Hallo,
Vandaag ineens de temperatuur in het rooie. Gelijk gestopt en onder het expansievat was het kletsnat van de koelvloeistof.
Even wat koelvloeistof erbij gedaan en rustig naar huis gereden, zonder probleem met de temperatuur netjes op 70 graden.
Bij thuiskomst de motor een 10 minuten stationair laten draaien, niets aan de hand. Toen de motor gaan belasten met 3000 toeren waarna de temperatuur op ging lopen en uit het expansievat weer koelvloeistof lekte met een hoop geborrel. Wat mij wel opviel was dat de koelventilator niet aansloeg. Zou het daardoor kunnen komen? of zou de koppakking eruit liggen?
Kun je zo'n zelfdenkende ventilator testen?
Mvgrt. Han
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
kan het niet zo zijn dat de thermosstaat is blijven hangen, heb ik al een keer gehad met een (nu ga ik vloeken hier) Opel 1.4 motortje.
thermosstaat gewisseld en nooit meer last gehad.
als ie weer te warm word, controleer eens of de radiateur HEET is, en vooral EGAAL heet is.
Willem
thermostaat is stuk, er zit een blind gat in het thermostaathuis waar de pin van de thermostaat in gaat waardoor deze zich zelf open drukt, en het blinde gat is gebroken.
de pin gaat er nu helemaal door heen waardoor de thermostaat dicht blijft zitten en de motor te heet wordt.
Komt vaker voor bij deze motoren.
Dus het thermostaathuis moet ook vervangen worden en deze is volgens mij alleen te krijgen in een compleet koelwaterhuis.
Jeroen.
Dat de fan niet ( meer ) aangaat kan komen doordat er nog lucht ( of te weinig koelvloeistof ) inzit, vul met koude motor eens kvs bij tot aan de min - max, en laat hem nogmaals lopen en kijk wat er gebeurt, de fan kun je testen dmv de stekker op de thermoschakelaar los te trekken en door te verbinden, dan moet hij draaien, sensor zit in de radiateur.
Gr Stefan
13 jaar
[quote=jeroen zwinselman]thermostaat is stuk, er zit een blind gat in het thermostaathuis waar de pin van de thermostaat in gaat waardoor deze zich zelf open drukt, en het blinde gat is gebroken.
de pin gaat er nu helemaal door heen waardoor de thermostaat dicht blijft zitten en de motor te heet wordt.
Komt vaker voor bij deze motoren.
Dus het thermostaathuis moet ook vervangen worden en deze is volgens mij alleen te krijgen in een compleet koelwaterhuis.
Jeroen.[/quote]
Precies dit denk ik ook,alleen zit dat gat/afzetschotje in het watermondje (daar waar de dikke radiateur slang op zit met 2 boutjes) ipv het thermostaathuis,dus ik denk dat je probleem verholpen is door de thermostaat en het watermondje te vervangen.
Doet de verwarming het wel op het moment dat temp te hoog oploopt ?
Kan namelijk ook zijn dat schoepwiel van waterpomp gebroken is, komt ook wel vaker voor en heb het zelf ook al 2x meegemaakt.
[quote=jeroen zwinselman]thermostaat is stuk, er zit een blind gat in het thermostaathuis waar de pin van de thermostaat in gaat waardoor deze zich zelf open drukt, en het blinde gat is gebroken.
de pin gaat er nu helemaal door heen waardoor de thermostaat dicht blijft zitten en de motor te heet wordt.
Komt vaker voor bij deze motoren.
Dus het thermostaathuis moet ook vervangen worden en deze is volgens mij alleen te krijgen in een compleet koelwaterhuis.
Jeroen.[/quote]
Bij locale automaterialen zaak hier is dit los verkrijgbaar van febi voor 11euro.
Hallo,
Allemaal bedankt voor de oplossingen. Ik heb de thermostaat vervangen wat overigens zeer makkelijk gaat en het probleem is verholpen, gelukkig geen koppakkingschade waar ik zelf bang voor was.
Grt. Han
Gelukkig dan, bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar