Volkswagen Polo: motorblok vervangen

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 i

Afgelopen winter is de motor van de polo 1.4 i (8V) uit 1999 kapot gelopen. Het betreft het zgn APQ type motorblok. Dat is het blok met de motorsteun die tevoorschijn komt ter hoogte van de distributiebehuizing. Het betreft niet mijn eigen auto. Dus ben niet echt op de hoogte van mogelijkheden mbt het vervangen van het motorblok voor een andere.

Mijn kennis heeft nu een motorblok gekocht welke een carburatie uitvoering is. Natuurlijk kan ik diverse zaken overzetten van het defecte motorblok naar het ,,nieuwe,, exemplaar. Het vervangende blok komt uit 1995 en heeft ongeveer 120000 gelopen. Vervangen wordt dus feitelijk : compleet kaal motorblok incl. versnellingsbak. Overgezet van het defecte blok wordt dus inlaatspruitstuk , injectie(rail) , Dynamo, diverse motorsteunen , koelslangen en eventuele sensoren.

Heeft iemand dit eerder gedaan ? Waar moet ik speciaal op letten bij de ombouw ? Zitten er nog extra sensoren op het injectieblok welke overgezet moeten worden? Zo ja, welke en waar te vinden? Zou dus graag tips van de kenners vernemen.

mvg Jacques

jacques1967

Geplaatst door jacques1967 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Hendrik4290 (0) PRO, 11 jaar geleden

Is hij kapot gelopen door bevroren carterventilatie?

Lees dan dit eens:

http://www.amtgarageforum.nl/volkswagen/...

jacques1967 (0), 11 jaar geleden

Deze auto heeft waarschijnlijk al jaaaren geen onderhoud van de dealer gehad. Is ook niet gekocht bij de dealer. Dus... Ook bij deze auto was bevriezing van de carterventilatie de reden van het vastlopen van het motorblok. Maar er komt nu dus een ander passend blok in. Is wel iets anders uitgevoerd maar mag natuurlijk ook niet teveel kosten allemaal want de auto is in rijdende staat ook niet veel meer waard natuurlijk. Noodzakelijke nieuwe pakkingen ,vloeistoffen , olie en filters ed komen er natuurlijk wel nieuw op. Ik ga de montage doen op basis van vriendendienstje. Ben zelf service-onderhoudsmonteur (heftrucks, aanhangers/trailers, hoogwerkers ed) van beroep maar je kunt natuurlijk niet alles weten. Maar wil me even voorbereiden voor het klusje. Denk dat ik sowieso enkele items van de oude motor moet gaan overzetten. Nokkenassensor/krukassensor , thermostaathuis ivm koelvloeistoftemperatuursensor bijvoorbeeld, allen tbv de injectie? Zeg het maar.
mvg Jacques

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

Jacques

Let echt goed op dat beide motoren exact gelijk zijn, dan is het enkel kwestie van alles overbouwen.
Belangrijk is dus dat alle componenten zich op dezelfde plaats bevinden.

Gr. paul

jacques1967 (0), 11 jaar geleden

Nou , het vervangende blok zit erin. Echter de verkoper heeft zich vergist , het bleek wel gewoon een multipoint injectieblok te zijn echter de verkoper dacht dat de gasklep een carburateur betrof , hebben hem niet wijzer gemaakt hahaha. Verder alle relevante delen over gezet van de oude naar ,,nieuwe,, motorblok . Met name de bedrading bleek afwijkend, dradenboom incl stekkers e.d geheel overgezet. De oude situatie betreft 1 ronde connector terwijl in de nieuwe 3 afzonderlijke connectoren verwerkt zijn. Ook de aanvoer en retour slang voor de brandstof vanaf het motorblok zijn afwijkend.
(2x langere slangen ipv 1 korte en 1 lange). Dit door een iets afwijkend model brandstofrail(aansluitlokatie). Echter de zaak is kleur gecodeerd dus vergissen is haast niet mogelijk. Ook het uitlaatspruitstuk is afwijkend. Dat ligt in dit geval in het feit dat bij oudere modellen van het blok de downpipe anders is samengesteld. De schroefverbinding van de lambdasonde is bij de nieuwere modellen verwerkt in het bovenste deel van het spruitstuk en bij de oude dus in de downpipe. We hebben tevens de ontsteking in zijn geheel overgezet. Ook is de bevestiging van de bediening van de versnellingsbak anders . Wij moeten het schakel mechaniscme van het oude type terug plaatsen.Het betreft hier het gedeelte wat tegen de bak aan de buitenkant zit en de bowdenkabels bedient.Op nieuwere modellen zitten nl 2 aangegoten bevestingspunten welke ontbreken op de oude bak. Nu dus alle slangen aankoppelen, afvullen met de benodigde vloeistoffen e.d., koelsysteem ontluchten , alle schroefverbindingen onder de auto nog definitief vastzetten en dan kan hij weer. Uiteindelijk heeft alles vanaf het uitbouwen , overzetten en weer inbouwen zo.n 10 uur geduurd , enkele avondjes en een halve morgen en op mijn dooie akkertje, dus buiten onder een overkappinkje. Zou bijna zeggen kinderspel. Maar heel goed te doen dus.

Jetta diesel (50), 11 jaar geleden

Hallo Jacques 1967, dat zegt dan geen automonteur te zijn, maar hoe jij alles aanpakt, vraagt en verwoord, petje af hoor.
Ben nu nog benieuwd of alles naar behoren rijdt en funktionneerd?
Laat dat nog even weten?
Houdoe,
Jo.

jacques1967 (0), 11 jaar geleden

Het motortje startte dus na 5 seconden of zoiets , omdat de injectorrail nog leeg was. De motor loopt mooi stabiel maar er kwam na een paar minuten en na enkele keren ff flink gas geven wel een storing naar voren. Die van het knipperende olielampje. Normaal zou dit signaal moeten bestaan uit knipperen en piepen. Maar hier piept hij dus absoluut niet. Na controle bleek er breuk in een kabeltje/aan het stekkertje te zijn die afkomstig is van de dynamo. Ik meen dat dit eerst gerepareerd dient worden aangezien de storing hierdoor zou kunnen komen . Maar daar zijn we nog mee bezig. Maar zal binnenkort vermelden als hij weer 100% is ,want dat moet natuurlijk.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.