Volkswagen Passat: motor verzuitp, stottert, houdt in, loopt op 2/3 cilinders

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 20V - ADR

Hallo allemaal,
Passat, eind '97, 1.8 20V, ADR motor, loopt uitsluitend op benzine, 250.000 km. Ik ben de tweede eigenaar, 3 jaar heb ik hem goed "verzorgd" en probleemloos gereden. Ik rij hoofdzakelijk langere ritten, maar ook in de stad.
Auto loopt plotseling op 2/3 cilinders, variërend van enkele seconden tot minuten lang. Bij het gasgeven houdt hij soms in of slaat weer naar "3 cilinder modus", maar doet het ook stationeer (bijv. bij een stoplicht!). Dan rij ik weer dagenlang zonder enkel proleem en plotseling komen de klachten terug. Ook soms, houd 'ie in op de hoge snelheden (bijv 120-130km/h), gas ingetrapt - vermogen verlies, wil niet optrekken! Er zit geen regelmaat of patroon in! Koud, warm, stadsverkeer of snelweg, lege of volle tank,...het maakt niks uit.
Keyword is SOMS en dan toenemend (laatste maand). In een paar situaties ging motor zelfs zo beroerd lopen dat 'ie uitsloeg. Na een paar keer draaien, moeizaam aan de praat gekregen en vervolgens dagenlang zonder enig probleem gereden!?
Tot nu toe is aan de auto de volgende gebeurd:
1) uitgelezen in Amsterdam - foutcode = gasklephuis opnieuw ingeleerd (kost wat + "Nu is 'ie goed meneer.") Niet geholpen.
2) complete bobine vervangen na het aangeven dat die stuk was. Na twee dagen weer dezelfde problemen.
3) LMM doorgemeten - binnen de waarden, gasklephuis schoongemaakt, lambda sonde gecheckt - functioneert ook goed.
4) luchtklep bij inlaatspruitsuk vernieuwd (die kunstof pinnen breken makkelijk) + gasklephuis opnieuw schoongemaakt en ingeleerd = probleemloos gereden precies 3 dagen, dan 's ochtends na 200m rijden weer in "cinquecento modus" - wel wat PK's "teruggekregen" met die nieuwe klep maar het probleem blijft terugkomen...
5) er komen soms GEEN foutcodes (al drie-vier keer uitgelezen)....

Op dit moment is auto in handen van VW-dealer chef-monteur (die heeft ook alle metingen/uitlezen/inleren verricht). Toch, vraag ik raad aan jullie.
Alvast bedankt & groet!

Naam van het bedrijf weg gehaald

sin

Geplaatst door sin (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

ricky (0) PRO, 15 jaar geleden

Wat was precies de foutcode die hij gaf?

sin (0), 15 jaar geleden

[quote=ricky]Wat was precies de foutcode die hij gaf?[/quote]
In eerste instantie was de foutcode bij het gasklephuis, toen was het opnieuw ingeleerd, maar later kwamen geen foutcodes tevoorschijn terwijl auto weer beroerd liep. Morgen wordt ie opnieuw uitgelezen en hopelijk komt wat meer duidelijkheid mee, maar er kan net zo goed geen foutcode staan! Afgelopen zaterdag werd, onder anderen, gasklephuis grondig schoongemaakt en opnieuw ingeleerd, maar eergisteren was het weer raak...

sin (0), 15 jaar geleden

Vanochtend uitgelezen - geen foutcodes! En dat terwijl hij merdere malen in de afgelopen drie dagen op twee cilinders liep.
Iemand?

primera p11 (0), 15 jaar geleden

Tempsensor geeft verkeerde waarde af, waardoor die teveel benzine inspuit.

ricky (0) PRO, 15 jaar geleden

Jammer dat je de precieze omschrijving van die ene storing niet weet,dat zou je een richting op kunnen duwen.
Lmm kan binnen de waarden zitten,maar kan dan alsnog stuk zijn,zou toch ff een nieuwe proberen.

Audidriver73 (0) PRO, 15 jaar geleden

Ik neem aan dat bougies en -kabels gecheckt cq vervangen zijn ?

sin (0), 15 jaar geleden

Bougies, kabels (zitten compleet bij nieuwe bobine), bobine zijn vervangen.
Als de LMM stuk is dan merk ik het aan het vermogen en daar is geen verlies van. Sterker nog, door de nieuwe inlaatklep trekt ie nu beter dan ooit...
Tempsensor zegt "primera"....dat kwam nooit ter sprake....hmmm....kun je iets meer daarover vertellen, het is me zeer belangrijk om deze auto in orde te maken.

