Polo (9N1/2/3) Hatchback 1.4 16_V (9N3) (59kW) BUD 05-2006➔11-2009
Ik heb een probleem met een Polo van BJ 2008.
Deze geeft sporadische het probleem dat ie niet wil aanslaan maar start wel rond. Als ik door start met vol gas dan wil die wel op een gegeven moment aanslaan.
Als de motor stationair draait, lijkt ie wel netjes te draaien.
Trek ik de olievuldop los, dan trekt ie vacuum???
en dan gaat de motor rustiger lopen..
Wat kan hiervan het probleem zijn.
Gr,,,
T. Proost.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het losnemen van de oliedop is geen goed idee. Er is geen enkele zinnige conclusie uit te trekken.
Het kan geen kwaad als bv de bougies tijdig vervangen worden.
Om gericht diagnose te stellen, (als er tijdig periodiek onderhoud is gepleegd) kun je beginnen met de ECU uit te lezen op (een)eventuele foutmelding(en)
Er zijn geen fout-codes aanwezig ook niet tijdens het probleem.
En waarom het geen zin heeft om de oliedop los te halen begrijp ik niet helemaal. Hier kan je meer info door krijgen. En lijkt
Mij ook niet helemaal te kloppen dat hier zuigkracht oo komt???
Gr,,
Tp.
11 jaar
Maakt wel uit omdat de lucht vanuit carter (dus onder de oliedop) op het inlaat traject in verbinding staat dus trek je dop eraf tijdens draaien dan trekt de motor valse lucht en gaat hij normaliter schudden/onregelmatig draaien e.d. is normaal en veel modellen hebben dit systeem, anderen weer niet.
Maar als hij bij jou niet aanslaat, klinkt het startgeluid dan ook anders? Dus alsof je alleen een motor hoort draaien en 1 tonig kwa geluid of hoor je duidelijk wel dat de startmotor door de compressie heen gaat? En naarmate je doorgaat met starten dat de startmotor steeds anders gaat klinken en dat hij op dat moment ook steeds meer leven in de motor komt? Beetje moeilijk uit te leggen wat ik bedoel...
Als er overmatig gezogen wordt aan het oliecarter, zal het smeerolieverbruik onbehoorlijk toenemen, omdat er dan ook veel olie wordt meegezogen. Uiteindelijk zal die olie via de inlaat, de uitlaat uitkomen, in de vorm van een blauwe walm. Er is maar 1 manier waar er enigszins aan het carter wordt gezogen en dat is via het carterventilatiesysteem. Hierin zit een olie afscheider. Een goed werkend carterventilatie systeem zorgt voor de juiste druk in het carter, waardoor er net voldoende olie bij de bovenste zuigerveren (compressieveeren) komt om deze te smeren en te helpen met de afdichting.(en niet te veel)
Het tijdens het draaien van de motor, losnemen van de oliedop verstoort het systeem van de carterventilatie en zorgt daardoor voor een lek in het inlaat spruitstuk. De druk erin verandert daardoor en de ecu krijgt daardoor onterechte informatie. Het gevolg is dat de ecu er op reageert door verschillende zaken bij te regelen, zoals het stationair toerental. Uiteindelijk moet dit resulteren in een foutmelding..
Maar goed, Het Soms slecht aanslaan??? Jammer genoeg werkt het geheugen waar foutmeldingen worden opgeslagen meestal pas nadat de motor enige tijd heeft gedraaid. We kunnen dus vaststellen dat tijdens het rijden er geen electrische gebreken worden vast gesteld. een mechanisch gebrek tijdens het starten kan wel de oorzaak zijn..
Tijdens stilstand staan er van de 8 altijd 2 kleppen open, van de 16 dus 4. De betreffende hydrolisch bediende klepstoters kunnen in die stand, na verloop van lange tijd zodanig teruggedrukt zijn dat de kleppen sluiten. Als er nu gestart gaat worden kan het even duren eer de stoters weer gevuld zijn met olie, De vulling van de 2 betreffende cilinders is gedurende die tijd onvoldoende.
Tijdens stilstand kan ook de benzine druk op de brandstofgallerij teruglopen. Ook nu weer kan het tijdens het starten langer duren eer er brandstof komt.
Alhoewel ik denk dat het volgende geen betrekking heeft op dit geval, wil ik het toch vermelden.
Het teruglopen van de brandstofdruk kan veroorzaakt worden door 1 of meerdere lekkende injecteurs. De lekkende brandstof loopt in het spruitstuk en doet de motor verzuipen direct na het starten. Volgas verdwijnt die brandstof grotendeels in de uitlaat.
De (reeds gecontroleerde) bougies kunnen dat verhaal bevestiigen door 1 of meer zwarte neuzen ervan.
Kom je er niet snel uit? dan kun je (als dat uitkomt) bij een weigering om aan te slaan, direct erna, de bougies verwijderen en bekijken. Zijn er 1 of meer zwart??? geen vonk of veel te veel brandstof. (hangende klep(pen) 4 keurig nette bougies?? geen brandstof....
Hey bedankt alvast,,
Ik ga denk ik beginnen met forte valve cleaner ofzo. Kijken of er verschil gaat komen.
Want het lijkt erop dat tijdens het starten geen compressie druk heeft.
En wat er ook gezegt wordt met volgas de meeste benzine eruit gooit en wel aan gaat slaan.
Lijkt het me geen gek idee om mee te starten..
Gr ,,
Tp.
11 jaar
Nee niet doen, dat kun je hopelijk rechtzetten door de voorgeschreven smeerolie te gaan gebruiken..
Hij wordt altijd door erkend vw dealer onderhouden dus mag ik er vanuit gaan dat er de goede olie gebruikt is.
Gr,,
Tp.
11 jaar
Klinkt hij dan ongeveer zo:
http://www.youtube.com/watch?v=hNqCekY0R...
Of zo:
http://www.youtube.com/watch?v=jW93GnVGt...
(ff snel opgezocht) Maar je hoort het verschil in de vibratie van de startmotor, de eerste klinkt met weinig vibratie (dus soepel en 1 tonig) en de 2e klinkt met vibratie.
Hey ieder,,
Bedankt voor alle tips en mogelijke oplossingen/iedeeën.
Probleem lijkt verholpen te zijn door het vervangen van de BDP-sensor.
Gr,,
Tp.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar