close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Transporter: Motor wil niet aanslaan of heel moeilijk

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2,5 TDI vijf cylinder

Het gaat om een VW Transporter bouwjaar mei 1997 diesel 2,5 TDI vijf cylinder.

Probleem: motor slaat moeilijk aan, uiteindelijk helemaal niet. Startmotor werkt prima. Soms slaat hij wel meteen aan, na een rit meestal weer moeilijk aanslaan. Bij warm zomerweer sneller aanslaan dan bij koud herfst/winterweer. Geel lampje van gloeibougies brandde steeds maar kort. Om aan te slaan was plank gas geven steeds nodig. Eenmaal aangeslagen dan draaide de motor verder weer prima.

Gloeibougies werden vernieuwd maar dat maakte geen verschil. Op dit forum (en oude pdf file) is niet eenduidig te vinden of je gloeibougies zelf kan vervangen en of het kan zonder de brandstofleidingen los te maken. Maar het kan dus, met pijpsleutel 10 en een spiegeltje en een ijzeren trekhaakje om de kapjes van de gloeibougies af te trekken. Het is niet makkelijk, maar brandstofleidingen hoeven niet los.

Luchtfilter opengemaakt, vorige eigenaar had kap niet goed teruggezet, luchtfilter was zeiknat en doorweekt van gelekt regenwater. Ik dacht, dat is hem. Maar ook nieuw luchtfilter maakte geen verschil. Ik was vergeten de stekker van de luchtmassameter terug te zetten. Ik dacht, dat is hem, maar ook dat maakte geen verschil.

Op dit hele forum heb ik echter met geen mogelijkheid ook maar een suggestie kunnen vinden waar ik het moest zoeken. Eentje kwam dichtbij, het t-stuk op de brandstofpomp.

De oplossing: bij het vernieuwen van de gloeibougies was het nat van diesel op en achter de brandstofpomp. De brandstofleiding van het brandstoffilter naar de brandstofpomp is bij filter en pomp doorzichtig. Tijdens het starten keek iemand mee en zag daar allemaal luchtbellen tot wel 50%. Wat bleek, die dieselleiding had zijn hele leven tegen een buisje geleund en was daar uitgesleten, zodanig dat er een klein gaatje was ontstaan. Bij stilstaan liep daar de diesel uit waardoor de motor niet wilde aanslaan vanwege teveel lucht. Gaatje met fietsband en twee klemmetjes dichtgemaakt, auto start weer als vanouds na twee omwentelingen. En dat bij 450000 op de teller. Mijn conclusie, een fantastische motor.

Geplaatst door

Twee Jeetjes (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

dat is het ook en geweldig om mee terijden.

mooi dat je het gevonden hebt.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.