Beste,
Mijn polo 6n draait sinds kort maar op 3 cilinders meer.
Zowel stationair als terwijl ik optrek.
Wanneer hij even stil heeft gestaan draait hij normaal (dus op 4 cil.).
Wanneer ik rijdt en ik ben op de gewenste snelheid gekomen of wanneer ik héél lichtjes gas geef draait ie dan ook terug normaal.
Ik weet welke cilinder de oorzaak is maar ik vind alleen het probleem niet.
De ontsteking doet het na wat tests prima, dus ik dacht misschien aan de lucht/benzine-toevoer?
Iemand ervaring met dit probleem?
Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Meet eens compressie / lektest
Inlaatspruitstukpakking lek /slecht controleer dit met remmenreiniger als toerental veranderd zit je in de buurt.
Vacuum slangetjes controleren.
Carterventilatie of deze niet vervuild is.
Welke testen heb je trouwens gedaan om er zeker van tezijn dat het geen slechte kabel of bougie is?
Ik ben een leek op gebied van motoren, maar heb wel de basiskennis.
Ik heb als eerst 1 bougiekabel uitgetrokken, de motor gestart en gelet op hoe de motor draait.
Hij draaide maar op 2 cilinders dan. Zo elke keer herhaald tot ik bij de laatste kwam en merkte dat het geen verschil maakte of de bougiekabel nu in zat of niet. Daarna eerst en vooral een nieuwe bougie ingestoken maar dat haalde niets uit. Dan heb ik de oude bougie genomen (de nieuwe laten zitten) en de bougiekabel op de oude bougie gestoken. Dan tegen de massa gehouden en daarna gestart. Gaf mooie blauwe vonken dus leek me wel in orde.
Hoe ga je tewerk om het inlaatspruitstuk te controleren met remmenreiniger.
En bedankt voor de snelle reactie!
13 jaar
Robin,
Je kunt, zoals ferrie zegt, bijv. remmenreiniger nemen en daarmee rondom je inlaatspruitstuk spuiten. Met name op het deelvlak, inlaatspruitstuk cil.kop. Verder de vacuumslangetjes controleren op scheurtjes/ breuk. etc.
Geen resultaat, dan compressie meten op alle 4 de cilinders.
Kijk uit met remreiniger in de buurt van de bougiekabels.
Een lek vonkje en je hebt een steekvlam.
Ik gebruik altijd ruitreiniger net zogoed.
Ok, dat zullen we gauw eens proberen!
Ik hou jullie op de hoogte!
Thx!
13 jaar
Hallo Robin,
Zoals jij nu aangeeft zit het probleem bij cilinder 4.
Als ik jou verhaal zo hoor is er gewoon een bougiekabel stuk, deze slaat door op het moment dat hij belast word ( daarom zie je dat niet als je er een losse bougie op zet)
Een snelle en simpele test is de kabel van cilinder 3 en 4 omruilen , zit het probleem dan bij cilinder 3 heb je ook gelijk je antwoord op het probleem.
Een ander simpel testje:
Wanneer de motor goed stationeer loopt , spuit dan met een plantenspuit iets water over de kabels, gaat hij dan slechter lopen weet je het ook.
Water zorgt ervoor dat de bougiekabels gemakkelijker doorslaan.
Succes!
controleer je vacuumslang naar je remboester [ vacuumpot] lekt deze geen vacuum of het klepje dat er tussen zit .
deze zit op het inlaat spruitstuk by cilinder 4.
gr kees cor
En al leren leven met de 3 cilinder?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar