close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Polo: mijn VW Polo 1,4 bouwjaar 2002 verbruikt extreem veel olie

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 55KW AUT

Mijn Polo verbruikt extreem veel olie, elke week gaat het lampje branden. Hij lekt niet en rookt ook niet. Wat kan ik hieraan doen? De monteur stelt voor de motor uit elkaar te halen, maar waar is dan het eind van deze reparatie (lees: wat zijn hiervan de kosten wel niet?). Ik hoop dat iemand mij kan helpen!! Alvast bedankt.

Geplaatst door

NIEK2 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Olieverbruik in combinatie van kantelende zuigers is een bekent fenomeen bij dit type 1.4.
Uiteindelijk is revisie van het onderblok noodzakelijk.

Of het dit allemaal nog wel waard is bepaal je natuurlijk zelf....

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

11 jaar

Is dit fabricagefout? Wat zou revisie van zo'n onderblok kunnen kosten? Ik las ook iets over condens in het carter na korte ritjes. De condens zou dan bevriezen en de motor schaden. Vond ik ergens op Autoweek forum. Graag nog een bericht van u, waarvoor dank!

NIEK2 0

11 jaar

Wat inderdaad regelmatig voorkomt bij de 1.4 16v motoren zijn kantelende zuigers. De coating van de zuigers laat los of slijt overmatig en daardoor kunnen de zuigers kantelen. Dit kan olieverbruik met zich meebrengen. Recent een klant gehad met een klacht van een relatief harde tik in het motorblok. Na een diagnose bleek dit kantelende zuigers te zijn, vooral bij de 1e cilinder. De gehele cilinderwand was al beschadigd en zaten groeven in. Hier moest een nieuw draaiend gedeelte voor komen (onderblok, krukas, oliepomp, zuigers, drijfstangen, carter. Het complete onderblok zonder aanbouwdelen. Dit is nieuw besteld en gemonteerd bij een VW dealer, de kosten waren rond de 4000 euro. De auto had 52.000km gelopen.

Dit is wel een heel extreem voorbeeld, maar het komt voor. Motoren kunnen oud worden met kantelende zuigers, maar als ze extreem olie gaan verbruiken dan heb ik een vermoeden dat dit dus al redelijk 'ver' heen is. Heb je ook bijgeluiden vanuit de motor in de vorm van tikken?

NielsGTI 0
badge

11 jaar

Hallo NielsGTI, bedankt voor je bericht. Ik hoorde wel een soort ratelend geluid. Mijn monteur heeft olie bijgevuld en een "toevoeging erbij gedaan". Welke dat is, weet ik niet, maar op het moment hoor ik geen geratel. Mijn auto heeft nog geen 22.500 gelopen en vorig jaar al, toen de auto nog van mijn vader was, moest ik ook al eens olie bijvullen na een snelwegrit van 200 km totaal die dag. Mijn vader heeft daarna "probleemloos" zijn korte boodschappenritjes gereden en ik heb een aantal keren met mijn vader op de snelweg gereden, telkens rond de 100 à 200 km per keer. In maart is de olie ververst, nieuwe filters etc. Ik heb de auto begin mei overgenomen Sinds een aantal weken geeft de auto deze "storing" en als ik dan olie peil in koude toestand, staat het peil inderdaad te laag. Ik kom met mijn km-verbruik op 1 liter olie in 3 weken dat ik heb bijgevuld.

NIEK2 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.