Volkswagen Polo: Motor trekt niet door en zaagt

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: AFH - 1,4-16V 100pk

Motor geeft tijdens plankgas accelereren in een hogere versnelling niet het volle vermogen af en trekt ook niet door. Laat ik het gaspedaal iets terug, geeft hij z'n volle vermogen af en voel je hem vervolgens stevig doortrekken tot zelfs in het rode bereik. Bij warme motor draait hij ook "zagend" stationair maar draait verder wel met redelijk toerental. Met de auto wordt goed variabel gereden.
Inmiddels is de complete gasklepunit vervangen (nieuw en kostbaar!) en het gehele inlaattraject is gecleand.
Er zijn geen lekkages in slangen en/of verbindingen. Bougies zijn onlangs vervangen, evenzo de gehele ontsteking. Mijn VW-dealer heeft proefgereden en stelt dat er niets mis is en dat opnieuw in basis afstellen een nóg groter probleem kan geven (Hier heb ik mijn twijfels omdat er wel degelijk iets mis is!). Zodoende raadt hij verdere afstellingen af (mogelijk in de wetenschap van problemen met dit type Polo's?)
Heeft iemand ervaring met mijn problemen en zo ja mogelijk ook een oplossing?
Alvast bedankt voor het meedenken.

vw-veteraan

Geplaatst door vw-veteraan (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

maarten4874 (0) PRO, 13 jaar geleden

luchtmassameter en (lambda)signaal ook gecontroleerd?

vw-veteraan (0), 13 jaar geleden

Een poos geleden is hij helemaal nagezien, waarbij tevens de originele ontsteking vervangen werd door de betere(?) Bosch ontsteking. Exacte afstelling van tijdstip zou niet nodig zijn, aldus de monteur!??? (bij nacontrole bleek ca 10° afwijking in het ontstekingstijdstip te zitten)
Ik veronderstel dat bij "helemaal nazien" ook het controleren van de diverse sensoren hoort, dus ook controle van de LM-meter en het lambdasignaal. Trouwens, de LM-meter is inmiddels reeds 4x vervangen, zo ook 2x het motorregelapparaat en overige sensoren. Volgens mij is inmiddels bijna de complete motorelectronica vervangen! De huidige km-stand is "pas" 122.000

maarten4874 (0) PRO, 13 jaar geleden

zo,dan ben je goed aan de beurt gekomen...
ik denk dat bij helemaal nazien NIET naar de signalen wordt gekeken,d.w.z. als er geen storingen zijn. (mits je echt een goede garage hebt)

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik zou eens een andere dealer gaan zoeken. 4 Luchtmassameters en 2 ecu's is wel erg overdreven (duur).

Zagend draaien is meestal een mengsel probleem.
Brandstofdruk al eens gemeten? 4-gas meting gedaan en wat waren de waardes daarvan? (Co, Co2, Hc, O2 en lambda getal)

vw-veteraan (0), 13 jaar geleden

Als de VW-dealer (in de wijde omtrek is dit één en dezelfde) na alle reparaties het al niet meer aandurft de Polo te resetten cq in de basisstand te zetten, dan MOET er iets mis zijn met dit type auto! Tot op dit moment werden er heel wat Euro's aangehangen. Heb ooit een tijdelijk test-motorregelapparaat van de importeur gehad waarbij de auto echt probleemloos draaide (behalve dan het extreem hoog benzineverbruik). Het sterke vermoeden bestaat dat ook de inmiddels 3e "computer" niet past bij de AFH motor en is dat mogelijk de reden dat de dealer het niet meer aandurft!?
Wat betreft de brandstofdruk ga ik voor controle na de Kerst de grens over. Betreffend de milieuwaarden vertrouw ik volledig op mijn onafhankelijk APK-station waar ik hieromtrent uitsluitend lovende cq positieve opmerkingen kreeg. Wordt dus een bijkomende controle voor de Duitse dealer.
Alvast bedankt voor het meedenken en een ieder Fijne Kerstdagen.
Ik ga er mee aan de slag.

ricky (0) PRO, 13 jaar geleden

Volgens mij klopt hier iets niet:Dit blok heeft geen luchtmassameter,kan me geen Polo 1.4 voorstellen met een lmm.
Stonder er toen/nu storingen in het systeem? Zoja welke?
En een 1.4 16V heeft geen verdeler ontsteking maar 4 bougiekabels met 1 bobine dus afstellen v/d ontsteking is niet mogelijk,heb je wel een 16V? (staat op de motorafdekkingsplaat). Of heb je met een rode verdelerkap met metalen kap eroverheen waar dde bougiekabels uit komen aan de zijkant van cilinderkop? (als je voor de auto staat rechts).

vw-veteraan (0), 13 jaar geleden

Foutje! Klopt wat betreft LMM. Hetgeen ik bedoelde is de sensor voor druk en temperratuur aangezogen lucht (Geber für Saugrohrdruck und Temperatur). Excuus hiervoor.
Tijdens een van de proefritten constateerde de monteur exact diezelfde problemen welke ik had/heb aangegeven. Bij uitlezen werd echter "Geen storing" geconstateerd maar werd wel de genoemde sensor als mogelijke storingsoorzaak wéér - voor de 4e keer - vervangen. De losse sensor doormeten zou niet mogelijk zijn.

Verder is mijn Polo wel degelijk een 1,4 AFH 16-klepper MET STROOMVERDELER en heeft zodoende geen apparte ontstekingsspoelen per cilinder. De volledige ontsteking is reeds gecontroleerd op goede werking. Persoonlijk heb ik steeds het gevoel dat het ontstekingstijdstip niet klopt.
Trouwens mbt het verstrekken van uitleeswaarden ben je momenteel snel klaar want je komt de werkplaats niet meer binnen, zg wegens de ARBO-voorschriften.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Wat noem je doormeten? Met een ohm-meter is de sensor wat lastig door te meten, da's waar.
Maar met uitlezen en wat hulpmiddelen (vacuum-meter, temperatuur-meter) kun je wel een hoop meten.
De 1e keer kan ik me voorstellen dat je zo'n sensor preventief vervangt, maar al bij de 2e keer keer zou je eens moeten gaan meten en/of nadenken.

In het ergste geval zul je op een rollenbank moeten gaan meten onder volle belasting.
Daar moet je toch een hoop kunnen zien met gecombineerd uitlezen en meten (o.a. uitlaatgas samenstelling, brandstofdruk).
Al eens overwogen om zelf uit te lezen? VCDS-Lite is niet zo duur.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Als je zegt dat het ontstekings tijdstip al 10 graden verschilt, dan zou ik niet verder gaan met kostbare delen vernieuwen, maar laat eerst eens de ontsteking optijd zetten en kijk of het dan verholpen is ( 6 / 7 graden voor Bdp )

Heb je ook al eens naar de kvs temp sensor gekeken in de meetwaardeblokken ? Indien deze ver afwijkt dan kan het mengsel ook te arm of te rijk worden met dit als gevolg, net zoals de brandstofdruk bv.

Is onlangs ook al de distributie riem vervangen ?

Gr Stefan

ricky (0) PRO, 13 jaar geleden

Ok,dat kan ik me dan even niet meer herinneren van die stroomverdeler..
Inderdaad het tijdstip juist laten afstellen,sommige monteurs weten niet dat vaak de motor eerst in basisstand gezet moet worden met de testkast en daarna kan je pas gaan afstellen.
Laat ook even de brandstofdruk meten vanuit de pomp in de tank.

vw-veteraan (0), 13 jaar geleden

Dank voor de diverse en snelle reacties.
Als de regio VW-dealer aangeeft niet aan deze motor te willen werken en zelfs niet wil uitlezen, dan houdt het op. Je gaat immers in goed vertrouwen naar een dealer. Zoals reeds aangegeven gaat de Polo zsm de grens over voor uitlezen en herstel. Jullie tips zal ik ter harte nemen en aan deze dealer voorleggen.
Ooit heb ik deze auto nieuw aangeschaft om van alle gesleutel af te zijn. Het tegendeel heb ik inmiddels al vanaf de aankoop mogen ervaren! Overweeg de auto straks bij een vertrouwde "dorpsgarage" in onderhoud te doen.
Voor de duidelijkheid; de auto is steeds op tijd in onderhoud geweest en ook steeds voorzien van originele onderdelen. Zo werd ook de complete distributie incl. koelpomp op tijd vervangen. De afstelling van de nokkenassen tov elkaar en de krukas werd nadien nogmaals gecontroleerd (alles in orde). Dit kan dus niet de oorzaak zijn van het probleem.
Nogmaals dank voor het meedenken. Zal de oplossing dan ook tzt rapporteren.

Gr. Rem

vw-veteraan (0), 13 jaar geleden

Inmiddels (met grote vertraging) is de elektronica uitgelezen en de compressiedruk gemeten. Vervolgens de is basisafstelling voorgenomen.
Nog steeds levert de motor bij plankgas niet zijn volle vermogen. Het gaspedaal iets terug en hij schiet naar voren. Het blijft een raadsel!
Wél loopt de motor rustiger en zaagt niet meer.
Tussentijds de voorste demper nog vervangen ivm ratelen wegens intern gebroken buis, ondanks spanningsvrije ophanging (is inmiddels ook al de 4e voordemper door hetzelfde euvel!). Trouwens ook dit heeft geen verbetering van het vermogen gebracht.
De uitslag 4-gasmeting bij de onlangs gehouden APK was vlgs de keurmeester "perfect"!?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.