Mijn Golf II GTI (1990) is gekeurd voor de APK en het enige probleem is een iets te hoog CO (ongeveer 0,6 %). Het gaat om een PF met digifant-besturing, katalysator met lambdasonde en U9 op het kentekenbewijs.
Het volgende is al gedaan:
- Wynn's injectorreiniger toegevoegd aan de benzine en daarna een flink eind gereden
- lambdasonde getest (voltage pendelde niet meer) en vervangen door een nieuwe (en opnieuw getest)
- bougies gecontroleerd (zijn nog niet zo oud)
- vacuumslangen gecontroleerd (geen kapotte te zien)
- luchtfilter gecontroleerd (is nog schoon)
- luchthoeveelheidsmeter tijdelijk omgeruild (2e-hands van Bolku)
- blauwe temperatuursensor vervangen door een nieuwe
Na bijna elke stap is het CO opnieuw gemeten, maar hij blijft rond 0,6 0,7 hangen. Draaien aan de stelschroef op de luchthoeveelheidsmeter heeft heel even resultaat, maar hij komt niet lager dan 0,5. Dit is het maximale CO-gehalte dat is toegestaan, maar hij blijft daar maar een paar seconden op staan en gaat dan toch weer naar 0,6. Volgens de keurmeester (en Bolku-tuning) moet dit makkelijk veel lager kunnen (0,2 of 0,3).
De uitlaat is nog origineel, maar de katalysator kan ik niet controleren want de vorige eigenaar heeft de voorpijp aan de katalysator vastgelast. Maar als die leeg zou zijn, was er vast eerder een probleem bij de CO-meting geweest. Alles eraf halen kan natuurlijk, maar dan moet ik het inlaatgedeelte ook demonteren, anders kan ik niet bij alle 6 bouten van de flens van het uitlaatspruitstuk.
Heeft iemand nog ideeën waar dit aan kan liggen, of dezelfde ervaringen met dit type motor + aansturing ? Zijn deze modellen al "uit te lezen" ?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
valse lucht in inlaat spruitstuk? kijk is of inlaatspruitstukpakking lekt
Pendelt de nieuwe lambdasone? En zo ja, tussen welke voltages?
[quote=SciroccoGT]valse lucht in inlaat spruitstuk? kijk is of inlaatspruitstukpakking lekt[/quote]
Er is door de keurmeester wel geluisterd bij de spruitstukken.
Is er nog een andere manier om dit te controleren ?
Beide spruitstukken zitten aan de achterkant van het blok en daar kan je niet zo makkelijk bij.
De pakking is zo'n vijf jaar geleden vervangen.
[quote=oldford]Pendelt de nieuwe lambdasone? En zo ja, tussen welke voltages?[/quote]
De nieuwe lambdasonde pendelt bij gas geven. Voltages weet ik niet precies meer. Iets van 0,3 en 0,8.
De oude lambdasonde bleef continue op 0,5 staan.
Voor beide: bedankt voor de snelle reacties.
15 jaar
Je zegt dat de sonde pendelt bij gasgeven. En wat doet ie bij stationair, want daar moet ie ook pendelen.
Wat had je aan O2 percentage en wat was het lambdagetal bij de 4-gas meting zowel bij stationair als bij gasgeven.
even met wat remmenreiniger op inlaatspruitstuk spuiten. Ter hoogte van slangen en pakkingen. toerental veranderd hoorbaar als er lekage ergens zit. Uitlaatspruitstuk wil ok nog wel eens scheuren.
[quote=oldford]Je zegt dat de sonde pendelt bij gasgeven. En wat doet ie bij stationair, want daar moet ie ook pendelen.
Wat had je aan O2 percentage en wat was het lambdagetal bij de 4-gas meting zowel bij stationair als bij gasgeven.[/quote]
Bij stationair pendelen ? Volgens mijn informatie verander het voltage pas als de uitlaatgassamenstelling verandert. Hoe weet de computer anders wat er verandert.
Een viergasmeting hoeft niet bij auto's die voor 01-01-1993 in gebruik zijn genomen. Dit staat in de regelgeving op de RDW-site, maar niet goed in het boek van de keurmeester. Hij heeft het speciaal nagevraagd, want ik was verbaasd dat hij (in tegenstelling tot vorige keren) een viergasmeting ging uitvoeren. De RDW bracht geen nieuw boek uit (waar de juiste tabel in staat) i.v.m. de wijzigingen per 01-05-09.
[quote=SciroccoGT]even met wat remmenreiniger op inlaatspruitstuk spuiten. Ter hoogte van slangen en pakkingen. toerental veranderd hoorbaar als er lekage ergens zit. Uitlaatspruitstuk wil ok nog wel eens scheuren.[/quote]
Bedankt voor de tip. Kan ik in ieder geval even proberen.
15 jaar
4 gas meting is voor alle voertuigen van na 1993
echter
als er fabrieks matig een geregeld brandstof systeems
of/en op kenteken u9 of een andere code
dangewoon 4 gas test
dus de keurmeester handeld juist
[quote=CARS&MOTORS]4 gas meting is voor alle voertuigen van na 1993
echter
als er fabrieks matig een geregeld brandstof systeems
of/en op kenteken u9 of een andere code
dangewoon 4 gas test
dus de keurmeester handeld juist[/quote]
Ik neem aan dat u ook het boek heeft :-)
Zoals eerder gemeld staat het daar niet goed in. Wel op de website van de RDW en ook op apkkeurmeesters.nl.
Als u het wil, kan ik het nog wel een keer opzoeken. De keurmeester heeft er nu ook duidelijkheid over gekregen en er hoeft dus géén viergastest te worden gedaan bij auto's in gebruik genomen voor 01-01-1993, ongeacht wat er op het kenteken staat of van fabriekswege onder zit.
Maar goed, ik wil hier niet discussiëren over wel of geen viergastest. Dit heb ik al genoeg gedaan met de (zeer goed meewerkende) keurmeester.
Ik zoek een oplossing voor het te hoge CO-gehalte bij stationair toerental.
15 jaar
Lambdawaarde als eerste goed controleren, MOET pendelen als het toerental gelijkblijft ( best te meten op ongeveer 1500 toeren, elke pendeling mag dan ongeveer 1 seconde duren, dan is de regeling optimaal.
Tweede verdachte, luchtmassameter, GOED zuiverspuiten met remmenreiniger doet soms wonderen.
Derde verdachte, inlaatspruitstukpakking of inspuitvoetpakking, controleer deze met het restant remmenreiniger. Visueel is er vaak niets aan te zien, maar het gebruik van een vluchtig middel doet wonderen ( deodorant, wc-verfrisser,haarlak, alles wat enigsinds wil branden voldoet.)
Groeten Marcel
P.S. De regeling APK waar je in je laatste bericht aan refereert is de wijziging per 1 mei, Dus tot dan heeft Jerry wel degelijk gelijk.
heb gisteren t nieuwe boek ingaande 01-05-2009 binnen gekregen
en dat is precies t zelfde
dus 4 gas test
maar volgens mij heb je mono point
contrleer eens of die niet lekt
[quote=hellbat]Lambdawaarde als eerste goed controleren, MOET pendelen als het toerental gelijkblijft ( best te meten op ongeveer 1500 toeren, elke pendeling mag dan ongeveer 1 seconde duren, dan is de regeling optimaal.
Tweede verdachte, luchtmassameter, GOED zuiverspuiten met remmenreiniger doet soms wonderen.
Derde verdachte, inlaatspruitstukpakking of inspuitvoetpakking, controleer deze met het restant remmenreiniger. Visueel is er vaak niets aan te zien, maar het gebruik van een vluchtig middel doet wonderen ( deodorant, wc-verfrisser,haarlak, alles wat enigsinds wil branden voldoet.)
Groeten Marcel
P.S. De regeling APK waar je in je laatste bericht aan refereert is de wijziging per 1 mei, Dus tot dan heeft Jerry wel degelijk gelijk.[/quote]
Ik zal de lambdasonde nog eens meten. Het is een hele nieuwe zo uit de doos (zie eerste bericht).
Ik ben er intussen achter dat ik geen luchtmassameter heb, maar een luchthoeveelheidsmeter. Dit werkt met een soort vaantje die een arm beweegt die op zijn beurt weer aan een potentiometer zit. De weerstand tussen de verschillende pennen lijkt goed. Er heeft ook al een andere LHM op gezeten en dat hielp niet (zie eerste bericht).
Van het weekend zal ik het inlaatspruitstuk eens bespuiten met remmenreiniger.
[quote=CARS&MOTORS]heb gisteren t nieuwe boek ingaande 01-05-2009 binnen gekregen
en dat is precies t zelfde
dus 4 gas test
maar volgens mij heb je mono point
contrleer eens of die niet lekt[/quote]
Het is een 8v GTI, PF motor met multipoint injectie (4 injectoren). Het testen daarvan is wat lastig, maar waarschijnlijk wel noodzakelijk. Dat wordt waarschijnlijk de volgende stap.
Nogmaals over de viergasmeting, dit staat in de regelgeving van de RDW (heb in maart op de website gelezen: http://www.rdw.nl/nl/voertuigbranche/apk...
en dan het pdf-bestand selecteren over de regelgeving: http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/4E770B51-...
punt 9 op pagina 27
Bij personenautos die zijn uitgerust met een brandstofdoseringssysteem dat de mengverhouding van lucht en brandstof voortdurend aanpast aan het zuurstofgehalte van de uitlaatgassen, dient het brandstofdoseringssysteem goed te werken. De goede werking ervan wordt beoordeeld aan de hand van het gehalte koolmonoxide van de uitlaatgassen, alsmede aan de hand van een op grond van de samenstelling van de uitlaatgassen berekende lucht-brandstofverhouding (lambdawaarde). Deze beoordeling vindt plaats op een door Onze Minister en Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en
Milieubeheer tezamen aangegeven wijze.
Toelichting:
Volgens artikel 2.3.9 van de Regeling permanente eisen is dit lid van toepassing voor personenautos die in gebruik zijn genomen na 31 december 1992 met een
verbrandingsmotor met elektrische ontsteking welke overeenkomstig het twaalfde lid moeten zijn voorzien van een emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een
katalysator en een lambdasonde, met inbegrip van personenautos die worden gevoed door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas.
Er staat toch duidelijk ná 31-12-1992. Daarna volgt een tabel voor de viergasmeting (zie afbeelding). Daarin kun je zien dat tot 31-12-92 geen viergasmeting bij benzineauto's hoeft te worden uitgevoerd, ook al staat er U9 op het kentekenbewijs of zit er vanaf fabriek een kat en lambdasonde onder.
[url=http://img124.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img124.imageshack.us/img124/2663/...[/img][/url]
15 jaar
Er is in de nwe regelgeving niets veranderd op dit gebied. (gaat 1 mei in)
En 4 gastest (verhoogt toerental)altijd alleen uitvoeren op auto's bouwjaren na 31 december 1992
Stationair co meten moet wel, lambda geregelde systemen max 0,50
Maar derde cijfer achter de komma moet weggelaten worden(niet afronden dus)
Dus maximaal 0,59 is toegestaan.
Oiram
rsonenauto's in gebruik genomen na:
31-12-73 31-12-79 31-12-85 30-9-86 31-12-90 31-12-93 30-6-2002
Benzine
niet lambda-geregeld
brandstofsysteem
max. CO-% volgens milieukeuringseisenboek
of, indien
voertuig in boek ontbreekt: 4,5%
max. CO-% volgens milieu-keuringseisenboek of,
indien voertuig in boek ontbreekt: 3,5%
lambda-geregeld
brandstofsysteem
max. 4,5 % max. 0,5 % max 0,3%
zonder
milieucode
niet lambdageregelde
installatie
milieucode:
S6, S9, K6,
K9, N2 of
N9
max. 1,5 %
Zie sticker, indien geen sticker:
1,5 %
LPG of
ander
verdicht
gas
milieucode:
U9 of E2
Lambda-geregelde LPGinstallatie
verplicht
zonder
milieucode
max. 0,5 %
Lambdageregelde
installatie milieucode:
U9 of E2
g
e
e
n
e
i
s
Zie sticker, indien geen sticker:
0,5 %
1. De controle geschiedt door meting aan een
stilstaande personenauto met een
uitlaatgastester met lambda-bepaling die ten
minste gedurende de door de fabrikant van de
uitlaatgastester opgegeven opwarmtijd onder
elektrische spanning heeft gestaan.
2. Vóór elke meting wordt gecontroleerd of het
monsternamesysteem in goede staat verkeert,
waarbij in het bijzonder moet worden gelet op
beschadigingen van de monsternameslang en
de sonde.
3. De sonde wordt op de wijze zoals beschreven
in de handleiding van de desbetreffende
uitlaatgastester in de uitmonding van het
uitlaatsysteem ingebracht. Eventuele
aanwijzingen in de handleiding met betrekking
tot de te gebruiken sonde moeten worden
gevolgd.
4. Indien het uitlaatsysteem meer dan één
uitmonding heeft, beperkt de meting zich tot
één uitmonding.
9. Bij personenautos die zijn uitgerust met een
brandstofdoseringssysteem dat de
mengverhouding van lucht en brandstof
voortdurend aanpast aan het zuurstofgehalte van
de uitlaatgassen, dient het
brandstofdoseringssysteem goed te werken.
De goede werking ervan wordt beoordeeld aan
de hand van het gehalte koolmonoxide van de
uitlaatgassen, alsmede aan de hand van een op
grond van de samenstelling van de uitlaatgassen
berekende lucht-brandstofverhouding
(lambdawaarde). Deze beoordeling vindt plaats
op een door Onze Minister en Onze Minister van
Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en
Milieubeheer tezamen aangegeven wijze.
En op de 4e regel van onder staat dus de lambda waarde
en deze meet men alleen bij verhoogd toerental
[quote=CARS&MOTORS]...En op de 4e regel van onder staat dus de lambda waarde
en deze meet men alleen bij verhoogd toerental[/quote]
Ja, dat heb ik ook gelezen, maar u vermeldt niet de toelichting erbij (Toelichting:
Volgens artikel 2.3.9 van de Regeling permanente eisen is dit lid van toepassing voor personenautos die in gebruik zijn genomen na 31 december 1992....). En als u in de bijbehorende tabel kijkt, kunt u toch niet anders concluderen dat er GEEN viergasmeting nodig is bij mijn auto. Dat zegt de keurmeester ook (laatste metingen zijn allemaal ZONDER viergastest uitgevoerd) en Universeel11698 hierboven ook. U heeft de tabel (zie afbeelding) toch ook in uw nieuwe boek staan ?
Ik stel het op prijs als u niet verder blijft discussiëren over iets wat al lang geen discussiepunt meer is. Ik heb liever tips om het probleem met het CO bij stationair toerental te verhelpen.
15 jaar
is het luchtfilter standaard of sport filter??
hoe lang heb je de olie en oliefilter er al opzitten, verversen doet vaak ook wonderen.
Groeten Marcel
Met nieuwe motorolie heb ik zo'n probleem id ook al eens opgelost.
Kreeg je een rijk mengsel door de met brandstof verzadigde carterdampen.
Om storing te zoeken?
Kijk ik ook eens wat het co doet met losse lambdadraad.
Of zet zelf een lichte spanning op de signaaldraad(en kijk wat het co dan doet)
Viergastest hoeft niet (maar is wel gemakkelijk om storing te zoeken) wat is lambdagetal stationair?)
1 draads sonde? (massa uitlaat goed?)
Membraampje drukregelaar goed.(heeft deze toch ook vlgs mij?)
Aangezien na afstellen (lmm) het co toch weer omhoog gaat, lijkt het alsof de sonde een iets te arm signaal
naar de ECU geeft.
