Volkswagen Golf: Motortuning VW Golf 1.8T (2001/11)

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8T

Hallo allemaal,

ik ben geinteresseerd in het tunen van mijn VW Golf 1.8T en heb via hun website de eerste info bekeken (http://195.14.1.130/nl/motortuning/faq/).

Mijn vraag hierbij: is het inderdaad zo dat je hogere octaan benzine moet tanken? (=duurder) Hoe zit 't bij onderhoud en beurten, kun je door tuning hogere kosten verwachten (behalve de extra slijtage op banden/remmen/etc..?) Ik neem aan dat als je 't via de dealer laat doen de garantie gewoon doorloopt?

alvast bedankt,
mischa

mischa1975

Geplaatst door mischa1975 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=mischa1975]Hallo allemaal,Hoe zit 't bij onderhoud en beurten, kun je door tuning hogere kosten verwachten (behalve de extra slijtage op banden/remmen/etc..?) Ik neem aan dat als je 't via de dealer laat doen de garantie gewoon doorloopt?[/quote]
kort door de bocht.... al het goede en kwade komt uit je rechtervoet, je hebt daarmee de (meer) kosten zelf in de hand.

Gr. paul,

mischa1975 (0), 16 jaar geleden

[quote=paulkelder][quote=mischa1975]Hallo allemaal,Hoe zit 't bij onderhoud en beurten, kun je door tuning hogere kosten verwachten (behalve de extra slijtage op banden/remmen/etc..?) Ik neem aan dat als je 't via de dealer laat doen de garantie gewoon doorloopt?[/quote]
kort door de bocht.... al het goede en kwade komt uit je rechtervoet, je hebt daarmee de (meer) kosten zelf in de hand.

Gr. paul,[/quote]
hallo Paul - ben ik volledig met je eens. Ik kan het verbruik van mijn auto aardig onder controle houden door de cruise control op een normale snelheid te zetten en niet overal als een idioot op te trekken. Mijn vraag was meer bedoelt mbt onderdelen die door de nieuwe (computer) afstellingen meer/anders worden gebruikt en daardoor meer aan sluitage onderhevig zijn.

groeten,
mischa

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=mischa1975]Mijn vraag was meer bedoelt mbt onderdelen die door de nieuwe (computer) afstellingen meer/anders worden gebruikt en daardoor meer aan sluitage onderhevig zijn[/quote]
indien je het meer vermogen in de hand weet te houden heb jij weinig te vrezen, maar dit zijn geen garanties................. een beetje gevoel voor de techniek is nooit verkeert.

Gr. paul,

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Dat snap ik eerlijk gezegd niet zo goed, waarom laat je de motor dan tunen als je toch op de cruise control rijd en niet vlot wil weg trekken.
Tunen is toch meer power,dat betekent voor mij juist net dat beetje meer vermogen voor een leuke inhaalmanouvre of nu kan de volgende caravan wel wat zwaarder of idd effe snel weg bij de stoplichten.
Waar ga je anders voor tunen, om gewoon weer 120 op de cruise control te rijden.
Wat heb je er dan aan?.

mischa1975 (0), 16 jaar geleden

[quote=primera p11]Dat snap ik eerlijk gezegd niet zo goed, waarom laat je de motor dan tunen als je toch op de cruise control rijd en niet vlot wil weg trekken.
Tunen is toch meer power,dat betekent voor mij juist net dat beetje meer vermogen voor een leuke inhaalmanouvre of nu kan de volgende caravan wel wat zwaarder of idd effe snel weg bij de stoplichten.
Waar ga je anders voor tunen, om gewoon weer 120 op de cruise control te rijden.
Wat heb je er dan aan?.[/quote]
ik gebruik mijn auto voor zowel woon/werk verkeer als prive. Tijdens mijn woon/werk verkeer (waar ik mijn meeste km's voor maak) heb ik geen zin om de benzineconsumptie tot 't maximum te drijven... krijg sowieso lang niet al mijn km's vergoed... dus een beetje in de hand houden is daar 't devies (wil niet zeggen dat ik constant 120 rij)... buiten 't werk (week-end) rij ik meestal wat... sportiever... dus vandaar dat tunen een optie is die ik overweeg...

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=mischa1975][quote=primera p11]Dat snap ik eerlijk gezegd niet zo goed, waarom laat je de motor dan tunen als je toch op de cruise control rijd en niet vlot wil weg trekken.
Tunen is toch meer power,dat betekent voor mij juist net dat beetje meer vermogen voor een leuke inhaalmanouvre of nu kan de volgende caravan wel wat zwaarder of idd effe snel weg bij de stoplichten.
Waar ga je anders voor tunen, om gewoon weer 120 op de cruise control te rijden.
Wat heb je er dan aan?.[/quote]
ik gebruik mijn auto voor zowel woon/werk verkeer als prive. Tijdens mijn woon/werk verkeer (waar ik mijn meeste km's voor maak) heb ik geen zin om de benzineconsumptie tot 't maximum te drijven... krijg sowieso lang niet al mijn km's vergoed... dus een beetje in de hand houden is daar 't devies (wil niet zeggen dat ik constant 120 rij)... buiten 't werk (week-end) rij ik meestal wat... sportiever... dus vandaar dat tunen een optie is die ik overweeg...[/quote]
tijd voor wat opslag..... dus [url=http://imageshack.us][img]http://img511.imageshack.us/img511/7100/...[/img][/url]

Gr. paul,

herb18T (0), 16 jaar geleden

he mischa,

Ik heb dezelfde auto als jou. Ik kreeg deze toen was die al getuned via de Dealer PON. Ze zenden dan de ECU (computer) naar ABT tuning. Daar krijg je een andere chip erin. Je komt op 193 pk en iets van 275 nm. Echter heb ik later zelf de auto bij JD engineering in Lochem af laten stellen. Dit gebeurt dus echt specifiek voor jou motor op een rollerbank zelfs met uitdraai.

Ik kan je zeggen dat je dan een auto hebt die een heel stuk fijner rijdt als met PON tuning. Hij pakt veel mooier op lekker rustig nog op het gas, maar als je het intrapt wordt je ook echt gelanseerd. Ik heb zelf wel nu een andere uitlaatlijn en zit op 229 pk en 355 nm. En zelfs me oma kan erin rijden absoluut niet nerveus ofzo. En je spaart nog eens dik 300 a 400 euro uit. Bij dealer kost het dik over de 1000 euro.

Wat betreft garantie neemt JD deze gewoon over bij nieuwe autos. Maar een auto uit 2001... heeft deze nog garantie dan... denk het niet. Maar goed, doet er ook niet toch. Als je er met beleid mee om gaat is er niets aan de hand.

98 benzine is wel aan te raden zeker om pingelen tegen te gaan als die op 98 is afgesteld. Wil je 95 blijven tanken, dan kan dat ook. Dan zeg je dat bij JD engineering en wordt die afgesteld op 95 ron benzine, heb je misschien 5-8 pk minder ofzo... ook niet echt zorgwekkend, toch?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.