Volkswagen Polo: Motor sputtert kort 2x bij koude start

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Motorcode: BJX 110KW

Bij mijn Polo 9N3 GTI 1.8 20v Turbo treed iets vreemds op.

Als ik hem s'morgens start bij een buitentemperatuur van MINDER dan 7 graden dan sputtert hij kort 2x.
Bij hogere temperaturen heb ik nergens last van.

De motor slaat normaal aan, draait mooi op alle 4 de cilinders, uiteraard met een iets verhoogd toerental want het is een koude start.
Op het moment dat de motor iets warm begint te worden gaat de motor steeds een stukje langzamer lopen wat ook normaal is.

Maar net voordat hij naar het normaal stationair toerental wil gaan hoor ik 2x kort achter elkaar:
Prrrrrrrr.........prrrrrrrr.
Het toerental veranderd niet als hij dat doet.
Daarna zakt hij netjes naar het normale toerental en loopt de motor prima.
Ook tijdens het rijden niks op aan te merken.

Wat zou dit kunnen zijn?
Hij verbruikt geen olie en/of koelvloeistof.

John76

Geplaatst door John76 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Dat prrrrrr geluid wat je hoort, is dat toevallig niet iets dat los zit of rammelt ?

Zou anders eens even terug gaan naar de dealer.

John76 (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Dat prrrrrr geluid wat je hoort, is dat toevallig niet iets dat los zit of rammelt ?

Zou anders eens even terug gaan naar de dealer.[/quote]
Nee het is niet iets wat los zit of rammelt.
Dan zou ik het naar mijn idee ook bij warme motor moeten horen als die stationair draait?

Het geluid komt ook echt uit de uitlaat.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Nou, alles is mogelijk, alleen lastig te beoordelen achter de pc omdat je het geluid niet kan horen..

Of rij even langs de dealer ermee, of maar eens een opname ervan en plaats dan op youtube, misschien zegt het dan wat meer.

John76 (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Nou, alles is mogelijk, alleen lastig te beoordelen achter de pc omdat je het geluid niet kan horen..

Of rij even langs de dealer ermee, of maar eens een opname ervan en plaats dan op youtube, misschien zegt het dan wat meer.[/quote]
Ik heb even een opname gemaakt met mijn mobiel en op youtube gezet.
De motor is dus echt koud, ik start hem, loopt netjes en dan bij 48 seconden dan hoor je het even een paar tellen.

http://www.youtube.com/watch?v=8BnKC_5xD...

Bij warme motor dus nergens last van.
En ook geen last er van als de buitentemperatuur boven de 7 graden is.
Heb er ook geen last van als ik hem start en gelijk ga rijden. Ik bedoel hij gaat niet sputteren tijdens het rijden.
Hoop dat dit wat duidelijk maakt en weet wat het kan zijn.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Lijkt wel of dat hij heel even op 1 cilinder minder loopt..

Staan er foutcode's in het geheugen ?

John76 (0), 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Lijkt wel of dat hij heel even op 1 cilinder minder loopt..

Staan er foutcode's in het geheugen ?[/quote]
Nee er staan geen foutcodes in het geheugen.

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

Waarschijnlijk geen foutcode's omdat het maar een seconde duurt.
Ik zou eerst even bij de dealer kijken of de computer een softwareupdate nodig heeft,zoja dan daarna weer even aankijken.
Werkt dat niet,dan denk ik aan een defecte bobine of een verstuiver die even niks doet.

Als je nou gelijk wegrijd bij koude start en je houd een constante snelheid aan,doet hij het dan ook even?

John76 (0), 14 jaar geleden

[quote=ricky]Waarschijnlijk geen foutcode's omdat het maar een seconde duurt.
Ik zou eerst even bij de dealer kijken of de computer een softwareupdate nodig heeft,zoja dan daarna weer even aankijken.
Werkt dat niet,dan denk ik aan een defecte bobine of een verstuiver die even niks doet.

Als je nou gelijk wegrijd bij koude start en je houd een constante snelheid aan,doet hij het dan ook even?[/quote]
Toevallig vanmorgen even getest.
Als ik hem start en ik ga gelijk rijden dan is er niks aan de hand.

Dus het is alleen als ik hem met koude start stationair laat draaien en net voordat hij op normaal stationair toerental wil gaan lopen.

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

Toch even naar de dealer met dat ding.(garantie).
Laat hem bij hun een nacht staan zodat ze het zelf kunnen horen,misschien dat filmpje van Youtube laten zien is ook geen slecht idee.

John76 (0), 14 jaar geleden

[quote=ricky]Toch even naar de dealer met dat ding.(garantie).
Laat hem bij hun een nacht staan zodat ze het zelf kunnen horen,misschien dat filmpje van Youtube laten zien is ook geen slecht idee.[/quote]
Heb vanmiddag een afspraak gemaakt.
Volgende week dinsdagmiddag kan ik hem brengen en kijken ze er woensdagochtend naar.

Is inderdaad een goed idee om dat filmpje van youtube te laten zien. Bedankt.

Als er nog meer tips zijn dan hoor ik het wel.
Ik hou jullie op de hoogte zodra ik meer weet van de dealer.

John76 (0), 14 jaar geleden

Vanmiddag de auto bij de dealer gebracht.
Ze kijken er morgenochtend naar.
Men denkt dat het een temperatuursensor is die denkt dat de motor genoeg op temperatuur is om naar normaal stationair toerental te gaan terwijl hij dus nog niet warm genoeg is.
Dan spuit hij ook minder brandstof naar binnen en dat zou dat prrrrrrr geluid kunnen zijn.

Morgen hoor ik wat het echt is.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Zelf denk ik niet aan deze sensor omdat het maar heel ff en kortstondig is, lijkt wel of de ontsteking even overslaat..

Ben benieuwt..

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Zelf denk ik niet aan deze sensor omdat het maar heel ff en kortstondig is, lijkt wel of de ontsteking even overslaat..

Ben benieuwt..[/quote]
Zo klinkt het wel ja.

John76 (0), 14 jaar geleden

Ik heb de Polo weer terug.
Jullie raden nooit wat het is.
Het is niet de sensor en ook niet de ontsteking.
Sterker nog.......het is helemaal geen probleem.

De monteur had het geluid vanmorgen ook gehoord en heeft hem direct uitgelezen.
Geen foutcodes gevonden.
Hij is verder alles na gaan lopen wat je maar kunt bedenken met als resultaat: alles perfect.
Toen heeft hij kontakt gehad met Volkswagen (Pon) en alles uitgelegd.
Daar hebben ze inmiddels bij de dealer een email van gehad dat het zo hoort bij dit type motor.
Waarom is dan de vraag.
Dit hebben ze expres zo gemaakt vanwege de milieu-eisen. Ze hebben de koude start zo geprogrammeerd dat hij niet te lang in zijn koude start mag draaien om zo minder co2 uit te stoten waardoor de kans is dat hij even 2 tellen slecht loopt bij die temperatuur.
Het is niet schadelijk voor de motor.

Dus........weten we dat ook weer en heeft de dealer ook weer wat geleerd.
Zoveel Polo's GTI 1.8 20v Turbo kom je niet tegen dus het was voor hun ook nieuw.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.