Volkswagen Golf II: motor lijkt regelmatig op 3 cilinders te lopen.

Bouwjaar: 1986, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 KE-jetronic (GX)

Beste mensen,
Het probleem is dat de motor regelmatig op 3 cilinders lijkt te lopen, maar het komt abrupt en kan vrij kort daarna ook weer goed lopen. Het is een komen en gaan van het probleem. Ook loopt hij regelmatig erg hoog stationair.
kan iemand mij helpen?.

Vinny37

Geplaatst door Vinny37 (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

123johan321 (0), 8 jaar geleden

wat heb je allemaal al nagekeken?
Zijn de bougiekabels nog ok? (slaan ze niet door?)
compressie gemeten? (moet rond de 10 / 11 bar zitten dacht ik...maar dat is wel ergens op te zoeken)

kennis van me heeft eenzelfde, kan me herinneren dat hij veel problemen had met het vacuüm en zijn gaskleppenhuis.
loopt hij wel mooi stationair?

en wat bedoel je met "op 3 cilinders lijkt te lopen..."? Twijfel je hieraan of weet je het zeker? Dit is vrij makkelijk te horen / merken als je bij de uitlaat voelt.

kaleido 1 (1620) PRO, 8 jaar geleden

Als hij op "3" cilinders loopt kijk dan eens welke het is , weet je waar je zoeken moet , controleer dan om te beginnen of er vonk is , bougiekabel met een geisoleerde tang 1 voor 1 los trekken , de cilinder die geen of nauwelijks reactie geeft op het toerental is de boosdoener.

Punt (35) PRO, 8 jaar geleden

Vinny er staan diverse schema's op het net .

Bestudeer de werking van het systeem voordat je ergens aan gaat stellen.

Er zijn verschillende oorzaken te noemen die slecht draaien veroorzaken.

Pomp die niet voldoende druk levert en/of gezien de leeftijd vervuiling van het systeem.

De verdeling van de brandstof gaat in de verdeler gelijk op maar kan door vervuiling of wat dan ook achter blijven .

Luchtlekkage van de carterontluchting geeft slecht draaien van de motor .

Zoek ook de luchtkraan voor de versneldstationaire loop . Werkt dat apperaat nog wel en staat er spanning op de aansluitng .. Draad bij de stekker wil nog wel eens inwendig breken .

Ook door motorwarmte gaat die kraan dicht maar tijdens het rijden koelt deze af als er spanning ontbreekt gaat daardoor weer open.

Mengsel eventueel afstellen alleen MET hulp van een CO meter . Je hebt anders geen idee hoe rijk /arm het mengsel wordt.

Het systeem wordt electronisch bij gesteld maar de basisafstelling moet wel dichtbij het ideaal staan.

Ik trok de stekker van de lambdasonde los en stelde het mengsel iets te rijk bij bedrijfswarme motor. 1,5 % CO

Als de lambdasonde nog werkt zie je dat bij aansluiten van de stekker het CO gehalte zakt naar 0.5 %

Als ook de kat. nog wakker is dan gaat de waarde van CO nog lager en kan de vlag uit.

Vr. Groet.

audia4 (0) PRO, 8 jaar geleden

Slang tussen rembooster en inlaatspruitstuk durft vaker stuk te gaan, en veroorzaakt de klachten die je beschrijft.

het gemene, meestal is ie aan de onderkant stuk, net bij de tule waar hij op het spruitstuk geschoven is.... Dan is er van boven niets te zien.

Vinny37 (0), 8 jaar geleden

Heb de luchtweger en gasklephuis al gereinigd, en slang naar rembooster gecontroleerd.
Ga in het weekend bougies en bougiekabels controleren/vervangen en compressiemeten.
bedankt voor jullie reacties.

Punt (35) PRO, 8 jaar geleden

Je kunt ook nog de injectoren uit het inlaatspruitstuk trekken .

Wel letten op de Oringen die een beetje smering kunnen gebruiken om niet te scheuren.

Gebruik gewone olie daarvoor en geen middelen uit een spuitbus ,de ringen kunnen daar niet tegen.

De meetvaan wat indrukken en een hulp de motor laten starten.

Kijk naar het sproeibeeld en vang de hoeveelheid op ,om te zien of deze gelijk zijn.

Let op de carterontluchting , de motor moet ook afslaan bij het openen van de olievuldop!!

Succes.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.