close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Transporter: motor toerental sloeg op hol daardoor koppaking stuk

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: T5 AXE 128Kw

de laatste dag van 2011, nog eventjes naar de winkel.
met een koude motor is na 1km deze niet hoger dan 2500 toeren geweest, opeens gaat het toerental nog verder dan max.(een enorme rookwolk)
een knal met wat gerammel,alles stilgelegd,het koelvloeistofexpantievatje maakte overdruk en de vloeistof spoot eruit.
de motor stond maar op 50 graden.na 5min terug gestart en langzaam mee naar huis gereden (1km).
deze morgend vuldop geopend van expantievatje en er zat nog druk op(er spoot nog vloeistof uit met wat oliedruppels in)
op de olievuldop hangt een wit-grijze smeurie.waar kan ik een werkboek kopen om de koppaking te vervangen?

groeten en mijn beste wensen aan alle mensen

tony

Geplaatst door

karjolto123 (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat is de oorzaak van het ineens op hol slaan , de koppakking kan ook het gevolg zijn.
DE knal en het gerammel komt ook ergens vandaan , zou natuurlijk de overdruk van het expansie tankje kunnen zijn.
Toen je naar huis reed maakte de motor toen geen apparte geluiden .

Bij de boekhandel kopen of bibliotheek lenen
Werplaatshandleiding van olving vroeger olyslager geeft voldoende info voor het vervangen van de koppaking.

kaleido 1 6595
badge vip badge

12 jaar

hallo kaleido1
de oorzaak van de kapotte koppaking is het op hol slagen van het toerental,deze ging verder als dat ge met uw pedaal kunt induwen.
dit zeker bij koude motor en max 7 sec , ik heb direct de wagen stilgelegd.zit er op het gaspedaal tegenwoordig geen potmeter dus zonder kabeltje naar de pomp, heeft iemand op dit forum dit al meegemaakt?

mvg tony

karjolto123 0

12 jaar

Turbo zal wel doorgeslagen zijn waardoor de motor op zijn eigen olie is gaan lopen.......... Door dit maximale toerental bij koude motor koppakking eruit geknald......

paulmichiel 0
badge

12 jaar

kon je hem wel met de sleutel uit zetten, lukt meestal niet als hij op zijn eigen olie loopt, zal wel meer schade zijn als enkel de koppaking, rammel knal???

jan5047 0
badge

12 jaar

ik heb al een heleboel plastieken rommel gedemonteerd alsook olie en koelvloeistof(G12) afgetapt.
olie ziet er goed uit maar G12 is gemengd met olie.de turbo zit helemaal los waar de inlaatflens op de turbo zou moeten vastgeschroefd zitten.
morgen gaan we verder demonteren,turbo , waterpomp,cilinderkop en meteen ook de torsie-vrijloop- koppeling van alternator en airco vervangen.nieuwe rekbouten , koppaking en andere pakkingen (in-en uitlaatcollector) bestellen.ik hou jullie op de hoogte.

tony

karjolto123 0

12 jaar

het voorste gedeelte staat in servicestand op twee stangen van M8.
ik heb de 2 rubberen koppelingen al vervangen(servo,airco&alternator)
voor de alternator moet de voorste motorsteun sleutel 16 alle bouten en ook de silentblok sleutel 18 gedemonteerd worden.
dan de imbusboutjes van M8(zeskantsleutel 6) 3stuks en ook M8 moer van B+ kabel lossen anders krijg je de alternator er niet van tussenuit.
nog even de special tools op de motor zetten en met een 12kantsleutel 14 de cilinderkop losschroeven.de koppaking heb ik nog niet ik moet eerst
kijken hoeveel gaatjes er naast de onderdelennummer in zitten(ivm dikte van deze). de nieuwe turbo heb ik al.kan ik eventueel fotos opdit forum plaatsen?


mvg tony

karjolto123 0

12 jaar

De olie in koelvloeistof kan eventueel via warmtewisselaar komen ... effe checken voor je de cilinderkop erafdoet !
Ook de olie nazien op gasolie .. mogelijk is er gasolie in de olie gekomen waardoor de motor op z'n olie is beginnen draaien of door slechte smeriong de turbo kapot gegaan .


Om welke motor gaat het hier eigenlijk ?

jeromtje 0

12 jaar

Oeps nog eens teruggelezen en net gezien dat het om een axe motor gaat ..een 2500 174 pk .

Hm of de koppakking stuk is ... ik volg dit onderwerp in iedere geval .




Veel succes in ieder geval !

jeromtje 0

12 jaar

beste jerometje,
de koppaking steekt er al 6mm afgescheurd uit de kant van de luchtfilter.
de turbo is binnenin losgeknalt met een te grote speling van de waaieras tot gevolg, de waaier is in het aluminiumbody ingesleten.
daardoor komt er olie door de asafdichting in de inlaat terecht , deze word opgezogen en verbrand door de motor.
op mijn werk ook al eens meegemaakt met een caterpilar deze kon niet stilgelegd worden , mijn geluk is geweest dat er in de inlaatcollector een klep zit die de lucht kan afsluiten en zonder lucht werkt er niets.

mvg tony

karjolto123 0

12 jaar

wel , da zal een dure reparatie worden vrees ik .
Heb da nog nooit gezien of gehoord dat de pakking er gewoon uit is .


Dus oorzaak is gewoon turbo kapot , olie naar binnen genomen , op hol gegaan en pakking eruitgeduwd .



Wat is de oorzaak van de kapotte turbo ?

jeromtje 0

12 jaar

de laatste weken van 2011 ging de motor regelmatig in veilige modus lopen.
ik denk dat de variabele-regeling van de turbo soms vast zat.
vb: vacuumbediening helemaal op max blijven staan , dan loopt hij niet zo goed onder de 2000toeren,maar eenmaal de 2500toeren berijkt blijft hij in toeren verhogen , ook al liet ik het gas pedaal los, hij is dan op zijn eigen olie gaan draaien.
of wat denk jij?

karjolto123 0

12 jaar

wat ik denk ...

Hm bv dichtingen pompvertuivers lek , gasolie in de motorolie , slechte smering turbo en knal

of

lang stationair draaien , slechte bovensmering en slechte turbosmering en knal

of

wat ook mogelijk is , de turbo die olie lekt , durft wel es voorkomen dacht ik .



Het gaat er allemaal om dat het asje van de turbo breekt of olie doorlaat naar de inlaat waardoor ie op z'n olie gaat draaien .



Mag ik ook vragen welke olie je gebruikt en hoeveel km je met de olie doet ?

jeromtje 0

12 jaar

castrol edge 5W30 voor vw 50700 deze olie is er maar net 560km opgedaan.
alsook alle filters vervangen.de cilinderkop is er af ziet er piekfijn uit , ook de cilinderwanden zonder slijtage,pompverstuivers en kleppen,alles ok.
de koppaking heeft twee gaatjes,dus deze(dikte) ga ik bestellen.normaal ga ik morgen alles monteren, ik hou u op de hoogte.
mvg tony

karjolto123 0

12 jaar

cilinderkop,in-en uitlaatspruitstuk,en turbo zijn al gemonteerd,morgen volgt de rest, olie +G12 en proefdraaien.

karjolto123 0

12 jaar

Goed dat alles ok is .
Toch vinnik et echt heel raar dat de pakking er gewoon uit was , ik geloof U wel maar wou het toch es gezien hebben :)


ja 5w30 is alvast belangrijk !
Wat is je interval van oliewissel en hoe vaak doe je de filter ?

jeromtje 0

12 jaar

ik kan u foto's doorsturen.motor zit in elkaar.op 900 toeren 15 min laten draaien, ziet er goed uit, morgen front monteren en testrijden.

karjolto123 0

12 jaar

Zet maar eens een fotootje neer hier -:)

paulmichiel 0
badge

12 jaar

nog laten draaien tot thermostaat openging.is er een speciale procedure of special tool om deze goed te ontluchten?
van waar komen de signalen om de turbo te regelen(vacuum) potmeter op gaspedaal?
omdat hij toch nog eventjes naar 6000 toeren ging terwijl ik maar 3000 duwde.

karjolto123 0

12 jaar

Hallo, waarschijnlijk zit/zat er nog ergens motorolie in de intercooler oid, waardoor de motor zijn eigen gang gaat (6000 rpm) . Thermostaat laten openen met stationair draaien zal lastig worden, vaak haal je dan niet meer dan 70 graden motor temp. Gewoon ontluchten tijdens een testrit dus en koelvl niveau/motortemp in de gaten houden. Beter is afvullen met een kvl vulapparaat , dan ben je meteen klaar zonder ontluchten . VWB de turbo schade, is de auto getuned ?

Hoe was de waterepomp eraan toe die je uit het motorblok haalde ? Wat is de km stand van de auto ?

Wat bedoel je trouwens met de" koppaking steekt er al 6mm afgescheurd uit de kant van de luchtfilter" ?

Groet Jan227

Jan227 30
badge

12 jaar

dat was ook mijn gedacht, ik heb alles goed ontvet behalve de intercooler .
nu loopt hij normaal ook bij 4000tr/min,hij rookt terug normaal,dus zou hij niet meer op hol mogen slagen.
de waterpomp is reeds 3maal vervangen,de auto heeft nu 163000km.
ik heb foto's van de uitstekende koppaking,cilinderkop,cilinderwanden en front in servicestand.
hoe kan ik deze op dit forum zetten, want ik heb zo iets nog nooit gedaan?

karjolto123 0

12 jaar

stuur je ze naar m'n mailadres anders ?


