloren in cilinder 1 waardoor de bougie overslag uiteindelijk heeft. Na dit probleem heb ik nog geprobeerd om de kleprubbers te vervangen maar ook dit had helaas geen zin. Door de garage nog een compressietest uit laten voeren. Maar zoals in de afbeelding te zien is was ook hier niks mis mee. Sterker nog in cilinder 1 was de compressie het hoogst... Nu ben ik vrij eigenwijs en wil ik er eigenlijk nog niet aan dat mijn olieschraapveer gebroken is. Heeft iemand nog ervaringen of een idee wat dit kan zijn met uiteraard een eventuele oplossing voordat ik een ander draaiend gedeelte van een motorblok koop?

Ik hoor graag van iemand van jullie!

Groet Nick

Nberg

Geplaatst door Nberg (0) , lid sinds 2 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

bert klein (85) PRO, 2 jaar geleden

Bobine bougie kabel meestal de boosdoener
Vacuumslang rembekrachtiger lekkage
Carterontluchting vacuumlek bij draaiende moter olievuldop los draaien moet deze los liggen , en niet vast gezogen worden.
Bij deze compressie waarden moet de moter goed willen draaien , injectors al getest.

    Hoi Nick .. tank jij toevallig E10 brandstof ? zo ja .. meteen mee stoppen gaan ! alles gaat stuk . injectors .. uiteindelijk jouwn motor zelf ): is dit niet het geval ! dan zijn het inderdaad jouwn schraap veren van de zuiger zelf .. en met geluk misschien ,, kan het zijn dat de inlaatklep iets blijft hangen ,,
    al olie ververst? en een potje wings repair olie erbij geprobeerd ? . na het zien van jouwn bogies op je foto , is er iets met de verbranding niet pluis ,, vaak met zuigerveren merk je wel extreem olie verbruik .. - sebastiaankiewiet@gmail.com (0), 2 jaar geleden
    hoi nick . ik nog een keer . ik zag net de compressie foto van jouw . cilinder ! meet je een hoger druk dan bij de rest .. je weet als er olie erbij in mee naar boven komt . dat de inhoud met meten dus hoger in druk aan geeft he ! het kan natuurlijk ook overtollig brandstof zijn ! maar dat kun je heel snel meten . om even de brandstof toevoer los te koppelen gaan .bvb injector stekker eraf doen of jouwn pomp uitschakelen gaan .en dan de compressie weer te gaan meten zonder inspuiting . is het verschil dan nog steeds zo groot met de anderen erna ? jep dan is het wel 99% zeker dat de olie naar boven word geperst langs jouw zuiger veren . succes ,en meet alles nog een keer allemaal zonder brandstof , groeten sebastiaan - sebastiaankiewiet@gmail.com (0), 2 jaar geleden
    Hoi sebastiaan, ik heb inderdaad een aantal tanks met E10 benzine leeg gereden. Zou dit dan het euvel zijn waardoor die stuk is? En zo ja kan zich dit zelf herstellen of kan dit een langdurige/dure kwestie gaan worden? De inlaatklep blijft niet hangen dit hebben we getest met het vervangen van de kleprubbers. De olie is ververst na het flushen en nu met deze problemen moet er elke 500 km een liter olie bij.. ik weet niet of dit gezien wordt als extreem veel olie verbruik? De injector heb ik al eens los gehad en geprobeerd ook hier zat helaas niet het probleem dat er overtollig brandstof mee komt, het is echt olie. Wat ik misschien nog vergeten ben te zeggen is dat mijn gehele blok ook onder de olie zit. Zowel de inlaat als de uitlaat zit vol. Geeft dit misschien aan dat de kleppen open blijven staan door roetaanslag ? Ik zal voor de zekerheid nog eens gaan meten zonder brandstof toevoer naar de cilinders en ik laat je de uitslag weten. Bedankt voor de genomen tijd! Je hoort van me. - Nberg (0), 2 jaar geleden

Nberg (0), 2 jaar geleden

Hallo Bert, Allereerst bedankt voor je snelle reactie! Helaas heb ik al deze eventuele problemen al bij de kop gehad. En dit zonder resultaat. Alles heeft er de schijn van dat er iets anders aan de hand is. Heb je misschien nog andere tips en of oplossingen?

kaleido 1 (1620) PRO, 2 jaar geleden

Dat de compressie bij cilinder 1 het hoogst is is logisch alle olie die mee naar boven komt geeft extra afdichting.
Een lektest geeft meer zicht op de slijtage van de motor.

    Hallo Kaleido, bedankt voor je reactie! Is zo'n lektest niet meer bedoeld om lekkages op te sporen langs pakkingen, kleppen of scheuren in het blok inplaats van lekkage langs de zuigerveren? - Nberg (0), 2 jaar geleden
    Hallo Kaleido, bedankt voor je reactie! Is zo'n lektest niet meer bedoeld om lekkages op te sporen langs pakkingen, kleppen of scheuren in het blok inplaats van lekkage langs de zuigerveren? - Nberg (0), 2 jaar geleden

kaleido 1 (1620) PRO, 2 jaar geleden

Als de zuigerveren/zuiger/cilinder slecht zijn, zal dat bij een lektest ook naar voren komen , vast zittende zuigerveren of een ovale cilinder dichten niet af.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.