Sinds langere tijd loopt de motor van mijn auto zeer slecht. lokale garage en Vw-dealer weten geen raad. Bij het uitlezen blijken er een aantal sensoren wel te functioneren maar SPORADISCH. ze ze ook al vervangen maar dit helpt niks.
het gaat om de volgende foutcodes: 00522 koelvloeistofsensor (sporadisch)
00518 gaskleppositiesensor (sporadisch)
00519 onderdruksensor (sporadisch)
Soms als de auto van de accu is geweest lijkt de motor beter te lopen. Rest van de tijd varieert t stationair toerental en slaat motor soms af na gasgeven in de vrij. Bij gas geven en loslaten in de vrij "danst" toerental naar beneden naar stationair.
wie kan mij helpen????
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zoek het probleem maar in de bedrading..Tenminste, dat lijkt er wel op..
Dank stefan, maar bedrading? De beedrading van de sensoren bedoel je dan? enig idee waar ik iets van een schema kan vinden hoe dit allemaal in elkaar zit en waar uberhaupt deze sensoren zich bevinden? Ik ben wel een autosleutelaar maar dit gaat me beetje boven mn pet!!
Alle ontstekingskabels etc zijn trouwens inmiddels ook vervangen evenals verdeelkap. garage kwam met het schoonmaken van gasklephuis en vernieuwen van bobine maar dit lijkt me een erg vreemde oplossing gezien de stoeringen van de bovengenoemde sensoren!!
Groeten
PS Misschien een mogelijkheid dat het aan de ECU ligt??
14 jaar
Manhathan,
De ECU denk ik niet meteen aan, het kan zijn dat een kabel bloot ligt van één of meerdere sensoren en die vervolgens aan de massa of iets ander komt, waardoor je die storing kan krijgen..
Als je een multiemeter hebt, kun je wel het e.e.a. doormeten en controleren, dus gewoon vanaf de sensor ( stekker los halen en daarop meten ) naar de ECU.
Veel uitleg en schema`s vind je op : www.volkswagen.msk.ru
Aan de linkerkant even bij ( ik dacht ) Engines kijken en zoek daar je motorcode..
Gr Stefan
14 jaar
Stefan, nog even een vraag. Ik wil de bedrading doormeten, maar kan je me misschien vertellen hoe ik dit moet doen en waar ik op moet letten?
Ik ga er volgend weekend mee aan de slag, ben erg benieuwd!! alvast onwijs bedankt voor je hulp, nu hopen dat er iets uitkomt en het op te lossen is!
Groeten
14 jaar
Heb je het schema al gevonden ?
Wat is anders je motorcode ?
In de schema`s staat meestal wat je moet meten, bv de weerstand meten van de bedrading tussen stekker ( van sensor ) en ECU, zo kun je erachter komen of de kabel niet kapot is, denk aan een kabelbrek of bv kortsluiting maakt..
Gr Stefan
14 jaar
Nee heb het schema op de site helaas niet kunnen vinden. Dat komt wellicht omdat ik een amerikaans/mexicaans model golf heb (de manhattan 1.8 uit '97) Ik meen dat de motorcode daarvan ADD is met toevoeging mex.
( Volgens mij komt dat in europa overeen met de motorcode ADZ ?? )
Mocht je hier iets mee kunnen dan hoor ik het graag!
Groeten
14 jaar
Het is inderdaad een Mexicaans model ( ADD ), Ik zal eens voor je zoeken, en plaats de schema`s wel hier.
Gr Stefan
14 jaar
onderdruksensor/mapsensor zit in de ecu.vanaf de ecu loopt een vacuumslang naar de inlaat en deze controleren op lekkage. gr john
G62 ( koelvoeistof temp sensor ) en G69 ( gaskleppositie sensor )
*******************************************************************
Digifant-regelapparaat, voedingsspanningrelais voor Digifant-regelapparaat, potentiometer gasklep, voeler koelvloeistoftemperatuur, voeler voor aanzuigluchttemperatuur
G2 - voeler koelvloeistoftemperatuur
G42 - voeler voor aanzuigluchttemperatuur
G62 - voeler koelvloeistoftemperatuur
G69 - potentiometer gasklep
J169 - Digifant-regelapparaat
J176 - voedingsspanningrelais voor Digifant-regelapparaat
J217 - regelapparaat automatische versnellingsbak
T3a - 3-polige steker
T4a - 4-polige steker
T8a - 8-polige steker
T25 - 25-polige steker
T28a - 28-polige steker
T68 - 68-polige steker
18 - massapunt, op motorblok
204 - massalas -3-, in kabelstreng Digifant
ws = wit
sw = zwart
ro = rood
br = bruin
gn = groen
bl = blauw
gr = grijs
li = lila
ge = geel
or = oranje
rs = roze
[url=http://img716.imageshack.us/i/61677181.p...][img]http://img716.imageshack.us/img716/964/6...[/img][/url]
Ik weet niet of jou model een Map sensor heeft, meestal op inlaatspruitstuk gemonteerd of in sommige gevallen in de ECU zelf, maar loop eerst maar eens bovenstaande na.