Ja indd olie in de cooler en overal in leidingen , ook in de uitlaat .. eigenlijk zou je nu paar keer moeten renegreren ..daar de roetfilter wel wat zal verstopt zitten .

Heb je de wagen laten nazien op foutcodes ?

jeromtje 0

12 jaar

deze week gaat hij naar de vw garage om uit te lezen .degene die de foto's wenst :stuur mij uw e-mail.
het is ook een 4 motion en er zit een tacho in , om deze er uit te halen kan men er een can-bus stekker voor kopen.
ik heb gewoon de tacho uit elkaar gehaald , en de stekker met printplaat overgehouden, en alles werkt nog (kilometerteller en snelheidsmeter)
deze ga ik achter de radio-navi verstoppen.ik heb deze T5 nog maar van oktober 2011 , gekocht op e-bay.de

karjolto123 0

12 jaar

heb er een testrit mee gereden (6km) alles loopt goed , op wat gepruttel na(in expantievatje),de temp kwam toch niet hoger dan 90°.
start goed en rookt niet meer.morgen ga ik er mee werken, deze week gaat mijn vriend er mee naar zijn werk (vw garage) om alles eens uit te lezen.zou er bij dit type wel een roetfilter op zitten? met dit vriesweer is het ook wel leuk dat er een webasto nachtkachel op zit,deze laat ik 30 min draaien voor ik s'morgens naar mijn werk vertrek.

karjolto123 0

12 jaar

de antigel blijft nog af en toe pruttelen ter hoogte van thermostaat.ook is er aan de olie vuldop nog wat witte smeurie.
ook bij het starten nog wat witte rook en precies op 3 ipv 5 cilinders.toch een van de pompverstuiver die lekt, of de dichtingen van deze die lekken, verder start hij van de eerste keer en zijn vermogen met de nieuwe turbo is ook verbeterd.hij moet eens dringend uitgelezen worden.

karjolto123 0

12 jaar

als een pompverstuiver lekt dan krijg je gasolie in je motorolie en net daarvan kan dus de turbo kapotgaan .
Er is een bepaald percentage gasolie toegelaten in de motorolie maar ik zou het toch es in de gaten houden .


Fouten uitlezen is natuurlijk nodig maar vergeet niet dat niet ALLES daar naar boven komt , die foutcodes beperken zich tot electr te kontroleren zaken en niet mechanische fouten / breuken .


Die witte rook kan best wijzen op verbranding van koelvloeistof , heb je de cilinderkop laten nazien of barsten vooraleer terug te monteren ?

jeromtje 0

12 jaar

hallo Jerometje,
de olie is ververst en alle(olie,G12) niveaus blijft op peil, de cilinderkop is niet nagezien bij vw, enkel door ons visueel.
maar voor ik de turbobreuk had starte hij perfect zonder witte rook en direct op 5 cil.
het is al veel beter nu ik er al 50Km mee gereden heb.enkel na een stilstand van min. 10 uren heeft hij witte rook bij het starten, na vb. 5 uren
is er niets aan te zien. maandag ga ik toch naar de vw-garage om hem aan de vacuumontluchter te hangen, zal meteen vragen of er geen pompverstuiver kan lekken.heb er vandaag al eens goed met doorgetrokken tot eventjes 5000tr, geen probleem ook de verwarming voor en achter geven warme lucht, dus veel ontluchten zal het circuit niet meer moeten doen denk ik.
ik hou jullie op de hoogte

karjolto123 0

12 jaar

hallo,
alle foutcodes zijn gewist, deze zaten er in omdat alles gedemonteerd is geweest.
na het wissen nog alles eens nagegaan en 1 pompverstuiver geeft een afwijkende waarde, zeker bij koudstart.
4X O,5 en 1X 1,22
dus pompverstuiver van 1e cilinder zal moeten vervangen worden.
koelvloeistof vacuum getrokken dit is nu ok .

karjolto123 0

12 jaar

kun je me toch nog es de foto sturen van de pakking ?

Alvast bedankt .

jeromtje 0

12 jaar

pompverstuiver vervangen(0414720226 OF 0986441573) alsook 5 nieuwe gloeikaarsen 0250202023 OF 0250202046) er was maar 1 gloeikaars die nog werkte .Er zaten nog de originele in (stalen )met groene rand , opgepast met de keramische gloeikaarsen met witte rand deze durven afbreken bij demontage.Probleem opgelost start nu bij de eerste klik.volgende week nog even de waarden eens uitlezen en alle foutcodes wissen.deze zitten er terug in omdat er een nieuwe pompverstuiver en gloeikaarsen zijn gemonteerd.De oude zag er nog mooi uit, en was ook niet ingeslagen in de zitting. Ps Jeromtje voor foto's geef mij uitleg hoe ik deze op de site kan zetten of geef mij uw e-mail.

mvg tony

karjolto123 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.