Volkswagen Passat Variant 2009: Motorstoringslampje

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: BWS, Motorinhoud (cc): 3600, Vermogen (kw): 220

Wie o wie kan mijn neefje verder helpen met zijn Passat r36. Na verschillende garage bezoeken (o.a. TVS) en veel geld lichter is het probleem nog steeds niet opgelost.
Auto heeft geen cat meer en is software matig afgesteld door tvs

Storingen die de auto aangeeft bij het uitlezen zijn o.a. misfires, lambdas sensor 1 bank 1 en 2. to lean en to rich. (Zie foto's).

Wat is er inmiddels gebeurd:

Door TVS:
Uitlezen, software aangepast 1 lamda vervangen voor de kat. (Achteraf imitatie)

Garage werkzaamheden:
ketting revisie plus vliegwiel

*bougies

*inlaatpakkingen (inlaat is ook opnieuw gevlakt)

*lamda's (imitatie eruit orgineel erin)

*gasklep en lmm schoongemaakt/gecontroleerd
Het evap systeem is vernieuwd.

Wie o wie kan er misschien een ander licht op schijnen.
We zijn beetje door de opties heen

mruesink

Geplaatst door mruesink (0) , lid sinds 2 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

Om te beginnen zou ik geen after-market breedband sonde gebruiken bij vervanging.
De kans dat die net even anders werkt als origineel is levensgroot aanwezig.

Verder ben ik niet onder de indruk van de "tuning". Om te beginnen het weghalen van de katalysator.
Dat gaat een keer problemen opleveren bij de 4-gas meting bij APK.
En als je de katalysator weghaalt dan moet je ook de correctie na de kat door de achterste lambdasonde uitschakelen, want die ziet nu heel vaak zuurstof in het mengsel en gaat onterecht meeregelen, wat tot zeer vreemde effecten kan leiden.

Bij de uitdraai van foutcode P2195 (VCDS) valt iets op, namelijk een absolute druk van 1020 mbar.
De vraag is welke druk? De barometrische druk of de inlaatdruk? Een inlaatdruk van 1020 mbar (gelijk aan omgevingsdruk) geeft aan dat ofwel de gasklep vol open staat, dan wel dat er een flink luchtlek is. Gasklep open is dan weer in tegenstelling met de belasting van 33%.

Ik zou eerst maar eens terug gaan naar de originele software met originele katalysatoren.
En dan maar eens kijken wat voor foutcodes er dan wel of niet terug komen.

mruesink (0), 2 jaar geleden

Lamdas zijn al vervangen door de orginele. Auto is voorzien van een miltek uitlaatsysteem en heeft hiervoor zonder storingen rondgereden. Softwarematig is die pas onlangs aangepast waarbij de storingen al aanwezig waren

mruesink (0), 2 jaar geleden

Niemand een idee?
Hierbij ook nog data die we hebben uitgelezen met daarnaast data van een 3.2 vr6 fsi (technisch nagenoeg dezelfde motor)

mruesink (0), 2 jaar geleden

1e foto van de 3.6 2e van de 3.2 3e dan 3.6 bij 2000rpm laatste van 3.2 bij 2000rpm.
Verschillen zijn behoorlijk ondanks dat het bijna dezelfde motoren zijn. Kan dit een oorzaak zijn voor de vreemde storingen?

Verschillen zijn best groot zeker bij de gemeten

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.