Volkswagen Polo: motortemperatuur boven 100

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 automaat

In augustus vorig jaar is de thermostaat vervangen door de ANWB na een oververhitte motor, toen bleek dat ook de koelvinmotor kapot was, inmiddels is alles vervangen maar loopt de temperatuur van de motor op tot voorbij 100 C na lang rijden (ongeveer 35-45 min) op de snelweg, (100 km p/u 3000tr). Dit gebeurt alleen op warmere dagen (zoals vandaag) en als ik de verwarming niet meer aan heb. In de stad en zodra de snelheid terugzakt zakt temperatuur ook naar ong 95. Koelvinmotor draait en slaat aan bij garage als hij hem daar warm laat draaien en flink op z'n staart trapt, dan werkt alles naar behoren, volgens hem is er dan ook niets aan de hand. Ik ben echter niet blij met een motor die na wat langer rijden warmer wordt dan 100 C. Heeft iemand een idee? Ik zelf vertrouw de nieuwe thermostaat niet, maar ik weet niets van motoren.... Ik hoop op een reactie. Dank.

asillevis

Geplaatst door asillevis (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Sillevis,

Ik zou me in eerste instantie nog niet zo druk maken als de temp tegen de 100 graden aanzit, hij moet er niet overheen lopen..

Als hij dat toch doet kan dat een paar oorzaken hebben, denk aan de thermostaat, ook je nieuwe kan kapot zijn of niet naar behoren werken, ook de koelvloeistof temp sensor kan niet 100% aangeven, of je hebt ergens een vernauwing zitten..

Is er eens een pil in het koelsysteem gegooit om een lek te dichten ?

Bij welke temp op het dashbord gaat de fan draaien ?

Drukt hij ook geen koelvloeistof eruit ? Bij het expansie reservoir.

Gr Stefan

asillevis (0), 14 jaar geleden

Beste Stefan,
Mijn garage zei hetzelfde een tijd terug, dus ben ik ook gewoon doorgereden, maar vandaag ging de temperatuur voor het eerst ruim voorbij de 100, ik denk 105-107 (kon vandaag niet bij m'n garage terecht, op vakantie). Er is geen lek gedicht ofzo, wel koelvloeistof vervangen. Koelvloeistofniveau is stabiel. Sensor van koelvloeistof temp. geeft andere en meer uiteenlopende waarden sinds de nieuwe thermostaat erin zit, met de oude thermostaat was temp altijd stabiel en 90. Fan gaat draaien bij 98-100. Vroeger ging fan nooit of bijna nooit aan, nu draait hij bijna altijd (alleen niet bij zeer koude dagen) als ik de auto wegzet en af laat slaan.
Op de snelweg loopt temperatuur dus verder op zodra geen verwarming meer aanstaat. Ik zou nu bijvoorbeeld niet graag met deze auto naar Frankrijk rijden in de zomer...
Dank voor je reactie.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Asillevis,

Weet je toevallig welke thermostaat er gemonteerd is ? Als ze er ene hebben ingezet de bij een hogere temp pas open gaat, kan dit ook gebeuren..

Gr Stefan

asillevis (0), 14 jaar geleden

Hoi Stefan,

Heb geen idee, begreep toen alleen van de anwb dat het een vaker voorkomend probleem was dat de thermostaat kapot gaat (plastic dingetje breekt boven het palletje dat open moet gaan, ofzoiets!), hij had er daarom een op voorraad en heeft er een nieuwe ingezet. Mijn gevoel zegt dat de nieuwe thermostaat niet naar behoren werkt, ik vind het niet normaal dat een motor bij buitentemp. 12C al bijna richting de 110C gaat na enige tijd rijden op de snelweg. Binnen de bebouwde kom en met kortere ritjes heb ik nergens last van, temperatuur fluctueert wel veel, maar komt niet boven de 100.
Mijn idee is om er een nieuwe thermostaat in te laten zetten als mijn garage weer terug is van vakantie, goed idee?
groeten en nogmaals dank voor je reactie!

harnak (0), 14 jaar geleden

heeft hij alleen de thermostaat vervangen of ook het huisje\\?

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

Als het dekseltje waarin altijd dat plasieke schotje afbreekt al is vervangen en ook de thermostaat dan kan het natuurlijk nog steeds zo zijn dat 1 van deze 2 delen toch stuk zijn,maar de waterpomp kan ook precies dit probleem geven.
Het schoepenwiel van de pomp wil nog wel eens losraken van de as of half mee gaan draaien waardoor je te weinig circulatie hebt.
Laat er nog maar eens even goed naar kijken en vervang anders desnoods de waterpomp en dan ook advies de distributieriem mee vervangen want die moet toch los.

asillevis (0), 14 jaar geleden

18 april is mijn garageman weer terug, ik houd jullie op de hoogte wat er dan uitkomt!

asillevis (0), 13 jaar geleden

Gisteren was het dan eindelijk zover: ik had een afspraak om de thermostaat te laten vervangen. Zowel de thermostaat als het huisje zijn vervangen en vandaag heb ik er weer mee gereden en het is alsof ik m'n vroegere auto weer terug heb gekregen. De fan slaat niet meer de hele tijd aan in de stad en de temperatuur is constant 90, zoals ik dat gewend was. Heb er nog geen echte lange afstand mee gereden, maar het geeft me alle vertrouwen dat dit de oplossing is. Dank voor jullie reacties.

ricky (0) PRO, 13 jaar geleden

Denk dat et nu dan wel opgelost is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.