Hallo,
Ik heb een probleem met mijn volkswagen polo 1.4 16V uit 1999. Allereerst een kleine historie.
3 jaar geleden gekocht met 170000 op de teller. Bij 160000 een versnellingsbakrevisatie gehad. Inmiddels 215000 gelopen. De auto heeft altijd netjes gelopen alleen moeite gehad met koud weer en dan voornamelijk in de winter met temperaturen ond er de 0. De auto heeft dan moeite met het op stationair toeren houden van de motor na het indrukken van de koppeling. Telkens als ik wegrijd en ik moet naar de volgende versnelling moet ik de koppeling snel los laten anders wil de motor heel snel stilvallen. Na een warm blok was dit probleem dan ook opgelost.
Inmiddels heb ik een probleem gehad met het stationair draaien van de motor. De motor liep 2000 toeren stationair en na het pompen van de rem kon dit oplopen tot 4000 toeren. Na uitlezen bij de garage kwam de meldcode dat het gasklephuis gaar was. ( acupunctuur volgens mij) Deze meldcode stond er al in sinds ik de auto heb gekocht. Deze gasklephuis toch maar opgestuurd naar ACtronics om deze te laten reviseren. Na inbouw was de meldcode verdwenen maar het probleem was er nog steeds. Na verder te zoeken, erachter gekomen dat een slangetje dat van naar de benzineinjectoren loopt gaar was. Een vaccuum slangetje voor de benzine was dit. Na dit gerepareerd te hebben was het stationair probleem opgelost en de toeren bleven rond de 1000 hangen.
Toch blijft de auto nu klote lopen en valt hij zelfs uit met schakelen ook als de motor warm is. Ook het stationair draaien lijkt meer op een zingende motor dan dat hij blijft hangen op een vast toerental. Toch de motorkap maar weer eens opengemaakt en kwam ik erachter dat ook een ander vaccuum slangetje dat loopt van het gedeelte onder de gasklephuis naar het gedeelte waar ook de bougieslangen naar toe lopen, gaar was.
Na ook deze vervangen te hebben lijkt de motor ineens een stuk krachtiger te lopen alleen de motor wil nog sneller uitvallen. Ook als de motor koud is en ik de motor aanzet, daarna af en daarna weer laat lopen nog meer moeite heeft met het op toeren houden van de motor.
Ik weet niet of deze problemen ook samenhangen met de revisatie van het gasklephuis. Misschien dat ik deze niet had moeten laten reviseren en alleen de vaccuum slangen had moeten vervangen. Misschien waren de problemen dan niet zo groot geweest.
Ik hoop dat iemand een oplossing weet voor deze problemen. Bij uitleg graag een beetje in "jip en janneke" taal want zo heel veel weet ik ook niet van motoren. Alvast bedankt,
Mvg, Kenny
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je het gasklephuis ook opnieuw in laten leren bij een dealer of mbv vagcom/vcds ?
hoi ik ben geen vw kenner, maar het lijkt op een vacuum probleem, zit er aan een van de vacuum slangen een map sensor of gaat er een de electronica kast in? of een vacuum test doen,
13 jaar
Wanneer een gasklephuis bij een vag auto vervangen en/of gereinigd is zal dit ten alle tijden ingeleerd moeten worden.
En dit "inleren", kan dat ook bij de normale garages of is dit meteen dealerwerk? En een vacuumtest, wat houdt dat precies in? Kan ik ook zelf nog dingen proberen om kosten te sparen?
mvg
13 jaar
Dit kan bij de dealer, of iemand die vagcom/vcds heeft maar ook bij een universele garage met de bosch kast als goed is.
Oke bedankt voor de info. Ik laat het even weten als het verbeterd is.
Mvg
13 jaar
Is het trouwens niet zo dat het kalibreren wat gebeurt bij revisie hetzelfde is als het "inleren"?
13 jaar
Nee, inleren is het instellen van de verschillende gasklepstanden in de ECU.
Kenny
Toch even een waarschuwing. Kijk uit met het opnieuw in-leren van een (oud) gasklephuis.
Vaak is het gasklephuis dermate uitgesleten dat een basisafstelling niet meer haalbaar is.
In zo'n geval zal altijd het gasklephuis moeten worden vervangen.
Beter / veiliger is de gasklep te reinigen zonder direct een basisafstelling uit te voeren.
Mocht het zo zijn dat de motor na het reinigen niet goed draait kan een basisafstelling altijd nog worden gedaan.
Een basisafstelling na het reinigen is niet altijd direct noodzakelijk.
Gr. paul
hallo , je kan een vacuum test doen met frost spray, als je op slangen spuit worden die wit van de kou, als er een lekje zit ,is het daar warmer (word warmere lucht naar binnen gezogen ) en gaat de witte vorst weg, dan heb je je lekje zo gevonden,
13 jaar
bedankt voor de reacties. Het gasklephuis is gereviseerd gekalibreerd en schoongemaakt door ac tronics dus deze is eigelijk zo goed als nieuw alleen het inleren kan dus alleen als deze gemonteerd zit in de auto. Dit laat ik dan maar even doen. Mvg
13 jaar
Hallo iedereen,
Ik heb ook een VW Polo 1.4 benzine 1998. Ik heb denk ik toch dezelfde probleem als Kenny. Wanneer ik een stoplicht of een kruispunt nader, dan heeft de wagen de neiging om stil te vallen en verschijnt even het lichtje van de batterij en gaat weer weg. Soms valt de wagen helemaal stil en moet ik weer opstarten midden op de baan. Dit bij het indrukken van de koppeling. Heb net een grote onderhoud gehad (bougies, brandstoffilter, luchtfilter,...) en nog doet het probleem zich voort. Bij het stationair draaien verloopt het goed. Ik ben echt ten einde raad en ben overal gaan horen en iedereen vertelt me weer iets anders..
Kan iemand mij daarbij helpen?
Alvast bedankt!
13 jaar
Probleem opgelost. Gasklephuis gereset en hij loopt weer als nieuw.
Dank en groet
13 jaar
Mooi zo, bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar