Volkswagen Golf III : Motor te warm

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 8v

Hallo,

ik heb een raar probleem en ik kom er zelf niet meer uit!

Mijn auto wordt veel te warm als hij stationair staat te draaien, de kachel wordt dan niet warm en de onderste slang van de radiateur blijft ook koud. De temperatuur blijft wel oplopen en als ik hem niet uitzet gaat hij gewoon door tot over de 110 graden. Als ik dan gas geef wordt de kachel binnen wel warm (echt heet). Het lijkt alsof de waterpomp niet genoeg levert maar deze is al compleet vervangen. Ook als ik bijvoorbeeld op de snelweg rij blijft de temperatuur nagenoeg goed, iets boven de 90 graden.

Reeds vervangen:
- Waterpomp compleet met huis.
- Thermostaat.
- Thermoschakelaar koelvin.
- Temperatuursensor.
- Koppakking.

Dit probleem had hij voordat ik alles vervangen heb precies hetzelfde dus er moet iets zijn wat ik over het hoofd zie, wie o wie heeft er een briljant idee??

Groet Stephan.

sckgolf3gti

Geplaatst door sckgolf3gti (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

onderhoud (0), 13 jaar geleden

slaat je koelventilator wel aan bij 95 graden .
of lucht in systeem kijk is naar o ring in schroefdop expansie vat .
was bij mij het probleem

sckgolf3gti (0), 12 jaar geleden

Nee de koelvin slaat helemaal niet aan terwijl deze wel spanning heeft enzovoort, heb een nieuwe dop besteld en voor de zekerheid de kachelradiateur door gespoten om te kijken of er geen verstoppingen in zaten, maar dit was niet het geval gelukkig weer iets van de lijst. Voorlopig even wachten tot de dop binnen is en dan verder kijken.

sckgolf3gti (0), 12 jaar geleden

Als er geen o-ring in de dop zit zou dat dan mijn problemen kunnen verklaren?

onderhoud (0), 12 jaar geleden

ja dan bouwt sijsteem geen druk op en neemt een hoop lucht mee.
de o-ring zit aan onderzijde dop waar de schroefdraad op zit,net daar boven hoort een o ring te zitten.

sckgolf3gti (0), 12 jaar geleden

Dat zou het idd kunnen zijn zodra ik hem binnen heb ga ik het proberen en dan laat ik het wel weten, heb het net bekeken en er zit dus geen o ring op. Bedankt alvast voor je reactie.

sckgolf3gti (0), 12 jaar geleden

Nou de nieuwe dop zit erop, het gaat al een stuk beter. want er komt wel warme lucht nu uit de verwarming zeg maar alleen het lijkt wel of de thermostaat niet open gaat want de onderste radiateurslang blijft koud en dsu ook de koelven slaat niet aan en dus wordt de motor nog steeds te warm. Alleen mijn vraag is wat kan het nog meer zijn aangezien deze thermostaat nieuw is?? En het probleem hetzelfde is als daarvoor??

Ramon81 (0), 12 jaar geleden

Heb je ook het thermostaathuis vervangen, of alleen de thermostaat zelf?
Deze is van plastic, en wil binnenin vaak afbreken waardoor je thermostaat niet meer kan openen.
Heb ik ook gehad!

Gr. Ramon

sckgolf3gti (0), 12 jaar geleden

Bij mij zit hij in het aluminium pomphuis en deze heb ik wel al vervangen dus dat zal het ook niet zijn denk ik ga eerst maar een originele thermostaat proberen en de radiateur even doorspoelen voor de zekerheid en anders weet ik het echt niet meer. Bedankt iig voor het meedenken, mocht je nog iets te binnen schieten hoor ik het graag.

Ramon81 (0), 12 jaar geleden

Klopt, ik was in de war met een 1.6, sorry.
Doorspoelen is makkelijk, slangen los en kijken wat er uit komt.
Voordat je een thermostaat koopt kan je het ook proberen zonder thermostaat, duurt t wel wat langer voor hij warm is maar sluit je dat uit.

Gr. Ramon

sckgolf3gti (0), 12 jaar geleden

Ja kan dat idd wel proberen voor de zekerheid zie wel ff wordt op z'n vroegst zondag dus laat het wel weer weten.

sckgolf3gti (0), 12 jaar geleden

Update,

vandaag weer bezig geweest, weer de eerste thermostaat erin gezet want had deze in een pannetje getest en deze gaat gewoon open. Alles weer op z'n plek en laten draaien duurden lang maar uiteindelijk met een beetje gasgeven erbij thermostaat open alleen geen koelvin die aansloeg, de boel weer wat af laten koelen en daarna weer afgevuld.

Vervolgens weer laten lopen, nou uiteindelijk sloeg de ven aan MAAR dit gebeurt pas bij een temperatuur op m'n dashboard van 110 graden!! Het gekke is alleen wel dat mijn olietemperatuur dan gewoon tussen de 80 en 90 graden blijft. Daarna maar even een rondje gaan rijden geen snelweg voor de zekerheid, de koelvloeistof temp blijft rond de 110 graden staan en ik heb redelijk gas gegeven en de olietemperatuur is op max. 104 graden geweest maar zodra ik dan weer wat rustiger rij zakt deze ook weer tot zo'n 94 tot 96 graden.

Mijn vernieuwde vraag is nu dus zijn dit normale waardes voor de olie (ik denk van wel) en aangezien de olie ook gekoeld wordt door de koelvloeistof wordt ik misschien gefopt door een foute sensor of evt meter op dashboard????

Ramon81 (0), 12 jaar geleden

Zijn idd normale waardes, kan ook zijn dat je meter en of sensor een verkeerde waarde aangeven.

Gr. Ramon

sckgolf3gti (0), 12 jaar geleden

Vandaag de snelweg op geweest naar m'n werk op de snelweg de hele tijd op +/- 95 graden. Van de snelweg af loopt hij weer op tot zo'n 110 graden. Nou heb ik vandaag een vraagbaak binnengekregen en nou heb ik die net zitten doorbladeren en nou lijkt het erop dat de front van mijn auto met radiateur en ven van een diesel afkomstig afgaande op de plaatjes in het boek dus ga maar gauw eens een andere gti opzoeken om te kijken hoe die eruit ziet want dat zou wel alles verklaren.

sckgolf3gti (0), 12 jaar geleden

Negeer dat laatste maar over dat front van een diesel.

sckgolf3gti (0), 12 jaar geleden

Ok probleem gedeeltelijk opgelost, het koelsysteem doet het gewoon helemaal goed. Heb vandaag met een infrarood thermometer alles nagemeten en terwijl mn temperatuurmeter op het dashboard aangeeft 110 graden meet ik onder de motorkap op de flens waar de temp. sensor in zit gewoon 85 graden en deze blijft gewoon constant. Nou alleen nog uitvinden of het in de sensor of in de dash meter zit.

Heeft er iemand een idee wat het waarschijnlijk zal zijn of wordt het weer gewoon een kwestie van proberen?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.