Gr Stefan
14 jaar
deze heeft wel degelijk een mapsensor en die zit in de ecu anders had je hem in het schema wel gevonden.gr john
Klopt Johnny :) Vandaar ook mijn opmerking..
Gr Stefan
14 jaar
[quote=stefan84]Klopt Johnny :) Vandaar ook mijn opmerking..
Gr Stefan[/quote]
ik heb het idee dat je niet weet waar je over praat stefannetje....maar ik kan het mis hebben.
Ik kan die ADD niet John, en wist dus ook niet zeker of deze er ene had, vandaar dat ik ook zei dat hij meestal in de inlaat zit of in andere gevallen in de ECU..
Gr Stefan
14 jaar
[quote=stefan84]Ik kan die ADD[/quote]
Daarom is Autodata, Elsa ook zeer makkelijk zo lijkt het net alsof je alle type's kent.
Gr. paul
Tuurlijk Paul,
Weet jij bij elke VW - Audi - Seat elke sensortje uit je hoofd te zitten en de werking ervan ? Denk het ook niet..
Daarbij heeft John mij ook verkeerd advies gegeven over een Defrostklep bij een Ibiza, hij zat op een totaal andere plek en de vacuumslang die richting schutbord liep kwam je ook helemaal niet bij! Ja he, makkelijk dat Elsawin.
Gr Stefan
14 jaar
[quote=stefan84]Tuurlijk Paul,
Weet jij bij elke VW - Audi - Seat elke sensortje uit je hoofd te zitten en de werking ervan ? Denk het ook niet..[/quote]
Wat denk jezelf na 22 jaar met de VAG-groep bezig te zijn? Tja!! toen zat jij waarschijnlijk nog in de verrekijker............
Gr. paul
Nee toen was ik al uit de verrekijker en zat ik in de ver-rijker..
Maar mijn mening : Ik heb een beetje het idee dat je sommige mensen af en toe het hand boven het hoofd houd, dat bijkt ook bij dit topic het geval te zijn.
Normaal zie ik je zelden of nooit antwoorden op vragen bij oudere auto`s en nu John hier geantwoord heeft, moest jij ook even je steentje bijdragen of even roet in de ketel gooien,
Het gaat weer een nutteloze discussie worden op deze manier, en daar heeft de TS helemaal niks aan en ik sta daar ook niet op te springen eerlijk gezegd..
Gr Stefan
14 jaar
je doet het jezelf aan stefan,het valt gewoon op dat je alle info van autodata,elsa en gerrit speek haald en weinig tot niet uit ''opgebouwde ervaring''.en wat betreft die ''verkeerde info'' van mij....
gr john
Nee dat is niet waar John,
Je hebt zelf ook die programma`s net zoals velen hier, en waarom zou ik er dan geen gebruik van maken als ik het voorhanden heb ? Ik kan ook enkel een stukje test erneer zetten, maar vele hebben meer aan een plaatje of schema en daar hebben ze vaak meer aan omdat het een stukje duidelijkheid brengt, en vind het zelf niet erg om daar wat tijd in te steken, doe het graag en daar gaat het toch om..
Of je elkaar nu helpt met tekst of met plaatjes dat doet er niet toe denk ik..
Fijn weekend..
Gr Stefan
14 jaar
Heeren laten we ontopic blijven en geen "ruzie" maken!
Als ik het goed begrijp moet ik dus mijn bedrading (laten) doormeten van de (desbetreffende) sensoren en moet ik bekijken of de vacuumslang van de ECU naar de inlaat geen lekkage vertoont??
Meet info of mogelijkheden is zeker welkom!
14 jaar
Ja inderdaad, het kan goed zijn dat het probleem aan de bedrading ligt, maar je moet wel weten wat je meet of wat je doet,
Wellicht heeft of Paul of John een duidelijkere tekening voor je m.b.t. die vacuumslang ?
14 jaar
Nog steeds loopt de motor zeer onregelmatig waarbij de volgende storingscodes tevoorschijn komen bij uitlezen;
00522 koelvloeistofsensor sporadisch (recentelijk vernieuwd!)
00518 gaskleppositiesensor sporadisch
00519 onderdruksensor sporadisch
Mijn garage zegt er niks mee te kunnen maar heeft de volgende zaken vernieuwd/gerepareerd:
- volledig nieuwe ontsteking (van bobine tot bougies en bougiekabels)
- timing is gesteld
- nieuwe waterpomp en distributieriem vervangen
Het stationair toerental is onrustig en schommelt licht. Wanneer je gas geeft (in z'n vrij) pakt de motor goed op, maar toerental zakt heel onregelmatig terug: de toerenteller danst naar beneden, waarbij de motor de neiging heeft bijna uit te vallen maar dit overigens (bijna) nooit doet.
