close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf IV: Motorstoring signaal.

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorinhoud (cc): 1999

Beste,

Bij mijn golf 4 kamp ik al meerdere maanden met een motorstoringsprobleem.
Ik krijg de volgende foutcodes:

16806 - Main Catalyst; Bank 1 : effinciency below Threshold P0422
16555 - Fuel Trim; Bank 1 : System too lean P0171

Auto is meerdere keren uit gelezen, meerdere keren de storing gereset. Maar echter bij een aantal km rijden schiet het lampje weer aan.
Daarnaast is de auto stationair redelijk onrustig, het motortje schokt / trilt. Toerental blijft daarin tegen wel constant.

Kan iemand mij vertellen waar ik naar moet kijken, wat ik moet vervangen of wat ik voor test kan doen?

Alvast vriendelijk bedankt

Geplaatst door

Juggermood (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Diezelfde storingen had je in december 2015 ook al.
Toen zou het opgelost zijn met het vervangen van de 1e lambdasonde die erg vervuild was?

Dan schijnt het motortje nogal wat olie te gebruiken, dus die nieuwe 1e lambdasonde kan best om zeep geholpen zijn door het olieverbruik.
De katalysator kan door het maanden doorrijden met een verkeerd mengsel en een hoog oleverbruik ook wel eens aan zijn einde gekomen zijn.

oldford 0
badge

8 jaar

Jup dat klopt.

Storing is nu 3 maanden weg geweest en voor een maand nu weer aanwezig.
Echter via me werk 2 nieuwe (originele) lambda sensoren erin gemonteerd. Nieuwe kat ertussen gezet. Storing gerest en na een paar tientallen km kwam de storing weer terug. Nu onderhand meerdere keren de storing gereset maar hij blijft terug komen.

Iemand ervaring met de lucht toevoer? Schat zelf in dat het probleem hem zit in het aanzuigen van lucht, te weinig of te veel. Ik denk niet dat het in de uitlaat zit / kat of dat 1 van de recent vervangen lambda sensoren een verkeerde waarde geeft.

Tevens Oldford de auto verbruikt niet meer olie dan dat is toegestaan. Zit keurig binnen de normen.

Juggermood 0

8 jaar

Je zou als eerste kunnen kijken of je toch niet ergens lucht aanzuigt.
Je codes kunnen vele (bij)oorzaken hebben.
Met name luchtaanvoer via bv EGR, problemen met de brandstofaanvoer ( filter )
Luchtlek voor de gasklep.
Enz

C.Jonker 0
badge

8 jaar

C.Jonker

Ik heb alles al gecontroleerd. Recent (2000km terug) de filters vervangen. (lucht, olie en benzine).
EGR is in eerste instantie schoongemaakt, en een halve week terug vervangen voor een nieuwe.

Ook alle leidingen gecontroleerd op een lekkage. Nergens een lekkage te vinden. Zowel met een rook test, als met een natte zeep test.
Nergens is er een lek te vinden of een onderdeel wat niet klopt. Zelfs de nieuwe uitlaat is origineel.

Juggermood 0

8 jaar

Toets de codes maar eens in op google en zoek onder VAG.
Er komt dan een hele reeks met mogelijke problemen uit.
Dat is mooi maar ook lastig zoeken want een code hoeft niet meteen een onderdeel aan te wijzen het kan ook een gevolg zijn van een heel ander probleem.
Lastig...succes

C.Jonker 0
badge

8 jaar

Kan je zien onder welke omstandigheden de code wordt gezet (freezeframe) ?

Mvg diagnoseoplocatie.nl

Excuus voor mijn late reactie!

@C.Jonker
Klopt daar was ik ook al achter gekomen. Probleem zit ergens maar zelfs de VW garage weet niet waar precies. Erg ingewikkeld.

@Diagnoseoplocatie
Ik heb deze week een aantal lange en korte ritjes gemaakt. Inclusief de monitor eraan. En ja hoor je raad het al. Storing komt niet terug en alle waardes lijken er vrij normaal uit te zien. Geen bijzondere en afwijkende waardes. Alles zit keurig binnen ze marge.
Van de week boodschappen doen zonder de computer eraan en hij schiet er weer op.

Wanner gebeurd het en onder welke omstandigheden is redelijk lastig te bepalen omdat mijn ogen niet continu op het dashboard zitten. Maar toevallig keek ik vandaag naar het dashboard toen het gebeurde. Toen ik op de snelweg reed (kmtje of 130) en het gas vervolgens los liet omdat ik langzaam rijdend verkeer naderde, schoot hij erop. Auto presteert trouwens niet slechter als het motormanagement lampje brand. Rijd precies het zelfde.

Vanmiddag ben ik weer een stukje gaan rijden. Dit keer met een goed geladen aanhanger erachter. Weer toen ik het gas los liet en de auto liet uitrollen schoot de storing er weer op. Ik heb dus het idee dat het storingslampje erop knikkert wanneer ik uitrol / geen gas geef.

Iemand advies ?

Juggermood 0

8 jaar

Ja, uit laten lezen en naar live data kijken. De p0422 wordt niet in ene gezet. De p0171 ook niet. Eerst de p171 oplossen en dan naar de p0422. Hij staat gewoon veel te arm en daar zijn legio redenen voor. Aan de hand van live data kan je er achter komen welke kant je op moet zoeken (brandstof, mengsel ed)
Resetten van deze storing heeft totaal geen zin. Komt zeker terug.

Succes

Mvg diagnoseoplocatie.nl

diagnoseoplocatie

Precies hoe jij adviseert te werk te gaan, zijn wij ook te werk gegaan bij de garage. We weten dat P0422 opgewekt wordt door P171.
Wij weten ook dat er een x aantal mogelijkheden bestaan waardoor de auto deze storing ontwikkeld. (een te arm mengsel) Vreemd? Ja zeker. De auto trekt precies het aantal pk's wat het blok in zich heeft zitten. Zelfs iets meer (rollerbank test)

Daarnaast komen alle waardes die sensoren aangeven overeen met de handleiding. Al deze waardes vallen in de marges. Zowel bij een koud blok als een bedrijfstemperatuur. Live data geeft ons de juiste waarde aan. Heb jij toevallig de waardes. Misschien dat er een verschil zit tussen mijn waardes en die van jou.

Gr en bedankt voor je advies

Juggermood 0

8 jaar

Probleem blijkbaar opgelost. Blijf er echter nog een beetje sceptisch over.

Achter het blok zit een soort van vacuüm leiding die vanuit de remdruk verdeler komt. Hier bleek een slangetje inwendig te zijn gescheurd. (zit een gestoffeerde hoes overheen dus was niet direct zichtbaar). Slangetje vervangen, storingen gereset. Onderhand 300 km mee gereden en geen storingen meer terug gekregen.

Juggermood 0

8 jaar

Top. Rooktestje is allicht sneller volgende keer ;-)
Dat hij normaal loopt onder belasting komt omdat het een vacuüm lek is. Daarom is live data en freeze frame data zo belangrijk. Een vacuüm lek heeft stationair procentueel meer invloed. Bij meer belasting is de lucht die via het vacuüm lek binnen komt procentueel minder omdat de gasklep dan ver open staat.

Je kan ook aan de live data zien of het gefixed is (Long term en short term)

Dus geen reden om sceptisch te zijn.

Mvg diagnoseoplocatie.nl

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.