Beste mensen,
Vw Passat uit aug 1999, 385.000 op de teller. Wil er niet teveel meer voor uitgeven. Heb voor de zomervakantie (caravan, Frankrijk) toch de distributieriem laten vervangen bij 379.000. Verder niets, zo min mogelijk. Na 4.000 km begon er toch iets te piepen bij het draaien van het stuur, werd steeds erger. Tijdje mee doorgereden, garage heeft toen de slippende(?) multiriem vervangen. Geluid was weg maar kwam na een 2000 km weer terug en is nu nog, nog niet zo erg als voordat de multiriem is vervangen. Bij de garage langs geweest, "knecht" van deze heeft er toen wat opgespoten, geluid was tijdelijk weg. Hij vertelde dat de multiriem automatisch werd gespannen, deze snapte het ook niet.... Wat kan dit zijn?
Geplaatst door djerr111 (0) , lid sinds 13 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
15 Reacties
ploempe (0) PRO, 13 jaar geleden
Dat komt dus door de automatische spanner vervang deze en het is gedaan
grtz
P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden
Het probleem wordt veroorzaakt door de vrijlooppoelie deze bevind zich aan de dynamo.
Gr. paul
audia4 (0) PRO, 13 jaar geleden
of ze hebben nog ergens een oud type gates riem opgedoken....
djerr111 (0), 13 jaar geleden
Beste meedenkers,
Ik moet er nog een ding bij zeggen, het is eigenlijk alleen als we met het stuur draaien.
marceljansen (0) PRO, 13 jaar geleden
waarschijnlijk ligt de riem net te los, bij de max uitslag van het stuur loopt de pomp van de stuurbekrachtinging het zwaarst en kan hij dus slippen
kan niet veel kwaad
KARMANN J (0) PRO, 13 jaar geleden
Toch zou ik de automatische spanner goed controleren. Want als deze kapot gaat of vastslaat, vliegt je multieriem tussen de distributie (meestal bij krukastandwiel) en dan kan het einde oefening zijn.
ricky (0) PRO, 13 jaar geleden
Hoor je stationair ook een soort brom geluid en is dat gelijk weg als je even een beetje gas geeft? Zoja dan inderdaad de vrijlooppoellie van de dynamo.
Patrick8432 (0), 13 jaar geleden
Kan ook aan de multiriem zelf liggen, wanneer de rollen en spanners goed zijn, probeer dan eens een multiriem van continental ipv gates. mijn ervaring is bij gates dat deze vaak tjilpen en die van conti niet.
Hylander4640 (0), 13 jaar geleden
Ik ga helemaal met Paul mee!.
Recent gehand met mijn eigen Passat, gejank tijdens het sturen en rechtuit geen probleem. Lijkt inderdaad erg op muliriem.
Dynamopoulie met vrijloop vervangen en weer OK. Poulie kost iets van 60. Voor de-montage wel speciaal gereedschap nodig.
garage van horne3459 (0) PRO, 13 jaar geleden
Met defecte vrijloopklappert de riem meestal ook tussen twee poulie's.
Spanners gaan ook vaker stuk,het oog waar de gasveer aan de spanner komt sluit dan uit.
P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden
[quote=garage van horne3459]Spanners gaan ook vaker stuk,het oog waar de gasveer aan de spanner komt sluit dan uit.[/quote]
Dit klopt, maar dit type spanner is niet op dit type motor aanwezig.
[url=http://img9.imageshack.us/i/23758.jpg/][img]http://img9.imageshack.us/img9/3233/2375...[/img][/url]
Dit is het type spanner waar we nu over praten.
Gr. paul
djerr111 (0), 13 jaar geleden
Beste mensen,
Naar aanleiding van jullie oplossingen en ideeen ben ik nog wat kritischer naar het geluid gaan luisteren. Bij stationair lopen 7500 toeren hoor je een "tjilpend-fluitend" geluid. Als ik dan gas geef naar 15000 toeren dan is het rustig onder de motor. Zo ook in stilstand stuur volledig naar een kant draaien, dan begint het heel erg te fluiten, geef je dan meer gas/toeren dan gaat het geluid volledig weg. Mogelijk geeft dit een nog betere diagnose mogelijkheid en kostenplaatje.
Alvast bedankt.
P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden
Beste djerr111
Een 100% juiste diagnose kun je zo op afstand niet altijd geven.
Wat veel voorkomt is een defect scheef lopende spanner maar ook vrijlooppoelies gaan als warme broodjes van de hand.
Gr. paul
ricky (0) PRO, 13 jaar geleden
Ik ga voor de poellie want deze spanrol (zoals plaatje hierboven) gaan eigenlijk niet vaak stuk.En zoals je het hebt getest zoals ik al eerder zei denk ik het helemaal
djerr111 (0), 12 jaar geleden
Inmiddels 6000 km verder, auto gekeurd tot maart 2012. Aan het probleem niets gedaan tot heden, maar het geluid is hetzelfde. Als je bij het wegrijden van de oprit de bocht met iets meer toeren maakt, valt het geluid weg. Maar op de camping met caravan manoeuvreren geeft toch wel een beschamend geluid. Wat gaat het waarschijnlijk kosten als ik dit wil verhelpen?
Vriendelijke groeten,
Djerr