Volkswagen Passat: Motor maakt veel lawaai.

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: v5

Bij een onderhoudsbeurt hebben ze de olie ververst 5w30.De motor heeft nu 240000 gelopen en er heeft altijd 10w40 ingezeten.Kan dit problemen geven? Er komt ook een ploffend geluid uit de uitlaat.Motor blijft wel stationair lopen maar mist vermogen.Ik heb wel stukjes gelezen over dat de ontsteking niet meer op tijd zou kunnen staan omdat de ketting uitgerekt zou zijn.Ik heb de bovenste kettingspanner gedemonteerd en als ik deze indruk zit er wel een slecht punt in en blijft dan hangen.Deze heb ik tijdelijk teruggemonteerd omdat ik een nieuwe besteld heb,maar nu start de motor niet meer en maakt vreemd geluid.Wie weet raad?

vdkraats

Geplaatst door vdkraats (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

audia4 (0) PRO, 15 jaar geleden

kan ik je wel vertellen; als je de bovenste kettingspanner demonteerd kan de ketting als de geleiders aan gort liggen doorschieten. Dat is nu gebeurd. Je hebt daarna proberen te starten. Ik hoop voor je dat de kleppen nog recht zijn.....

wat te doen; motor er even uit, timing checken, als de ketting doorgeschoten is kun je de kop er gerust afhalen....

hele handel dat met de ketting in aanraking komt vernieuwen, ketting ook, en eventueel tandwielen ook.
(het gros van de kettingen wordt bij zo'n 150.000 preventief geruimd)

(5w30 hoort in deze motoren niet thuis, geeft op termijn nokkenasproblemen...... 5w40 of 10w40 is de enige juiste keuze)

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

Of wel! de auto is nu economisch total los.....

Gr. paul

vdkraats (0), 15 jaar geleden

Dat wordt een dure hobby,de vraag is is dat het nog wel waard de motor heeft al 240000 gelopen.
Kettingrevisie ,koprevisie,en dan ook de koppeling +drukgroep wat zijn de kosten dan ongeveer.

audia4 (0) PRO, 15 jaar geleden

kettinghandel is 500€ onderdelen, komt een koppeling/drukgroep/lager bij, zo'n 300€,
kop reviseren, schatting zo'n 1000€ (uitgaande van nokkenassen nog bruikbaar, 10 nieuwe kleppen, geleiders, zittingen, stoters en het zaakje vlakken en inslijpen + koppakking)

reken maar op een uur of 10 arbeidsloon voor het hele zaakje.

Voor een bedrijf idd economisch total los, op naar polen of rusland met het geval.

Voor een particulier, je koopt er geen andere passat voor. Als de wagen verder in topconditie is zou ik hem lekker reviseren. Moet je de volgende 100.000 km wel door met deze wagen. Als alles versleten is, idd is het tijdstip van afscheid nemen nabij.

Houd in het hoofd, de overige techniek van een passat kan met normaal gebruik makkelijk een half miljoen mee.

Ik weet niet hoe handig je bent, wat je ter beschikking hebt; maar als je het zelf doet, realiseer je dat de enige manier is de motor er uit te halen. dat is zonder brug en werkplaatstakel bijna niet te doen.

andere optie, andere motor opscharrelen, daar een nieuwe ketting en geleiders op monteren. Golf v5 motoren passen ook, zorg wel dat je ook een AGZ motorcode hebt. Moet wel het carter overzetten, en nog wat steunen en beugels + waterpomp. Maar dat mag niet echt een probleem zijn.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.