Volkswagen Passat: Multiriem, piepend geluid

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: TDI 110 pk

Beste mensen,
Vw Passat uit aug 1999, 385.000 op de teller. Wil er niet teveel meer voor uitgeven. Heb voor de zomervakantie (caravan, Frankrijk) toch de distributieriem laten vervangen bij 379.000. Verder niets, zo min mogelijk. Na 4.000 km begon er toch iets te piepen bij het draaien van het stuur, werd steeds erger. Tijdje mee doorgereden, garage heeft toen de slippende(?) multiriem vervangen. Geluid was weg maar kwam na een 2000 km weer terug en is nu nog, nog niet zo erg als voordat de multiriem is vervangen. Bij de garage langs geweest, "knecht" van deze heeft er toen wat opgespoten, geluid was tijdelijk weg. Hij vertelde dat de multiriem automatisch werd gespannen, deze snapte het ook niet.... Wat kan dit zijn?

djerr111

Geplaatst door djerr111 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

ploempe (0) PRO, 13 jaar geleden

Dat komt dus door de automatische spanner vervang deze en het is gedaan
grtz

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

Het probleem wordt veroorzaakt door de vrijlooppoelie deze bevind zich aan de dynamo.

Gr. paul

audia4 (0) PRO, 13 jaar geleden

of ze hebben nog ergens een oud type gates riem opgedoken....

djerr111 (0), 13 jaar geleden

Beste meedenkers,
Ik moet er nog een ding bij zeggen, het is eigenlijk alleen als we met het stuur draaien.

marceljansen (0) PRO, 13 jaar geleden

waarschijnlijk ligt de riem net te los, bij de max uitslag van het stuur loopt de pomp van de stuurbekrachtinging het zwaarst en kan hij dus slippen
kan niet veel kwaad

KARMANN J (0) PRO, 13 jaar geleden

Toch zou ik de automatische spanner goed controleren. Want als deze kapot gaat of vastslaat, vliegt je multieriem tussen de distributie (meestal bij krukastandwiel) en dan kan het einde oefening zijn.

ricky (0) PRO, 13 jaar geleden

Hoor je stationair ook een soort brom geluid en is dat gelijk weg als je even een beetje gas geeft? Zoja dan inderdaad de vrijlooppoellie van de dynamo.

Patrick8432 (0), 13 jaar geleden

Kan ook aan de multiriem zelf liggen, wanneer de rollen en spanners goed zijn, probeer dan eens een multiriem van continental ipv gates. mijn ervaring is bij gates dat deze vaak tjilpen en die van conti niet.

Hylander4640 (0), 13 jaar geleden

Ik ga helemaal met Paul mee!.
Recent gehand met mijn eigen Passat, gejank tijdens het sturen en rechtuit geen probleem. Lijkt inderdaad erg op muliriem.
Dynamopoulie met vrijloop vervangen en weer OK. Poulie kost iets van €60. Voor de-montage wel speciaal gereedschap nodig.

garage van horne3459 (0) PRO, 13 jaar geleden

Met defecte vrijloopklappert de riem meestal ook tussen twee poulie's.

Spanners gaan ook vaker stuk,het oog waar de gasveer aan de spanner komt sluit dan uit.

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=garage van horne3459]Spanners gaan ook vaker stuk,het oog waar de gasveer aan de spanner komt sluit dan uit.[/quote]
Dit klopt, maar dit type spanner is niet op dit type motor aanwezig.

[url=http://img9.imageshack.us/i/23758.jpg/][img]http://img9.imageshack.us/img9/3233/2375...[/img][/url]

Dit is het type spanner waar we nu over praten.



Gr. paul

djerr111 (0), 13 jaar geleden

Beste mensen,
Naar aanleiding van jullie oplossingen en ideeen ben ik nog wat kritischer naar het geluid gaan luisteren. Bij stationair lopen 7500 toeren hoor je een "tjilpend-fluitend" geluid. Als ik dan gas geef naar 15000 toeren dan is het rustig onder de motor. Zo ook in stilstand stuur volledig naar een kant draaien, dan begint het heel erg te fluiten, geef je dan meer gas/toeren dan gaat het geluid volledig weg. Mogelijk geeft dit een nog betere diagnose mogelijkheid en kostenplaatje.
Alvast bedankt.

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

Beste djerr111

Een 100% juiste diagnose kun je zo op afstand niet altijd geven.
Wat veel voorkomt is een defect scheef lopende spanner maar ook vrijlooppoelies gaan als warme broodjes van de hand.

Gr. paul

ricky (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik ga voor de poellie want deze spanrol (zoals plaatje hierboven) gaan eigenlijk niet vaak stuk.En zoals je het hebt getest zoals ik al eerder zei denk ik het helemaal

djerr111 (0), 12 jaar geleden

Inmiddels 6000 km verder, auto gekeurd tot maart 2012. Aan het probleem niets gedaan tot heden, maar het geluid is hetzelfde. Als je bij het wegrijden van de oprit de bocht met iets meer toeren maakt, valt het geluid weg. Maar op de camping met caravan manoeuvreren geeft toch wel een beschamend geluid. Wat gaat het waarschijnlijk kosten als ik dit wil verhelpen?
Vriendelijke groeten,
Djerr

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.