Oiram
Check of de uitlaatspruitstuk niet gescheurd is, een kenner hoort dit gelijk. Hoef je de motorkap niet eens voor open te doen. Zo nee, dan zal katalisatorwerking zal wel einde verhaal zijn, en dit veroorzaken.
Soms haal je er nog net wat uit door simpelweg het luchtfilter er even uit te halen voor de keuring. Maar het is een lapmiddel waarmee je nog 1 of 2 jaar uitstel van executie haalt.
De lamdasonde, is dat er eentje van het z.g. knippen en plakken type (universeel) of echt het juiste bosch onderdeelnummer.... De eerste is mijn ervaring met vw motoren ronduit slecht mee, dingen doen niet wat ze moeten doen. Bij een aantal types auto werkt het wel, bij een andere groep totaal niet.
[quote=CARS&MOTORS]is het luchtfilter standaard of sport filter??[/quote]
Het is een standaard luchtfilter inclusief een nog een redelijk schoon luchtfilter.
[quote=hellbat]hoe lang heb je de olie en oliefilter er al opzitten, verversen doet vaak ook wonderen.[/quote]
Mei 2007, maar ik rij hooguit 5000 km per jaar met deze auto.
[quote=universeel11698]Kijk ik ook eens wat het co doet met losse lambdadraad.
Of zet zelf een lichte spanning op de signaaldraad(en kijk wat het co dan doet)
Viergastest hoeft niet (maar is wel gemakkelijk om storing te zoeken) wat is lambdagetal stationair?)
1 draads sonde? (massa uitlaat goed?)
Membraampje drukregelaar goed.(heeft deze toch ook vlgs mij?)[/quote]
CO meten zonder lambda hebben we niet gedaan. Garage zit niet dichtbij. Kan wel zaterdagsmorgens een meting laten doen. Doordeweeks moet ik eerst met het werk regelen en de garage even bellen.
De lambdawaarde van de viergasmeting (heeft de keurmeester bij de eerste poging gedaan) weet ik niet meer. Het CO mag dan 0,3 zijn geloof ik, maar zat ergens rond de 0,7 of hoger. Maar omdat we erachter kwamen dat het niet hoeft, is er bij de andere metingen niet meer naar gekeken. Er komt geen print uit dat apparaat.
Het is een nieuwe 3-draads lambdasonde.
Membraam drukregelaar ? Ik neem aan dat u de benzinedrukregelaar bedoelt. Is dit te testen ? Het is niet een onderdeel dat je even vervangt door een nieuwe (ongeveer 80,00).
[quote=audia4]Check of de uitlaatspruitstuk niet gescheurd is, een kenner hoort dit gelijk. Hoef je de motorkap niet eens voor open te doen. Zo nee, dan zal katalisatorwerking zal wel einde verhaal zijn, en dit veroorzaken.
Soms haal je er nog net wat uit door simpelweg het luchtfilter er even uit te halen voor de keuring. Maar het is een lapmiddel waarmee je nog 1 of 2 jaar uitstel van executie haalt.
De lamdasonde, is dat er eentje van het z.g. knippen en plakken type (universeel) of echt het juiste bosch onderdeelnummer....[/quote]
De keurmeester heeft al geluisterd bij de spruitstukken, maar kon niks bijzonders horen. Hij zei wel dat ook een klein scheurtje invloed kan hebben.
De lambdsonde is helemaal nieuw van NGK met de juiste kabellengte (97 cm) en een originele stekkeraansluiting.
Ik heb vandaag informatie gevraagd bij een andere garage hier in de buurt waar ze veel van Volkswagenmotoren weten. Daar werd ook geadviseerd om eerst naar de katalysator te kijken. Uitlaatpijp aan de achterkant van de katalysator loshalen en erin kijken of de katalysator wel gevuld is en zo ja: hoe ziet het eruit. Er werd gezegd dat met een goede (of in ieder geval betere) katalysator nog aardig wat winst is te halen.
Ik ga nu dus eerst het volgende controleren:
- inlaatspruitstuk met remmenreiniger
- vacuumslang (nogmaals) bij benzinedrukregelaar
- katalysator
Bedankt voor alle bijdragen.
15 jaar
4gas hoeft absoluut niet op een auto voor 01-01-1993
ben nog een puntje vergeten, de motor wordt toch wel daadwerkelijk bedrijfswarm he; niet dat we met een stukkende thermostaat te maken hebben en het hele zaakje de 60 graden niet haalt.
Dan krijg je hem ook niet goed voor co, de motor computer blijft in warmloopregeling hangen. (rijk mengsel)
[quote=audia4]ben nog een puntje vergeten, de motor wordt toch wel daadwerkelijk bedrijfswarm he; niet dat we met een stukkende thermostaat te maken hebben en het hele zaakje de 60 graden niet haalt.
Dan krijg je hem ook niet goed voor co, de motor computer blijft in warmloopregeling hangen. (rijk mengsel)[/quote]
Bedankt voor de tip, maar dit hadden we al gecontroleerd. Olietemperatuur ruim 80 graden (op de boordcomputer) en koelvloeistoftemperatuurmeter in het midden. Slangen e.d. gevoeld en dat was allemaal goed warm.
Ik heb vanmiddag de remmenreinigertruc geprobeerd, maar geen verhoogd toerental. Vacuumslangen losgehaald en gecontroleerd (ook met draaiende motor) en alle slangetjes zuigen prima.
Daarna met een beetje moeite (ik heb geen put of brug) en veel kruipolie de klemmen van het verbindingsstuk achter de katalysator losgehaald. Met een beetje schuiven en wrikken kwam de pijp eraf. Met de zaklamp in de katalysator gekeken en.... een prachtig uitzicht op mijn nieuwe lambdasonde. Ëen beetje "kat"-in-de-zak-gevoel, maar wel blij dat ik nu weet wat (hoogstwaarschijnlijk) de oorzaak is. Zo zie je maar, ook al ziet alles er origineel uit, er kan toch nog mee gerotzooid zijn.
Ik moet nu op zoek naar een voorpijp en andere katalysator (want deze zitten aan elkaar gelast). Ik ben alvast begonnen met het loshalen van de 6 moeren van de flens van de voorpijp, maar ondanks de kruipolie zijn er al een paar afgebroken. Dat betekent dat beide spruitstukken er ook af moeten. Of kan het uitlaatspruitstuk er ook zo af ?
Voorlopig genoeg te sleutelen dus...
Zijn de draadeindes uit het uitlaatspruit te vervangen of kan ik beter een ander spruitstuk zoeken ?
15 jaar
[quote=garageburgwal]4gas hoeft absoluut niet op een auto voor 01-01-1993[/quote]
Gelukkig zijn er meer die weten hoe het zit :-)
15 jaar
[quote=SpeedBusterGTI][quote=audia4]ben nog een puntje vergeten, de motor wordt toch wel daadwerkelijk bedrijfswarm he; niet dat we met een stukkende thermostaat te maken hebben en het hele zaakje de 60 graden niet haalt.
Dan krijg je hem ook niet goed voor co, de motor computer blijft in warmloopregeling hangen. (rijk mengsel)[/quote]
Bedankt voor de tip, maar dit hadden we al gecontroleerd. Olietemperatuur ruim 80 graden (op de boordcomputer) en koelvloeistoftemperatuurmeter in het midden. Slangen e.d. gevoeld en dat was allemaal goed warm.
Ik heb vanmiddag de remmenreinigertruc geprobeerd, maar geen verhoogd toerental. Vacuumslangen losgehaald en gecontroleerd (ook met draaiende motor) en alle slangetjes zuigen prima.
Daarna met een beetje moeite (ik heb geen put of brug) en veel kruipolie de klemmen van het verbindingsstuk achter de katalysator losgehaald. Met een beetje schuiven en wrikken kwam de pijp eraf. Met de zaklamp in de katalysator gekeken en.... een prachtig uitzicht op mijn nieuwe lambdasonde. Ëen beetje "kat"-in-de-zak-gevoel, maar wel blij dat ik nu weet wat (hoogstwaarschijnlijk) de oorzaak is. Zo zie je maar, ook al ziet alles er origneel uit, er kan toch nog mee gerotzooid zijn.