Bij het rijden gebruikt de auto naar mijn idee redelijk veel benzine, en lijkt beter/soepeler te rijden als er harder mee gereden wordt. 140 km/uur bij 4000 rpm. Wanneer bij elke snelheid plotseling het gaspedaal ingedrukt wordt, geeft dit een forse klap (in de aandrijflijn?).
Het filerijden is een zeer vervelende ervaring, aangezien de auto niet in zn tweede versnelling kan rollen omdat hij dan gaat schokken. In de eerste versnelling is dit overigens nog veel heftiger en lijkt het alsof je in een botsauto zit!!
Ook het rijden in de bergen op snelwegen en goed doorrijden geeft problemen, de auto komt goed de berg op maar wanneer de weg afvlakt blijft nog wel eens het toerental hoog hangen... bij ontkoppelen blijft toerental hangen op ruim 3000...
Ik heb het probleem al eerder aangekaart, maar tot op heden geen oplossing kunnen vinden. 'S zomers en wanneer de auto van de accu is geweest lijkt de motor overigens (korte tijd) rustiger te lopen.
wie o wie kan mij helpen!!
Graag reacties, oplossingen, ideeen, alles is welkom!
14 jaar
Lambda-sonde aanwezig , is dit zo trek eens los?
De tempsensor kan je uitsluiten want ook al trek je die los zou het geen ruk uit moeten maken(ook dus bij slecht contact)
Gaskleppositiesensor , deze kan ook wel problemen geven maar dan zou die nog niet moeten schokken in 1/2
Dat het toerental hoog bleef hangen heb ik zelf ook gehad met als gevolg een lambda die niet goed werkte/ maar toch geen fout ofzo kenbaar int geheugen enzo!
Ook merk ik dat het een digifant is? al een keer de brandstofdruk gemeten ofdat deze stabiel blijft,
Dit zal je niet merken dus bij hoge toeren vol gas enzo , maar weer wel als het minder belast wordt..
Dit zijn maar een paar ideeen en heb verder niet uitgezocht in etka / elsa etc ofzo een lambda enzo aanwezig is en ofdat je losse injector hebt per cilinder!
Zelf heb ik slechte ervaringen gehad met losse injectoren op me 2.0 2E motorblok incl een trage lambda was zwaar beroerd/schokkerig niet stationair draaien enzo.
14 jaar
Slechte ervaring met een losse injector per cilinder ? Man er is niks mooiers..Of rij je liever met carb's ? :)
De temp sensor kan zeker wel een probleem geven bij een verkeerde waarde, maar....gezien er nog altijd dezelfde storingscode's in staan, vermoed ik nog altijd dat er ergens iets met de bedrading aan de hand is, deze zou ik eerst eens controleren en kijken op breuk / sluiting o.i.d.
Van een defect in de lambda zal hij niet ontzettend van gaan bokken / stoten lijkt me.
14 jaar
[quote=stefan84]Slechte ervaring met een losse injector per cilinder ? Man er is niks mooiers..Of rij je liever met carb's ? :)
De temp sensor kan zeker wel een probleem geven bij een verkeerde waarde, maar....gezien er nog altijd dezelfde storingscode's in staan, vermoed ik nog altijd dat er ergens iets met de bedrading aan de hand is, deze zou ik eerst eens controleren en kijken op breuk / sluiting o.i.d.
Van een defect in de lambda zal hij niet ontzettend van gaan bokken / stoten lijkt me.[/quote]
Het is leuk per cilinder 1 injector , maar geef mij maar voor alle 4 vanuit 1 unit .. dus een carb ja
Probelemen zijn veel makkelijk uit te zoeken doordat je zo ziet ofdat het klopt of niet , en je niet dus alle 4 hoeft uit te zoeken / testen , ultrasoon reinigen alster iets is en de rest van de meuk..
Hierover zit ik dus zelf nog te dubben om gewoon digi meuk eruit te gooien en op webers rijden(brandstofverbruik houd me nog effe tegen dan)
Maar over een temp sensor , deze kan best een verkeerde waarde aangeven dat wel..
dit zou je dan al kunnen laten vervallen door de stekker los = veilige waardes + als het steeds terugkomt zal de sensor goed zijn maar daarvoor niet goed(bedrading of ergste geval ecu zelf)
Over de lambda-sonde , vergis je niet in die kl*te dingen .. ik had een lambda zonder foutcode in de ecu,
Deze had dus gewoon kortsluiting naar massa , stationair was het 2400 toeren ongeveer geworden..
1 keer klein beetje gas en bouwde die op en niet tegen te houden totaan dik 6000toeren/begrenzer!
Dit heb ik verholpen door stekker los te laten en wast over , zoop alleen wel als un ketter toen(veilige waardes genomen is het dan)
En ook het bokken zat er al een hele tijd ervoor al in , en ook dit was na vervangen van de lambda over..
Dusja net wat je al aangaf dat je in boekjes alles kan vinden , maar ervaringen haal je meer uit ;)
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar