Volkswagen Transporter: Motor of versnellingsbak soms vast

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5tdi AXD

Goedendag allemaal,

Klant van ons heeft probleem met Zijn T5 Automaat, heel af en toe lijkt de motor of de versnellingsbak vast te zitten, komt voor als de bus één avond heeft stilgestaan. Dus, klant zet bus sávonds probleemloos neer zonder problemen en als hij de volgende dag de auto wil starten slaat de startmotor wel in maar krijgt deze de starter-krans maar amper bewogen. Als dit een paar keer gedaan is, vermoedelijk verdraait de startmotor maar een paar centimeter, start de bus weer als normaal. Heel vreemd eigenlijk, al 2 keer de startmotor vervangen (eentje was stukgegaan) en nu we er wat dieper aan het sleutelen zijn blijkt bijvoorbeeld de waterpomp en de dynamo al los te zitten.

Wie heeft zoiets ooit meegemaakt, is het misschien iets in de Automaatbak of zou het iets in het blok zijn...

Alvast bedankt voor reacties,

Groeten van Teun.......

runtoteun

Geplaatst door runtoteun (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

25 Reacties

Hans4037 (0) PRO, 15 jaar geleden

Ook al aan de massa gedacht Teun?

Hans

runtoteun (0) PRO, 15 jaar geleden

Dikke massakabel zit rechtstreeks op de startmotor, kabel is intact dus geen reden voor twijfel.
Het probleem is nu ook echt de motor, oftewel de starterkrans, totaal niet kan draaien. Nu we de neus van de bus een heel eind uit elkaar hebben gehaald kunnen we er handig bij, is gewoon niet te draaien!

Teun......

jan T (10) PRO, 15 jaar geleden

teun is de motor al eens uit elkar geweest want dit probleem daar heb ik nog nooit van gehoord.
de waterpomp wel deze sneuvelen nog al vaak.
de dynamo hebben we ook geen probleem mee wat wel eens gebeurt is de vrijloop van de airco of dynamo stuk gaat of de flexibele torsie koppeling.
hoe draai je de motor want er zit geen poeli waar je een sleutel op kan zetten.

groetjes jan.

runtoteun (0) PRO, 15 jaar geleden

We proberen de motor te draaien met een kleine bandenijzer, kunnen er makkelijk bij omdat de startmotor en het voorfront er af gehaald zijn. Motor is nog nooit uit elkaar geweest, waterpomp is in orde. Vrijloop van dynamo hebben we nog niet zo goed kunne controleren, halen hem morgen compleet eraf!
Ik denk dat dit weer een uitzonderlijk geval is, ik hoop nog meer reacties te krijgen, ik houd jullie op de hoogte.

Teun.....

jan T (10) PRO, 15 jaar geleden

die motor kun je zo eigenlijk niet goed beoordelen of hij goed draait het is denk ik beter om in zijn 5 tezetten en dan aan een wiel tedraaien.

groetjes jan.

johndoornbosch (0) PRO, 15 jaar geleden

een automaat in zijn 5 zetten gaat niet zo makkelijk jan

jan T (10) PRO, 15 jaar geleden

je hebt gelijk had dat niet zo in de gaten maar blijft dat op deze manier niet echt vast testellen is dat motor zo zwaar draait.
zal dan toch via andere kant moeten om dat teweten.

groetjes jan.

johndoornbosch (0) PRO, 15 jaar geleden

zet een amperetang op de plus van de startmotor als hij weer niet rondgaat en kijk wat hij aan stroom trekt

Audifreak763 (0) PRO, 15 jaar geleden

Staat er wellicht 's morgens een beetje koelwater op de zuiger?

Siem Bijman (140) PRO, 15 jaar geleden

Zoals Jan T al aangeeft: airco die vast zit. Heeft ons ook al eens bij de neus gehad en toen ook eerst de startmotor vervangen voor we daar aan dachten....

runtoteun (0) PRO, 15 jaar geleden

Yes, kan weer inlogen, Siem bedankt voor de hulp!

Vanmorgen de amperetang erop gehad, 1000amp gemeten, veel te veel dus en wijst er weer op dat da startmotor wel wil draaien maar niet kan.

Inmiddels de dynamo, stuurpomp en aircopomp geheel gedemonteerd maar de starterkrans is nog niet te verdraaien. We gaan het blok helemaal scheiden van de automatische bak en dan denk ik dat het toch aan de koppelomvormer of iets dergelijks ligt. Wie weet lukt dit vandaag al is de planning heel erg druk. Ik houd jullie uiteraard op de hoogte, alvast bedankt voor de suggesties en reacties.

Gr. van Teun

garageburgwal (0) PRO, 15 jaar geleden

Is erg ver gezocht maar heb ooit een keer een geval gehad dat de klant het verkeerde busje olie uit de schuur had gepakt.. bleek frituurvet te zijn. Mischien een idee om even de olie te checken..

Idd erg ver gezocht en ik geloof ook dat je dan meer problemen moet hebben maar contr. is een kleinigheid :-)

runtoteun (0) PRO, 15 jaar geleden

Nou de motor is er uit en het zit toch in de motor, krukas zit vast dus dat advies van die olie hierboven was misschien helemaal geen slechte raad...

Na het weekend gaan we weer verder met de motor,

Groeten

jan T (10) PRO, 15 jaar geleden

nou als hij dan echt zou zwaar gaat ben ik benieuwd wat het zal wezen.
we hebben een keer gehad dat de zuigers gevreten hadden maar liep wel alleen slecht met bijgeluid.
we wachten het af.

groetjes jan.

kees cor (0) PRO, 15 jaar geleden

beste teun ik heb bij een passat al eens zo iets gehard maar dat was een schakelbak ook eerst startmotor vervangen. was eerst goed .????.
maar laater bleek het vliegwiel de boosdoender er was een klink afgeknapt die viel er zo nu en dan tussen soms motor vast of koppelde niet vrij .
zodoende bak en koppelling verwijdert . weet alleen niet hoe het bij een automaat zit . controleer da eerst maar eens als je het blok gescheiden hebt. misschien heb je er iets aan.
vr gr kees cor.

runtoteun (0) PRO, 15 jaar geleden

Goedendag,

Sinds gisteren is de oorzaak van het zware,eigenlijk niet, draaien van de motor bekend. Oliepomp gedemonteerd en deze draaide zwaar rond, carterpan gedemonteerd en toen werd bevestigd dat de olie ontzettend dik en kleverig is, echt waar, als je het op je vingers doet is het er niet zo makkelijk afgepoetst. De stroperige olie zit helemaal in het blok, de oliepomp, nokkenas etc..

Bus is altijd goed onderhouden met de voorgeschreven olie erop, klant rijd wel vaak korte stukjes. Een technisch expergaat onderzoeken wat er fout is gegaan dus ik houd jullie op de hoogte.

Gegroet maar weer...

johndoornbosch (0) PRO, 15 jaar geleden

waarschijnlijk koelvloeistof in de olie waardoor het gaat indikken

Audifreak763 (0) PRO, 15 jaar geleden

Ik ben geabonneerd op dit onderwerp maar krijg geen mailtje dat er nieuwe reacties zijn. Is het systeem uitgevallen?

Hans4037 (0) PRO, 15 jaar geleden

Is dat alleen bij deze topic Jan of krijg je helemaal niets meer?

Hans

Audifreak763 (0) PRO, 15 jaar geleden

Dit is de eerste keer dat ik het merk. Maar op jouw reactie krijg ik nu wel prompt een mail. Wellicht een tijdelijk probleem of een fout dezerzijds.

Hans4037 (0) PRO, 15 jaar geleden

Ik ben ook geabonneerd op deze topic en van jouw bericht had ik wel een melding,dus lijkt mij geen probleem van problemcar. Kijk maar hoe het verder gaat anders mail je of meld het hier even.

Hans

runtoteun (0) PRO, 15 jaar geleden

Goedendag geinterresseerden,

De motor draait sinds 2 dagen weer, na diverse adviezen hebben we alles met behulp van hete luchtfeun en schoonmaken met remmenreiniger zo goed als mogelijk schoongemaakt. Motor weer in elkaar gezet en met behulp van een bandenijzer ging de motor weer goed rond. Alle leidingen en overige componenten waar olie doorheen stroomt schoongemaakt en de hele bus weer in elkaar gezet, olie en motor flush in het blok gedaan en de bus een tijd laten lopen, een paar keer gereden en nu weer een keer met nieuwe olie en motorflush spoelen.
Het ziet er naar uit dat alles weer goed komt met deze bus, nu even het labaratoriumonderzoek van de olie afwachten en wellicht weet ik dan iets meer.

Tot zover,

Teun

jan T (10) PRO, 15 jaar geleden

nou teun hij loopt weer en wij zijn ook benieuwd hoe het komt.

groetjes jan.

runtoteun (0) PRO, 15 jaar geleden

Goedendag heren, hier de afsluiter.

Na onderzoek in de labaratoriums van Valvoline en Motull bleek er inderdaad te veel sodium (toevoeging van koelvloeistof) in de olie te zitten, dit is dus zeker de oorzaak geweest van het indikken van de olie. De waterpomp was volgens ons de schuldige, deze is ook vervangen. De klant rijd er nu al een tijdje mee en er is slechts een keer een klein beetje koelvloeistof bijgegaan, waarschijnlijk nog van het ontluchten. De klant houd het echter goed in de gaten, weet de oorzaak zelf uiteraard ook.

Bedankt voor de reacties en ik hoop dat hier meerdere iets van geleerd en opgestoken hebben, dit geval zal niet de enige Transporter T5 in Nederland blijven.

Groeten van Teun

jan T (10) PRO, 15 jaar geleden

nee teun zeker niet en die pompen worden nog al eens vervangen hoor.

groetjes jan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.