Ik moet nu op zoek naar een voorpijp en andere katalysator (want deze zitten aan elkaar gelast). Ik ben alvast begonnen met het loshalen van de 6 moeren van de flens van de voorpijp, maar ondanks de kruipolie zijn er al een paar afgebroken. Dat betekent dat beide spruitstukken er ook af moeten. Of kan het uitlaatspruitstuk er ook zo af ?
Voorlopig genoeg te sleutelen dus...
Zijn de draadeindes uit het uitlaatspruit te vervangen of kan ik beter een ander spruitstuk zoeken ?[/quote]
gatverdamme, meestal doe ik het volgende, haal op de sloop de eerste beste kat die er op lijkt, van een of ander incourant merk auto met een vergelijkbare motor wat inhoud aangaat. (goedkoop) en las die er tussen, zonder de spruitstukken los te halen. is meestal drama.
helaas te laat.
spruitstuk kan er af, eerst de inlaat weg, krijg je ruimte. daar zitten inbussen in. Zorg voor een absoluut goed passende lange dop. ram hem er goed in. Zou alles los moeten gaan.
Dan de uitlaat, die zit (als het nog origineel is) met koperen moeren aan tapeinden in de cilinderkop. Normaal gesproken is het los te draaien. Tapeinden komen soms mee, geeft niet. NIeuwe moeren gebruiken, nieuwe pakkingen, en idd de oude afgebroken boel uitboren, optappen en vernieuwen.
[quote=audia4]gatverdamme, meestal doe ik het volgende, haal op de sloop de eerste beste kat die er op lijkt, van een of ander incourant merk auto met een vergelijkbare motor wat inhoud aangaat. (goedkoop) en las die er tussen, zonder de spruitstukken los te halen. is meestal drama.
helaas te laat.
spruitstuk kan er af, eerst de inlaat weg, krijg je ruimte. daar zitten inbussen in. Zorg voor een absoluut goed passende lange dop. ram hem er goed in. Zou alles los moeten gaan.
Dan de uitlaat, die zit (als het nog origineel is) met koperen moeren aan tapeinden in de cilinderkop. Normaal gesproken is het los te draaien. Tapeinden komen soms mee, geeft niet. NIeuwe moeren gebruiken, nieuwe pakkingen, en idd de oude afgebroken boel uitboren, optappen en vernieuwen.[/quote]
Wel een beetje late reactie, maar ik wil toch laten weten hoe het is afgelopen.
Het is allemaal los geweest en met nieuwe pakkingen en moeren weer gemonteerd, maar het is wel een flinke klus. Zeker omdat ik gewoon in een garagebox sta zonder put of brug (maar wel binnen). Het moet veelal op de tast, omdat de motor achterover hangt en je niet kan zien wat je aan het doen bent. Het is dan lastig om bijv. de inlaatspruitstukpakking goed op zijn plek te krijgen.
Tijdens het testen (gelukkig niet onderweg) ontdekte ik een gaatje in de stalen koelvloeistofleiding. Die heb ik vervangen door een nieuwe en dat is ook een lastig klusje (vastzittende slangen, knijpklemmen enz.)
Ik heb een complete originele uitlaat over kunnen nemen, inclusief goed spruitstuk, volle katalysator + lambdasonde, lege katalysator + lambdasonde, vrijwel nieuwe voorpijp en dempers (met dubbele schuine pijpen). Het is van een GTI 16V, dus de buizen hebben een iets grotere diameter.
De keuring was geen enkel probleem, er bleef nog 0,05 % CO over ! Zo'n groot verschil had ik niet verwacht.
Het geluid is minder mooi, maar wel rustiger. Ik merk niets van een vermogensverlies.
Nogmaals bedankt voor het meedenken en jullie reacties.
15 jaar
mooi dat het toch nog opgelost is!
en jij bedankt voor de feedback!
Gr Stefan
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar