close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Polo: Motor polo wordt heet

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Hoi allemaal,

ik heb het volgende probleem met mijn 1999 Polo Variant 1.6

Afgelopen zomer werd plotseling de motor ontzettend heet, de temperatuurmeter schoot richting de max (120"C), rook onder de motorkap. Auto aan de kant gezet, en bleek dat de koelvloeistof uit het reservoir spoot. Een half uurtje gewacht met de dop van het reservoir af, daarna bijgevuld met water. Toen voorzichtig doorgereden met de verwarming van de auto op het heetst, en de blazer op de hoogste stand. Na 500 meter de auto weer aan de kant gezet, en maar met de bus naar huis gegaan, omdat de motor weer heet begon te worden. De dag erna heb ik de auto opgehaald, en ook toen werd hij weer erg warm, maar toen heb ik het wel tot thuis gehaald, en de auto naar de garage gebracht.

Daar werd me verteld dat het waarschijnlijk de koppakking was, die vervangen moest worden. Nu ben ik een leek op het gebied van auto's, maar een koppakking is duur, dus even op internet gezocht naar mogelijke problemen. Via deze site kwam ik erop dat veel mensen met een soortgelijk probleem het opgelost kregen door de thermostaat te vervangen. Met die info naar de garage gegaan en daarop is de thermostaat eruit gehaald, en de motor werd niet meer heet.

Daarna kwam de herfst, en het werd kouder buiten, met als gevolg dat de motor niet meer warm werd. Nu rijdt ik van nature al altijd rustig met mijn auto, en kom ik qua toerental niet vaak boven de 2000/2500 toeren, maar constant een ijskoude motor leek me niet goed ervoor, vooral met de aankomende winter en barre temperaturen, en een niet-werkende kachel.

De auto moest voor APK, waar hij goed doorheen is gekomen. Gelijk een nieuwe thermostaat laten zetten, koelvloeistof helemaal bijgevuld, maar nu ontstond het probleem met de hete motor opnieuw. Dus waar zit nu het probleem. Rondgevraagd binnen mijn vriendenkring:

Een vriend die automonteur is, zei dat ik de auto stationair moest laten lopen, met de dop van het koelvloeistofreservoir eraf. Wanneer de koelvloeistof eruit begon te borrelen, dan zou het toch wijzen op een kapotte koppakking. Dit heb ik geprobeerd, maar er gebeurde niks. Uiteindelijk de dop van het reservoir er losjes opgedraaid, en een moment later sputterde de koelvloeistof er langs alle kanten weer uit. Het viel me op dat de ventilator van de radiator op geen enkel moment aan sprong.

Een andere vriend wist me te vertellen dat het feit dat die ventilator niet aan sprong wees op een kapotte temperatuursensor die ergens bij de radiator moet zitten. En ik zou meoten controleren op koelvloeistof bij de olie, of olie in het koelvloeistofreservoir, omdat dit ook zou wijzen op een kapotte koppakking.

Zoveel mensen, zoveel meningen, dus vandaar dat ik het hier vraag. Heeft iemand van jullie een idee waar ik het moet zoeken, of een idee wat ik kan controleren om bepaalde gebreken uit te sluiten?

Als het echt de koppakking blijkt te zijn, dan laat ik deze wel repareren, maar niet voordat ik zeker weet dat dit het probleem ook is. De temperatuursensor bij de ventilator van de radiator zou ik zelf kunnen vervangen, is me verteld, en zou ook niet al te duur zijn. Ik heb onder de motorkap gekeken, maar zo'n leek als ik ben, zag ik niks dat op een sensor leek. Waar kan ik deze sensor vinden, en zou dit het probleem ook kunnen zijn?

Ik wacht met spanning jullie reacties af. Alvast bedankt voor de moeite van het lezen van mijn wat lang geworden verhaal ;)

Gr. Sven

Geplaatst door

Whyaken (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

wat een verhaal? maar zal je proberen te helpen(doe ik hele dagen) om te beginnen wordt de radiateur wel warm zo ja hoor je de ventilator aan slaan. zo niet is het thermostaat HUIS niet stuk dit komt veel voor dat de aanslag waar de pen tegen aan zit breekt en dan gaat de thermostaat niet open het dekseltje zit met 2 boutjes vast en daar op zit de bovenste radiateur slang,
Als de radiateur wel warm wordt (goed warm) dan moet de ventilator aanslaan bij lang stistaan met draaiende motor of in de file maar onder het rijden zal deze niet aanslaan omdat de rijwind de raditeur afkoelt
als het alles goed is zkan het de koppakking zijn maar bekijk eerst het thermostaat huis
Maar als je zoveel vrienden hebt en zelf één die monteur is dan kan die persoon er toch even naar kijken dat doe je toch voor een vriend
succes jan

jan5047 0
badge

13 jaar

[quote=jan5047]Maar als je zoveel vrienden hebt en zelf één die monteur is dan kan die persoon er toch even naar kijken dat doe je toch voor een vriend
succes jan[/quote]
inderdaad jan,op een verjaardag weten ze het allemaal,maar als puntje bij paaltje komt....

maarten4874 0
badge

13 jaar

Het was inderdaad op een verjaardag dat die vriend dat zei :D En als ie er naar had willen kijken, dan had hij dat wel aangeboden, ik ga me niet opdringen aan mensen. Het is inderdaad een lang verhaal geworden, omdat ik alle informatie wilde geven die ik heb, om een duidelijk totaalplaatje te schetsen en overbodige vragen te voorkomen.

Ik zal je suggestie morgen in het daglicht gaan controleren en hier reageren. Bedankt voor je tijd :)

Whyaken 0

13 jaar

Ik heb het zojuist gecontroleerd, de radiateur wordt niet/nauwelijks warm. Ik heb de koelvloeistof bij moeten vullen, want die was goed leeg, misschien omdat er vorige keer teveel was uitgesputterd?
Ik heb ook de slangen naar en van de radiateur gecontroleerd, de bovenste slang wordt wel warm, de onderste helemaal niet.

Wat voor conclusies kan ik hieruit trekken, en wat kan ik nog meer controleren om dingen uit te sluiten?

Whyaken 0

13 jaar

Je hebt dus geen doorstroming kan zijn 1) waterpomp stuk 2) thermostaat 3) radiateur verstopt
succes jan

jan5047 0
badge

13 jaar

vernieuw het dekseltje van je thermostaat huis maar en je probleem is opgelost zit een gaatje ingedrukt waar de thermostaat zich moet afzetten is dus stuk.

harnak 0

13 jaar

Inderdaad, lijkt me ook de meest logische oorzaak.

moderator 0
badge

13 jaar

Als hij geen warme lucht blaast zal er geen circulatie zijn, dus vermoed een defecte waterpomp, mocht de thermostaat dicht blijven staan, dan moet hij wel nog warme lucht in de auto blazen en dat doet hij ook niet.

stefan84 0

13 jaar

en weet je het al wij zijn benieuwd

jan5047 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.