Volkswagen Golf V: motornummer van BAG-motor 1.6 fsi

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 fsi

Ik ga binnenkort mijn motor vervangen, een 1.6 fsi. Ik kan nu een andere BAG-motor kopen van iemand. Hoe kan ik nu controleren of de motor van 2006 is (zoals de verkloper zegt)? Waar is het motornummer zichtbaar op de motor? Is uit de getallen/tekens ook de maand en jaar af te leiden? Voor de goede orde de aangeboden motor is uitgebouwd dus van de oorspronkelijke auto en bouwjaar is niets meer te achterhalen. Als laatste kan een BAG motor uit de Touran zondermeer worden ingebouwd in een Golf5? Met vriendelijke dank.

ad_boer

Geplaatst door ad_boer (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

ricky (0) PRO, 11 jaar geleden

BAG is BAG en is dezelfde als ik Touran/Golf enz enz dus kan je gebruiken maar weet niet uit mn hoofd waar het staat. Zou je toch even goed moeten kijken maar er staat ook een onderdeelnummer op en aan de hand daarvan kan je bij de dealer opvragen welk motornummer bij dat blok hoort.
Of misschien weet iemand anders hier het?

ad_boer (0), 11 jaar geleden

Dank Ricky, betekent dat ook dat de boardcomputer geen enkele moeite heeft om te starten wannner hij geplaatst is. Dus niets inleren/bekendmaken van sleutels om te kunnen starten?

ricky (0) PRO, 11 jaar geleden

Nee kwa startgedeelte gaat het allemaal goed alleen je zou voor het mooie de egr klep en de gasklep weer even opnieuw moeten inleren op de (voor de computer) nieuwe motor.

ad_boer (0), 11 jaar geleden

Wederom dank Ricky. Kan ik dat inleren zelf doen? De EGR klep en de gasklep bedoel je dan het gedeelte boven het thermostaathuis (rechts indien je voor de auto staat)?

ricky (0) PRO, 11 jaar geleden

Inleren moet met de testkast/uitleeskast gebeuren en de egr klep zit inderdaad boven thermostaathuis (met die 2 ijzeren pijpjes eraan) en gasklep zit naast/aan inlaatspruitstuk onder de motorafdekking, iets meer richting cabine als je voor auto staat.

ad_boer (0), 11 jaar geleden

Binnenkort ga ik beginnen met de vervanging. Er is dus ook een kans dat de motor goed loopt? De ervaring zal ik t.z.t. melden.

ad_boer (0), 11 jaar geleden

Ricky, is het misschien een goed idee om de de bestaande EGR-klep en Gasklep van de oude motor weer opnieuw te gebruiken op de nieuwe motor? De oude motor heeft 188.000 gelopen en de nieuwe 69.000. Dit allemaal om het inleren te vermijden of denk je niet doen en alles zo laten en bij de dealer wat geld uitgeven aan het inleren?

ricky (0) PRO, 11 jaar geleden

Nee gewoon laten zitten.
Zou gewoon gaan rijden met hem en als de motor goed loopt en geen storingslampje geeft dan lekker zo laten, mochten er toch problemen vertonen dan inleren.

ad_boer (0), 11 jaar geleden

Ricky, de plaatsing van de "nieuwe"motor is gelukt. Om de koker rond het inlaatgedeelte te verwijderen (anders kreeg ik de motor er niet uit) was het makkelijker om tegelijkertijd de gasklep te verwijderen. Ik heb daarna de oude gasklep geplaatst en de nieuwe EGR laten zitten. Hij startte prima en loopt ook goied zonder inleren. Wat niet bijzonder goed gaat is de topsnelheid, tot de 3/4 versnelling prima maar daarna is het vermogen uit de auto. Topsnelheid zo rond de 120 km. Moet hij toch aan de kast om e.e.a. te tunen? Ik weet niet hoe lang de motor stil gestaan heeft bij dat demontagebedrijf, dus het zou een kwestie van ïnlopen kunnen zijn maar na 40 km rijden merk ik toch wel dat 120 km zo ongeveer het max is in zijn 5. Graag een praktische tip.

ad_boer (0), 11 jaar geleden

Weet iemand of is misschien in staat om te achterhalen: uit welk bouwjaar een BAG motor 1.6 fsi met de code BAG 095302 stamt? Een tweede vraag: heeft iemand een idee waarom mijn versnellingspook niet meer zo lekker loopt na een motorwisseling? Aan de bak is niets gebeurd (ook niet gevallen of iets dergelijks). De "nieuwe"motor heeft wel de koppelingsplaats/drukgroep behouden die op de "nieuwe" zat. Zowel de oude als de "nieuwe"motor zijn beide BAG 1.6 FSI. Kan ik iets onder de motorkap toch niet goed gemonteerd hebben? Van 1 naar 2 prima idem 3 naar 4 en ook 5 naar 6 gaat prima, maar opzij bewegen is lastig/zwaar.

ad_boer (0), 11 jaar geleden

Inmiddels antwoord op mijn vorige vraag; aan de hand van het motornummer kon de dealer niets meer vinden, noodzakelijk was het chassisnummer. Tweede probleem opgelost, plastic lagertje in een armpje bij de versnellingsbak was de boosdoener.

ad_boer (0), 11 jaar geleden

Inmiddels ook een antwoord over mijn eerder gestelde vraag over inleren en ïnlopen van een andere motor. Na een paar dagen is de motor toch beter gaan lopen. Vag-compu gaf in een eerder instantie een foutcode aan over een koelsensor, deze vervangen en de lijst van foutcodes blijft schoon. Ik denk dat daarmee een extra inleer proces bij de dealer overbodig is geworden.

ricky (0) PRO, 11 jaar geleden

Nou mooi! En ja inderdaad lekker zo laten en hem eventueel na paar weken nog ff uitlezen voor de zekerheid.

ad_boer (0), 11 jaar geleden

probleem kan worden gesloten

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.