Betreft 1Z motor.
computer uitgelezen(geen fout)
Vraagje voor vw specialist.
Klant komt met brandend lampje voorrijden.(dynamo)
Na kijkje onderkap blijkt krukasbout bout los te zitten(kwaal)
Poelie slingert en multiriem is eraf gelopen.
Na het vervangen van de bout(motor is nog niet koud) start en rijd de auto perfect en poeli slingert niet(klant ontzettend veel geluk gehad!!! dacht ik)
Maar 6 uur later en motor koud slaat hij aleen aan als je hem aansleept.
Mijn theorie is dat een lichte afwijking(maar nog niet een tand) van de nokastiming dit veroorzaakt.
Is er iets bekend over dit fenomeen.?
Er zitten 2 trapsverstuivers in en die reageren ook op compressiedruk.
En deze druk kan lager worden waneer nokas een paar graden later staat bv.
Oiram
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
oiram,door dat de krukS BOUT LOS zat heeft de poelie liggen klapperen zodat hij uit geslagen is.door een nieuwe bout te monteren klopt hoogstwaarschijnlijk de afstelling van de pomp niet meer.door dat hij bij warme motor vervangen is kon hij nog net starten maar bij koude motor is de tijd anders van de inspuitpomp zodat hij nu niet meer aan slaat.er moet dan een nieuwe krukaspoelie op ,en de kop waar de krukasbout in moet moet worden af gedraaid met een spec.setje,doe je dit niet loopt de bout weer los.veel suc,
groetjes LERE
heb ik al twee keer meegemaakt bij een transporter, losgelopen krukasbout. nieuwe poelie monteren want het nokje is uitgeslagen. bij mij was de timing minimaal verlopen, maar toch slecht lopen van de motor en roken.
wel opletten dat je as niet beschadigd is anders heb je het met een nieuw setje zo weer.
gr. john.
19 jaar
kan zoiets ookgebeuren met een passat bouwjaar98? Dank u?
19 jaar
Jazeker(ligt wel aan motortype)
het is een passat 1.9tdi 110pk. eerdaags ga ik de distributieriem vervangen.
19 jaar
hallo Erdar,110 pk 19tdi met motorcode AFN,moet de krukasbout niet los alleen de 4inbus boutjes van de poelie,je moet wel het voorfront kantelen (motor licht in rij richting)je moet ook opletten of je met een tweedelig inspuitpomppoelie zit,deze moet een gedeelte blokeren ,en de nokken as achter ,dan boutjes poelie pomp los en bout nokken as dan spannen.doe je dit niet dan staat de afstelling niet goed pomp-nokkenas-krukas.is het met een vaste poelie dan kan je hem gewoon borgen en op tijd stellen . groetjes LERE
Om de distributie snaar te vervangen hoeft de centrale bout ook niet los!.MAAR ik zou hem toch vervangen en met het juiste koppel vast zetten ,gezien de problemen soms met deze bouten.
Het kan je heel veel problemen besparen.(kosten)
Je kunt trouwens soms al zien dat de poeli slingert ver voordat er problemen ontstaan dus af en toe controleren kan geen kwaad.
Oiram
Zeg LERE welk soort van pomp zou ik dan heppen.Mijne passat is van december 1997, 110pk tdi. Dank
19 jaar
erdar,dat kan allebij maar ik verwacht met een vaste poelie gezien de leeftijd.maar je ziet het meteen als je de distr.kap er af haalt of er op de pomp drie m8 boutjes zitten .
groetjes lere
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar