het lijkt erop dat het motorvermogen van mijn westfalia camper met 230.000km achteruit aan het gaan is.
Op vakantie moest ik in de bergen(frankrijk) vaak terug schakelen naar z'n 2e versnelling.
ook bij de wat langere heuvels liet hij het af weten snel naar z'n 4e of zelfs 3e versnelling schakelen om hem op toeren te houden.
hij loopt dan ook snel warm.
Verder rijdt hij prima en trekt hij goed op hoewel z'n top maar rond de 110 km ligt.
Olie verbruik is niet echt veranderd .( 1 op 3000) en roken doet hij niet.
vorig jaar nog nieuwe koppelings platen en distributie riem erop.
Zou het zijn dat de motor versleten is ? of valt er iets af te stellen.
.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik heb hier een gehad, import Duitsland, daar was een uitlaatgas recirculatie opgebouwd, gevolg inlaat-spruitstuk sterk vervuilt, deze installatie compleet gedemonteerd, en inlaat gedeelte gereinigd met "Forte" met draaiende motor, trekt weer goed.
[quote=berendonck]Ik heb hier een gehad, import Duitsland, daar was een uitlaatgas recirculatie opgebouwd, gevolg inlaat-spruitstuk sterk vervuilt, deze installatie compleet gedemonteerd, en inlaat gedeelte gereinigd met "Forte" met draaiende motor, trekt weer goed.[/quote]
deze wagen zou gerookt hebben als een stoomtrein.....
[quote=math1]het lijkt erop dat het motorvermogen van mijn westfalia camper met 230.000km achteruit aan het gaan is.
Op vakantie moest ik in de bergen(frankrijk) vaak terug schakelen naar z'n 2e versnelling.
ook bij de wat langere heuvels liet hij het af weten snel naar z'n 4e of zelfs 3e versnelling schakelen om hem op toeren te houden.
hij loopt dan ook snel warm.
Verder rijdt hij prima en trekt hij goed op hoewel z'n top maar rond de 110 km ligt.
Olie verbruik is niet echt veranderd .( 1 op 3000) en roken doet hij niet.
vorig jaar nog nieuwe koppelings platen en distributie riem erop.
Zou het zijn dat de motor versleten is ? of valt er iets af te stellen.
.[/quote]
Zou eens beginnen met de pomptiming controleren, een vaak vergeten item na het wisselen van de distributieriem.
Ik ga er wel van uit dat luchtfilter en brandstoffilter in goede staat zijn......
deze kmstand is voor deze blokken geen probleem, en 150 km/h behoren ze zonder moeite te kunnen lopen.
of wellicht een verstopte kat/uitlaat
Hallo, controleer afstelling gas kabel, mogelijk kom het gaspdeaal "niet helemaal over". Inderdaad ook inspuitmoment (laten) controleren, hierbij koudstart hendel in "0"stand zetten en ook is belangrijk dat dan het vervroegings heveltje aan de pomp ook daadwerkelijk op nul stand staat. Ook nokkenas afstelling (laten) controleren.
Hoe lang geleden is het brandstoffilter voor het laatst vervangen ?
Groet Jan227
allen Hartelijk bedankt voor de reacties.
wat betreft inlaatspruitstuk en katalisator.
Het is een 5 cillinder AAB motor zonder turbo.
kan deze ook problemen met het inlaat spruitstuk hebben en heeft een 1991 diesel een katalisator ??
lucht Filter is inderdaad vervangen...de diesel filter 10.000 km geleden .
Ik heb toen hij uit de stalling kwam dieselreiniger in de tank gedaan en daar knapte hij al een stuk vanop.
!50 km/u heeft hij nooit gelopen met pijn en moeite 120 km/u ...heeft wel een hoog dak met camper uitrusting
Toen ik hem net gekocht had is er vrij direkt erna een nieuwe cil. kop op gekomen (ivm scheurtjes) en daarna is de timing v/d pomp goed gezet.
(ongeveer 3 jaar geleden).
echter nadat vorig jaar de distrubutie riem vervangen is, is de pomp niet meer afgesteld.
hoe controleer je afstelling van de gas kabel ??
en waar zit dit vervroegings heveltje en moet dit altijd op 0 staan ??
hoe zou het komen dat hij zo snel warm loopt ...het lijkt wel of altijd de radiator ventilatoren draaien.
16 jaar
dat warm lopen kan op verkeerd inspuittijdstip duiden; daarom het advies dit te checken.
Hallo, afstelling gaskabel controleren doe je door iemand bij stilstaande motor het gas op de plank te laten trappen en dan controleren of met het gas op de plank het heveltje aan de brandstofpomp waar de gaskabel aanzit , tegen de aanslagbout aankomt. Om dit goed te kunnen bekijken moet je waarschijnlijk het voorfront naar voren kantelen. Hiervoor 4 m6 boutjes losdraaien en front aan frontbalk optillen en naar je toe trekken dit gaat trouwens alleen op als de het oorspronkelijke type voorfront van 1991 er inzit, is er een later type frontplaat ingezet dan werkt het anders, pas op dat frontbalk niet los schiet bij het optillen.
Heveltje aan koudstart inrichting zit aan onderzijde brandstofpomp, zit ook kabeltje aan. Bij indrukken hendel op dashboard naar nulstand, moet het heveltje aan de pomp ook tegen de aanslag terugkomen.
Probeer onder het rijden eens als je gas geeft in 3e versnelling , of de auto meer trekkracht krijgt op het moment dat je de koudstart hendel naar je toe trekt. Is dat het geval, is er waarschijnlijk iets aan de hand met het inspuitmoment.
Zijn er de laatste jaren nog werkzaamheden aan de brandstofpomp uitgevoerd, bv vervangen afdichtringen pompasje ? Kan zijn dat daarbij de rookstop afstelling veranderd is en brandstofopbrengst nu te laag is.
Ik denk trouwens gezien het bouwjaar dat er geen kat. onder je auto zit.
Groet Jan227
allen bedankt.
ik hoop dat het de instellingen v/d BB zijn.
16 jaar
ik heb gisteren het probleem weer opgepakt .
garage vertelde dat hoogstwaarschijnlijk de aandrukrol van de distributie het probleem veroorzaakt.
tijdens de winsterstop zou er vocht in komen en vast kunnen gaan zitten en dus de riem maakt dat fluitend geluid.
heb maar alles los gehaald maar alles draait perfect .
MAAR wat blijkt het fluitend/sissend geluid komt vanuit de uitlaat. direct na het spruitstuk gedeelte.
ofwel de uitlaat zit verstopt !!! en perst langs lekken in de uitlaat de uitlaatgassen eruit...dat geeft dat hoge fluitend geluid.
dit zal ook wel de oorzaak zijn van het slechte vermogens opbrengst...welk de laatse jaren steeds verder achteruit ging.
Er zit als eerste een heel klein potje volgens de internet onderdelen lijn is dit de eerste van de 3 dempers...
MAAR het lijkt wel wat op een kat hoewel dit type geen kat heeft. Type 1990 de eerste aab motors zover ik begrepen heb.
Weet iemand of dit een kat is of een ordinair klein dempertje....en raken deze wel eens verstopt ???
als dit laatste zo is kan ik hem er dan misschien tussen uit laten ???
alvast bedankt
15 jaar
Hallo, volgens mij hoort dat 1e "dempertje"d'r niet tussen te zitten bij een aab van 1990.
Afstelling gaskabel al gecontroleerd ?
Groet Jan227
gas kabel is al gecontroleerd.
dat eerste dempertje zoals ik het noemde blijkt een roet kat. te zijn en het is wel zeker dat deze nu verstopt zit. Dus veel minder motor vermogen.
er komen nauwelijks nog uitlaat-gassen vanuit de uitlaat achterde camper..ze verdwijnen door een lek tussen de koppeling van het spruitstuk en de roet kat.
Het fluitend/sissend geluid.
zal het een probleem zijn voor de apk keuring. of merken ze dit... als de roet kat er tussen uithaal en vervang door een gewone buis ???
Of
zoals ik wel eens begrepen heb is het inwendig van de kat van keramiek ...als ik bijvoorbeeld een klein gedeelt van de kat openslijp het keramiek er uit breek/sla ..keramiek breek nog al snel.
En dan de kat vervolgens weer dicht las.
heeft iemand hier ervaring mee.
15 jaar
Hallo, zou inderdaad wel kunnen , maar gewoon de orginele pijp monteren kan ook natuurlijk, kost volgens mij nog geen 100 Euro...
Als de motor verder in goede conditie is en er niet aan de afstelling van de rookstop is gerommeld zal de roetmeting geen probleem zijn verwacht ik.
Groet Jan227
het probleem zat inderdaad in de roetkat. hij zat helemaal dicht.
en hoogst waarschijnlijk al jaren ...min of meer.
nu loopt hij weer als een zonnetje 120,.. 130 km uur is geen probleem meer en warm lopen doet hij ook niet meer.
hij kan weer naar alpen en nu niet als een slak.(hopelijk)
In de onderdelen winkel konden ze geen geschikte roetkat voor mijn bus vinden ..ze kwamen telkens op een type 2.4 aab uit zonder roetkat.
hij is ingevoerd uit duitsland misschien dat ze destijds , is een van de eerste types begin 1991, een andere roetkat monteerde als voor de export markt.
in iedergeval er zit nu een gewone verbindings buis tussen net als bij het type zonder roetkat.
woensdag gaat hij naar de apk hopelijk komt hij door de emissie test in iedergeval hij rookt niet.
15 jaar
rij zelf op dit moment ook nog in een t4.
deze heeft ca 400.000 km op de teller staan.
heb er een open luchtfilter op gemonteerd, en achter de sportbumper hangt een intercooler.
luchtfilter gooit zijn lucht door de intercooler, en daarna gaat de lucht het blok in.
hierdoor heb ik meer vermogen gekregen.
het scheelde een paar pk's en de top is ook hoger geworden.
arno
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar