Volkswagen Polo: Motor draait ongregelmatig/schokt + motorstoringslampje

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Beste lezer,

Sinds een paar dagen problemen met de motor. Bij starten loopt de motor wel, maar niet goed: erg schokkend/onregelmatig en slaat bijna af. Eerste keer kon ik dit verhelpen door nog eens opnieuw te starten waarna de motor goed liep. Een dag later weer hetzelfde probleem na starten. Toen verdween het na ca. 10 seconden vanzelf.

Vanmorgen weer het probleem na het starten maar nu verdwijnt het niet meer. Niet vanzelf en ook niet na opnieuw starten. Tevens knippert nu het lampje "motorstoring". Een rondje om de woonwijk gereden wat op zich nog wil, maar de motor loopt duidelijk niet goed en slaat makkelijk af. Ook duidelijk een stuk minder trekkracht.

Wat kan dit veroorzaken? Ik zal er ongetwijfeld mee naar de garage moeten maar zou graag eerst wat informatie willen hebben over wat dit kan zijn. Of misschien blijk hier dat het eventueel simpel zelf is op te lossen.

Met vriendelijke groeten,
Arjan Hummel

Edit: het gaat om een 16v (wellicht belangrijk?)

Humke

Geplaatst door Humke (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Knipperend storingslampje geeft een ernstige storing aan die de katalysator kan beschadigen.
Doorrijden zal de katalysator vernietigen en die kosten vrij veel geld.
Meestal een onstekingsprobleem: defecte bobine, slechte bougie e.d..
Laat de auto uitlezen en je weet welke cylinder het is of welke bobine.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Arjan

Als het motorstoringslampje brand moet je hem eerst eens even laten uitlezen en kijken wat daaruit komt..

Het afslaan of niet goed stationair lopen,maak het gasklephuis eens schoon en laat het in de basisafstelling zetten,dan is het wellicht weer in orde.

Gr Stefan

Humke (0), 14 jaar geleden

[quote=oldford]Knipperend storingslampje geeft een ernstige storing aan die de katalysator kan beschadigen.
Doorrijden zal de katalysator vernietigen en die kosten vrij veel geld.
Meestal een onstekingsprobleem: defecte bobine, slechte bougie e.d..
Laat de auto uitlezen en je weet welke cylinder het is of welke bobine.[/quote]
Doorrijden is dus niet aan te bevelen. Houdt dat ook in dat een kort stukje naar de garage (2 a 3 km) problemen gaat geven? Maandag gaat er naar gekeken worden inclusief uitlezen, maar daarvoor zal de auto wel naar de garage moeten en als het even kan wilde ik dat niet duwend gaan doen...

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Als de motor koud is, dan is het gevaar kleiner. Ik ga niet zeggen niet aanwezig, dat is een afweging die je zelf moet maken.
Is er niemand die je kan slepen? Je hebt het hele weekend nog om hem bij de garage voor de deur te zetten.

Humke (0), 14 jaar geleden

Slepen is geen probleem. Ik heb nog mijn 17 jaar oude Toyota Starlet die ik meer vertrouw dan deze 8 jaar oude VW. Hij zal 'm trots naar de garage slepen denk ik (hoewel ik het zelf natuurlijk minder leuk vind).

Bedankt voor de info tot zover. Ik zal hier volgende week laten weten wat er aan de hand is geweest en hoe het opgelost is (hoop ik).

Humke (0), 14 jaar geleden

Vandaag uitgelezen: cilinder 1 was in storing. Monteur heeft in eerste instantie bougies verwisseld van cilinder 1 en 2 om vervolgens opnieuw te testen. Cilinder 1 bleef in storing (bij defecte bougie zou het nu cilinder 2 moeten zijn). Conclusie : bobine niet in orde. Wordt morgen gerepareerd. Zal dan nog even laten weten of het morgen inderdaad weer in orde is.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Heb je ook een foutcode ?

Humke (0), 14 jaar geleden

Foutcode weet ik niet uit mijn hoofd, is wel genoemd zal het bij het ophalen nog even navragen. Vanmorgen ben ik gebeld dat er ook nog een sensor/voeler stuk was. Deze moet ook vervangen worden. Zou de auto aan het eind van de dag kunnen ophalen. Zou gaan om een "hal-sensor". Ik schrijf nu op wat ik door de telefoon gehoord denk te hebben dus wellicht noem ik nu iets heel raars ("klinkt als"...). Na het ophalen zal ik nog even duidelijk melden wat het nu geweest is.

Humke (0), 14 jaar geleden

Het zit niet mee met de auto...

Het vervangen van de halvoeler had geen effect ondanks dat deze defect zou zijn. Nu blijkt na verder zoeken dat de kaart voor de motorregeling / computer deels is geoxideerd. Hierdoor zouden er storingen worden geregistreerd die er niet echt zijn doordat de computer zelf dus niet in orde is. Na overleg is de volgende stap nu het schoonmaken van de kaart. Dit helpt in sommige gevallen al is het geen garantie voor een jarenlange probleemloze kaart (als het al helpt). Als de kaart wel vervangen moet worden wordt het een dure grap. Men had het over zo'n 1000 euro. Moet ik daar dan echt aan denken?

Betekent dit ook dat de bobine waarschijnlijk gewoon in orde is, net als de halvoeler?

't Zit niet echt mee met deze auto. Vorige jaar nog een nieuwe bak onder gekomen na veel onderzoeken (zie mijn eerdere berichten van vorig jaar). Dat was gelukkig nog onder garantie maar neemt niet weg dat de auto de nodige problemen heeft.

Wat vinden de kenners? Verkopen nadat de auto 't weer doet of mag ik van deze auto verwachten dat ik er nog heel wat km's mee kan rijden? Kilometerstand: 100.000km. Lastige vraag natuurlijk, maar op dit forum zullen de nodige mensen aanwezig zijn met algemene/gemiddelde ervaringen met de VW Polo Variant. Die kan ik wellicht meenemen in mijn keuze, hoewel 't natuurlijk ook altijd een kwestie is van pech/geluk.

'k Hoop maar dat de auto 't eerst weer doet na het schoonmaken van de kaart.

Humke (0), 14 jaar geleden

Het schoonmaken van de regelunit heeft helaas niets geholpen. Aangezien een nieuwe tegen de 1000 euro kost, heb ik in overleg met de garage afgesproken dat ze gaan zoeken naar een 2e hands. Staat nu op een zogenaamde "onderdelenlijst" waar allerlei sloopbedrijven e.d. dagelijks naar kijken. Afwachten of er wat gevonden wordt.

Humke (0), 14 jaar geleden

Tijd voor een update met de uiteindelijke oplossing.

Via de onderdelenlijst kon geen nieuwe regelunit worden gevonden (althans niet binnen de 4 dagen dat het er op heeft gestaan). Dat had natuurlijk langer gekund, maar op een gegeven moment wil je ook weer een werkende auto tot je beschikking hebben. De garage kwam uiteindelijk met de mogelijkheid om via Pon een nieuwe kaart geleverd te krijgen. Waarom is mij niet helemaal duidelijk maar dit was een stuk goedkoper (€350) dan een "reguliere" nieuwe kaart. Ik weet ook niet precies wat het verschil is, maar wel dat de auto weer in orde is met de geplaatste kaart.

Degene met wie ik afgerekend heb kon voor mij niet achterhalen wat de foutcode in eerste instantie is geweest (deze zou ik nog noemen hier). Ik heb gezien dat deze destijds is opgeschreven, maar nu niet meer vindbaar dus. Wellicht komt deze nog boven water, dan zal ik het alsnog melden. Omdat er wat onduidelijkheden waren over de rekening zal ik binnenkort nog contact hebben met de garage.

Bedankt voor jullie hulp/reacties.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.