Computer geeft geen foutcodes! De monteur die hem nu in handen heeft is chef werkplaats bij de VW dealer. Elke keer dat ik met mijn auto in de garage sta, loopt ie als een zonnetje (Murphy's law). Om "nuts" te worden!

Het is een SOMS verschijnsel, altijd onaagekondigd, stoplicht-stationeer of rijdend, warm of koud....

Bedankt iedereen tot nu toe voor jullie bijdrage.

ricky (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=sin]Als de LMM stuk is dan merk ik het aan het vermogen en daar is geen verlies van.[/quote]
Dat denk je........lmm meters kunnen je goed voor de gek houden.

sin (0), 15 jaar geleden

[quote=ricky][quote=sin]Als de LMM stuk is dan merk ik het aan het vermogen en daar is geen verlies van.[/quote]
Dat denk je........lmm meters kunnen je goed voor de gek houden.[/quote]
Beste Ricky, ik ben al ruim 600 EUR verder en mijn auto (behalve meer vermogen door die luchtinlaatklep) loopt nog steeds met hetzelfde probleem. Ik heb al een 2e hands LMM via M-plaats gekocht en de oude vervangen en er trad geen verbetering op. Daarna heb ik de oude teruggezet en toen werd de auto grondig doorgemeten, rijdend ook en LMM gaf normale waarden. Het zou me echt een flinke financ. deuk geven als ik weer voor 120 EUR aan nieuwe LMM ga investeren om vervolgens met zelfde klacht te gaan zitten....begrijp je....ik wet het niet meer.

autobedrijf van breugel (0) PRO, 15 jaar geleden

nu is het tijd voor Paul Kelder.
die kan je misschien verder helpen.,

johndoornbosch (0) PRO, 15 jaar geleden

wellicht gaskleppotentiometer defekt, de symptomen wijzen wel in die richting.

ricky (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=sin][quote=ricky][quote=sin]Als de LMM stuk is dan merk ik het aan het vermogen en daar is geen verlies van.[/quote]
Dat denk je........lmm meters kunnen je goed voor de gek houden.[/quote]
Beste Ricky, ik ben al ruim 600 EUR verder en mijn auto (behalve meer vermogen door die luchtinlaatklep) loopt nog steeds met hetzelfde probleem. Ik heb al een 2e hands LMM via M-plaats gekocht en de oude vervangen en er trad geen verbetering op. Daarna heb ik de oude teruggezet en toen werd de auto grondig doorgemeten, rijdend ook en LMM gaf normale waarden. Het zou me echt een flinke financ. deuk geven als ik weer voor 120 EUR aan nieuwe LMM ga investeren om vervolgens met zelfde klacht te gaan zitten....begrijp je....ik wet het niet meer.[/quote]
Zoals ik al zei,tis jammer dat je de juiste omschrijving van de eerste storing niet meer weet want dat zou heel goed het probleem kunnen zijn.
Je zei storing over gasklephuis,dat kan zijn "adaptiewaarde of stationair toerentalregeling",maar kan ook zijn "kleplichter onaannemelijk signaal",bij dit tweede is de gasklep defect en bij de eerste is het een kwestie van schoonmaken,word vaak verkeerd gezien,ze gaan dan schoonmaken als je de tweede storing hebt.

sin (0), 15 jaar geleden

[quote=ricky][quote=sin][quote=ricky]
Dat denk je........lmm meters kunnen je goed voor de gek houden.[/quote]
Beste Ricky, ik ben al ruim 600 EUR verder en mijn auto (behalve meer vermogen door die luchtinlaatklep) loopt nog steeds met hetzelfde probleem. Ik heb al een 2e hands LMM via M-plaats gekocht en de oude vervangen en er trad geen verbetering op. Daarna heb ik de oude teruggezet en toen werd de auto grondig doorgemeten, rijdend ook en LMM gaf normale waarden. Het zou me echt een flinke financ. deuk geven als ik weer voor 120 EUR aan nieuwe LMM ga investeren om vervolgens met zelfde klacht te gaan zitten....begrijp je....ik wet het niet meer.[/quote]
Zoals ik al zei,tis jammer dat je de juiste omschrijving van de eerste storing niet meer weet want dat zou heel goed het probleem kunnen zijn.
Je zei storing over gasklephuis,dat kan zijn "adaptiewaarde of stationair toerentalregeling",maar kan ook zijn "kleplichter onaannemelijk signaal",bij dit tweede is de gasklep defect en bij de eerste is het een kwestie van schoonmaken,word vaak verkeerd gezien,ze gaan dan schoonmaken als je de tweede storing hebt.[/quote]
Ja, jammer dat het onbekend bleef, dankzij xy dealer bedrijf uit Amsterdam - NOOIT dealer, nooit; je krijgt niets over je auto te weten, horen, zien, je krijgt je factuurtje van een "gele stroopdas" en that's it. Ze zieden tegen mij: "Gasklepehuis was niet ingeleerd." Bah.

Maar, nu verrijzen weer de vraagtekens over dat gasklephuis... Monteur zegt: doorgemeten, timing, waarden - alles OK. Schoongemaakt ook.
Maar ja, nu is het zovieso te laat. Ik ga vanaf morgen duizenden KM's (proberen te) maken - vakantie tijd. Geen keuze, 2 of 4 cilinders, we gaan!

Wens jullie allemaal een fijne zomer!

ricky (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=sin][quote=ricky][quote=sin]
Beste Ricky, ik ben al ruim 600 EUR verder en mijn auto (behalve meer vermogen door die luchtinlaatklep) loopt nog steeds met hetzelfde probleem. Ik heb al een 2e hands LMM via M-plaats gekocht en de oude vervangen en er trad geen verbetering op. Daarna heb ik de oude teruggezet en toen werd de auto grondig doorgemeten, rijdend ook en LMM gaf normale waarden. Het zou me echt een flinke financ. deuk geven als ik weer voor 120 EUR aan nieuwe LMM ga investeren om vervolgens met zelfde klacht te gaan zitten....begrijp je....ik wet het niet meer.[/quote]
Zoals ik al zei,tis jammer dat je de juiste omschrijving van de eerste storing niet meer weet want dat zou heel goed het probleem kunnen zijn.
Je zei storing over gasklephuis,dat kan zijn "adaptiewaarde of stationair toerentalregeling",maar kan ook zijn "kleplichter onaannemelijk signaal",bij dit tweede is de gasklep defect en bij de eerste is het een kwestie van schoonmaken,word vaak verkeerd gezien,ze gaan dan schoonmaken als je de tweede storing hebt.[/quote]
Ja, jammer dat het onbekend bleef, dankzij xy dealer bedrijf uit Amsterdam - NOOIT dealer, nooit; je krijgt niets over je auto te weten, horen, zien, je krijgt je factuurtje van een "gele stroopdas" en that's it. Ze zieden tegen mij: "Gasklepehuis was niet ingeleerd." Bah.

Maar, nu verrijzen weer de vraagtekens over dat gasklephuis... Monteur zegt: doorgemeten, timing, waarden - alles OK. Schoongemaakt ook.
Maar ja, nu is het zovieso te laat. Ik ga vanaf morgen duizenden KM's (proberen te) maken - vakantie tijd. Geen keuze, 2 of 4 cilinders, we gaan!

Wens jullie allemaal een fijne zomer![/quote]
Nou succes dan maar,en een fijne probleemloze vakantie.

sin (0), 15 jaar geleden

Voor de goede orde, even terug naar deze mysterie ;-))

Aan de auto werd verder niets gedaan gedurend een maand of twee. Tijdens de vakantie ging hij een paar keer weer op 3 cillinder lopen of hield in bij gasgeven...
Toen ging de katalysator stuk (hoorde hem al een tijdje rammellen....enig verband met de klachten?). Vanaf DAT moment, geen enkele klacht zoals eerder beschreven! Niks, auto reed super, trok zelfs nog beter met een "ingestorte" kat!
Op een gegeven moment is er nieuwe kat eronder gezet, maar de problemen dat ik voor de zomer had, zijn nooit meer teruggekomen!
Oude LMM, oude gasklephuis...
Gek is het, toch?

Gelukkig 2009 iedereen!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.