close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf: Na vervanging kachelradiateur wordt deze niet warm

Bouwjaar: 1987, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

Verwarming deed het niet meer. Nieuwe kachelradiateur gekocht en met veel kunst- en vliegwerk gemonteerd, maar helaas er komt alleen koude lucht uit. De slangen aangesloten op de mondstukken van de kachelradiateur worden wel warm. Dus blijkbaar geen circulatie. Wat heb ik fout gedaan?

Geplaatst door

Wilfred60 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Geen slangen verkeerd gemonteerd?
Is ALLE lucht uit het systeem weg?
Werkt de kachelBEDIENING ZELF wel goed?

Santa 0

18 jaar

Santa, bedankt voor je reaktie. Heb vanavond motor lange tijd laten draaien met dop van expansietank maar kachel wordt nog steeds niet warm, had idee dat er lucht in kachelradiateur zat en water wellicht hierdoor niet circuleerd. kachelbediening is niet meer dan drie kabels. Dealer gebeld en die had het over kachelkraan maar kan niets vinden wat daar op lijkt. Werking is origineel niet meer dan aanvoer- en afvoerslag, maar gisteravond vond ik op deze site nog een antwoord op vergelijkbaar vraagstuk dat er golfjes van rond dit bouwjaar teruggeroepen zijn en dat de slangen aangepast werden. Dit is door de vorige eigenaar wel gedaan aangezien er nu van de ene naar de andere slang een overloopslang is gemonteerd en aan één kant uitkomt op een aluminium T stuk, is dit een kachelthermostaat ? Kan het de reden zijn dat hier een klep inzit die niet werkt waardoor de koelvloeistof niet circuleerd ?

Hopelijk kan iemand mij de oplossing bieden met deze info.

Wilfred60 0

18 jaar

Huh ????, dus als ik het goed begrijp, heb je een soort tussenslang tussen de twee kachelslangen ?????? Dit zal dan de oorzaak zijn, ( weg van de minste weerstand), dus je radiator blijft buiten het circuit.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

18 jaar

Ja, het komt mij ook vreemd voor om een verbinding te maken VOOR je kachelradiateur.
Een en ander zal dan idd verlopen zoals Hellbat dat beschrijft.
En weet je zeker dat je kachelbediening goed werkt? Dat, wanneer je de knop voor de verwarming in je dashboard op warm zet, de kachelkraan daadwerkelijk (ver genoeg) meedraait?
Je zou eens kunnen proberen om die verbindingsslang los te maken en te kijken of hier vloeistof doorheen loopt. Vervolgens even afsluiten en kijken wat er DAN gebeurt.

Santa 0

18 jaar

De kachelradiator zou zichzelf moeten ontluchten. Worden de slangen die de radiator IN gaan wel warm??
Zo niet, dan is het goed mogelijk dat de kachelmodificatie (zo heet die bende met kleppen en tussenslangetje) kapot is waardoor er geen heet water in de kachelradiator komt.

Als je een nieuwe kachelradiator gemonteerd hebt kun je de kachelmodificatie weghalen en de twee dikke slangen rechtstreeks aansluiten op de kachelradiator.

De golf 2 heeft in ieder geval GEEN kachelkraan.

Succes,
Paul

Paulus8636 0
badge

18 jaar

hallo volgens mij is de kachel modificatie kapot

bjorn79 0

18 jaar

Dat betekent dus bij de Golf 2 dat de kachelradiateur ALTIJD warm moet zijn en slechts de kleppen van de luchtgeleiding bediend worden..........?

Santa 0

18 jaar

Ja Santa.

Gr.
Paul

Paulus8636 0
badge

18 jaar

Jongens, bedankt voor jullie meedenken en tips. Denk toch dat er in dat aluminium T-stuk (volgens dealer niet meer leverbaar) waar die overloopslang op gemonteerd dus een klep zit welke niet meer werkt, waardoor water niet door kachelradiateur loopt, maar voortijdig wordt teruggeleid. Hoop dat ik dit weekend nog een gaatje vindt (erg druk) om nieuwe aan- en afvoerslang te halen om dit te vernieuwen zodat die hele handel er van af gaat. Zodra ik dit klusje heb geklaard zal ik mijn bevindingen vermelden en hopelijk met het gewenste eindresultaat.

Groet,

Wilfred

Wilfred60 0

18 jaar

Hallo, De modificatie is aan gebracht omdat er een paar kacheltjes waren gesprongen door het hete water en/of hoge druk. het stuk aluminium is een thermostaat/drukreducer. het zwarte plastik gedeelte is een terugslagklep.
de thermostaat knijpt het hete water een beetje, en de klep zorgt ervoor dat alles er een beetje inblijft, met een niet te hoge druk. de overloopslang lost het water, wat niet door de thermostaat kan, terug in het systeem NA de klep.je kunt ook de overloopslang,( na enige koelvloeistof te hebben afgetapt )doorsnijden en afdoppen aan beide kanten( met een slangenklem ).
als dat niet helpt, kan je de hele handel eruithalen, en er een messing buis tussen zetten.
het is niet gezegt dat je kachel dan springt, want de noodmaatregel was zuiver preventief, omdat bij diverse testen de kachels niet kapot gingen.
Hou het dus maar op een "Maandagmorgen kachel" die is gesprongen.

peter8893 0

18 jaar

gewoon ertussen uit halen wilfred..

heb het ook al een paar keer meegemaakt,je hebt een tussen de slangen een zwart en een alluminium klep zitten ?

de slangen 'knijpen' is ook een oplossing,dus de doorgang vernauwen,zodat de druk op de kachelradiator beperkt blijft en dus ook niet kapot gaan kan..

ook kun je de originele uit boren,en de afsluiter eruit pielen,dat werkt ook perfect.

Stefan

stefan84 0

18 jaar

Hoi mannen, hierbij het vervolg. Afgelopen vrijdag voor het werk toch even langs de dealer gereden om te vragen wat nieuwe slangen kosten, ben gauw weggegaan, was ca € 50,- vervolgens langs automaterialenzaak gereden en bleek dat ik de slang er af moest halen voor de diameter. Smiddags naar huis (met de golf) kreeg ik helder idee, had nog koperen waterleiding staan, 22 mm, en als dat nou eens zou passen ? Thuis opgemeten en moest lukken, slang uitwendig 25 mm. Later nadat ik dit idee buurman had verteld kwam hij met een stuk aluminium pijp, zelfde diameter, 22 mm, maar dikkere wanddikte.
Gistermiddag plastic T-stuk, overloopslang en aluminum tussenstuk er uit gehaald en bleek inderdaad dat de klep niet meer werkte en leiding hierachter droog was, dus mijn nieuwe radiatorkachel stond nog steeds leeg.
Vervolgens de twee op maat gemaakte pijpjes elk in de leiding geschoven en met de slangenklemmen vastgezet en wat bleek: DE KACHEL WERD WARM. (dus het bier ging open met de buurman) Vanaf vandaag dus weer heerlijk in mijn warme karretje naar mijn werk geweest. Nu ik oplossing van Stefan lees houd ik de spullen toch maar even achter de hand, hier zitten namelijk flensen op en weet nog even niet of pijpjes blijven zitten.

Allemaal hartstikke bedankt voor jullie bijdrage en wat ik nog het leukste vind is dat ik vorige week na zoeken voor dit probleem op deze site uikwam, vervolgens aanmeld en mijn eerste vraag stel en dat er gelijk al reakties en mogelijke oplossingen kwamen.
Inmiddels opgeslagen bij favorieten.

Groet en wellicht tot ziens bij volgend akkefietje (blijft tenslotte oude auto)

Wilfred

Wilfred60 0

18 jaar

Mooi dat het is opgelost.
Bedankt voor het melden van de oplossing! Daar leren we allemaal van.


Nog vele km's!
Gr.
Paul

Paulus8636 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.