close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf IV: Nog 1 keer proberen... Airco...

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: AHW 1.4i 16V

Hey ik wil het nog 1 keer voor leggen,

Ik heb een probleem met mijn airo, hij doet het niet :P.

Hij deed vorig raar, als ik hem aanzette dan duurde het zeker 5 minuten stationair draaien voor hij aan sprong. nadat hij een keer aan sprong deed hij het even weer goed.

Na een maand deed hij het helemaal niet meer.

Sins dien hebben we het volgende gedaan:

- Opnieuw gevult.
- nieuwe druksensor en deze gemeten onder druk, er zou dan rond de 2 volt op het witte draad moeten komen, en dat staat erop.
- nieuwe temperatuur sensor. ook deze krijgt een spanning.
- andere airco pomp
- andere regel unit wat onder de accu zit.
- alle draden van de sensors (druk en temp) terug gemeten naar de regel unit bij de accu.
- alle zekeringen na gelopen
- binnen de AC knop en stuuring vervangen
- motor verhoogt toeren als ik de airco aan zet


Nu is het wel zo dat als ik de stekker bij de airco pomp (2 draden) los trek er 9,3 volt over staat ongeacht of de airco aan staan of niet.
waarom dit is weet ik niet.

zit er nog ergens een sensor die ik mischien ben vergeten?.
En wat stel je nog meer voor?

Ik hoop eindelijk het probleem te vinden..

Geplaatst door

DarkEagle (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

D'r zit toevallig geen beveiligingscircuit op dat ding waardoor hij bij temperaturen beneden 5 graden (boven nul) uitschakelt? Dacht dat de meest airco installaties zoiets hebben...

suc6
Peter

Hey Peter,

Ik heb de temperatuur sensor ook al warm gemaakt in mijn handen.. ook dit mocht toen niets baten.

ik ga vanmiddag nogmaals de spanning over de sensor meten.

DarkEagle 0

14 jaar

Inderdaad..

Werkt hij niet bij deze buitentemperaturen, of doet hij het ook in de zomder niet ?

stefan84 0

14 jaar

Is die 9,3 volt op de stekker van de pomp niet te laag, Stefan? Vooral onbelast hoort dat toch ongeveer accuspanning te zijn? Als de buitentemperatuur te laag is hoort hij toch helemaal geen spanning te krijgen?

E.T.Wiersum 0

14 jaar

Stefan: Ook in de zomer doet hij het niet, we hebben hem gisteren opnieuwe afgevult en de sensor verwarmt.

E.T. : met mijn oude pomp was dit zelfs maar 6 volt.

ik zal vanmiddag als ik thuis ben nogmaals meten en dan ook de sensor weer wat warmer maken.

DarkEagle 0

14 jaar

Peter,

Misschien een stomme vraag, maar is het vullen goed gebeurt ?

Airco compressor :

Bruin - Zwart = Massa

Groen - Zwart > Naar AC module ( B10 )

stefan84 0

14 jaar

Hey Stefan,

Het vullen is goed gelukt. zit 750 + 50 gram in 134a.
Dit is gedaan bij mij oom die heeft een eigen koeltechnisch bedrijf.
Druk meeting was goed en geen lekkages,
Tevens geeft de druk sensor 1,8V

groeten,

PP

DarkEagle 0

14 jaar

[quote]D'r zit toevallig geen beveiligingscircuit op dat ding waardoor hij bij temperaturen beneden 5 graden (boven nul) uitschakelt? Dacht dat de meest airco installaties zoiets hebben..[/quote]
Die zit er altijd op en dat is de lagedrukschakelaar ofwel de gecombineerde trinary schakelaars, behalve de systemen met een continu draaiende compressor hebben geen lagedruk beveilging.

[quote]Ik heb de temperatuur sensor ook al warm gemaakt in mijn handen.. ook dit mocht toen niets baten.[/quote]
Dat kun je vergeten en zal nooit lukken op deze manier.

[quote]Misschien een stomme vraag, maar is het vullen goed gebeurt ?[/quote]
Die vraag stel ik me ook altijd, op welke manier iets uitgevoerd wordt en onder welke omstandigheden!
Maar hoe kan nu gesproken worden dat de drukmeting in orde is, als de airco niet werkt? tevens zit er 50 gram teveel in het systeem.

Ook in de zomer doet de airco het niet, draait de condensorventilator?
Heb je de compressor al ééns rechtstreeks 12 volt gegeven?
Is de filterdroger/accumulator vervangen?
Is ook gekeken of de orrifice niet verstopt/vervuild is?

TheoStek 0
badge

14 jaar

De compressor draait niet. als ik er direct 12volt op zet doet hij het wel en koelt hij super. van daar ik het volgens mij iets elektrische.

DarkEagle 0

14 jaar

Als een te hoge druk gemeten wordt in het systeem, zal de compressor ook niet draaien, buiten het het feit de temperatuur te laag is.

Laat of lees de auto ééns uit op foutcode....

TheoStek 0
badge

14 jaar

[quote=TheoStek]Als een te hoge druk gemeten wordt in het systeem, zal de compressor ook niet draaien, buiten het het feit de temperatuur te laag is.

Laat of lees de auto ééns uit op foutcode....[/quote]
Er zitten geen fouten in, gisteren nog opnieuw laten uitlezen.

Dus ik zou wat gas moeten laten ontsnappen?.

Maar als ik de temperatuur meter warm maak. en dan het nog eens probeer zou het dan wel lukke?

DarkEagle 0

14 jaar

Hallo Peter Paul is de Koppeling opnieuw af te stellen ,bij veel pompen is die mogelijkheid er . Als het direct wel werkt laat de koppeling dan schakelen via een relais. Het is nu wel een leuke tijd om over airco's te beginnen! Het is ook zo weer zomer. Succes Jan

Punt 50
badge

14 jaar

Met de foutcode bedoel ik of er meer foutcode aanwezig zijn dan anders, als het systeem een te hogedruk heeft slaat de pressostaat de compressor uit!! als de druk dan zakt slaat ie weer in.
Je moet geen gas laten ontsnappen, maar terug laten afzuigen!

Heeft geen zin om temperatuursensor te verwarmen, gaat toch niet lukken. Wat je kunt proberen om het systeem te manipuleren is een haar föhn (warmste stand) te leggen in de aanzuigmond van de aanjager!!
Hiervoor zal je de kunststof kap moeten verwijderen en het interieurfilter.
By the way, jouw auto heeft geen orrifice, maar een expansieventiel !

Als het expansieventiel blijft dicht staan, vindt er ook geen drukverlaging plaats! maar een verhoging van de druk.

TheoStek 0
badge

14 jaar

Heb je gemeten OVER de pomp (meetpennen over de aangesloten stekker van pomp) of 1 meetpen op de stekker en de andere meetpen op de min van accu?

ricky 10
badge

14 jaar

Hye ricky,

Ik heb gemeten door de stekker verbinding bij de pomp los te maken en dan de 2 draden te meten.

DarkEagle 0

14 jaar

Hey theo,

wat bedoel je met de pressostaat? en waar zit deze bij mijn auto of is de gewoon de druksensor?.

maar kan deze dan ook niet werken als er te veel druk in zit?. en hoe zit het dan dat er wel een 2 volt spanning singnaal uit komt...?

DarkEagle 0

14 jaar

Pressostaat is drukschakelaar, volgens de gegevens heb jij een drukschakelaar 3 draden? deze zit op de hogedruk leiding/zijde.
Als er een te hoge druk wordt gemeten (verstopping e.d ) wordt de compressor ( tijdelijk) buitenwerking gesteld.

Hier kom je alleen maar achter als een drukmeting wordt uitgevoerd onder ideale temperatuuren, als het expansieventiel dicht blijft staan ontstaat hogedruk, vocht wat bevroren is enz, verhoogt ook de druk.

TheoStek 0
badge

14 jaar

[quote=TheoStek]Pressostaat is drukschakelaar, volgens de gegevens heb jij een drukschakelaar 3 draden? deze zit op de hogedruk leiding/zijde.
Als er een te hoge druk wordt gemeten (verstopping e.d ) wordt de compressor ( tijdelijk) buitenwerking gesteld.

Hier kom je alleen maar achter als een drukmeting wordt uitgevoerd onder ideale temperatuuren, als het expansieventiel dicht blijft staan ontstaat hogedruk, vocht wat bevroren is enz, verhoogt ook de druk.[/quote]
Dit klopt er komen 3 draden vanaf.

zwart/... massa
bruin voedig?
wit singaal draad staat +/- 2 volt op

Dus ik moet eigenlijk even wachten tot het beter weer is? of in een goed verwarmde hal zetten?

DarkEagle 0

14 jaar

Zijn die kleuren niet :

1) Bruin /Zwart
2) Wit
3) Zwart / Blauw

1 = Massa
2 = AC Module
3 = Geschakelde + ( 15 ) gezekerd met 7,5 Amp

Ik zou hem eens bij een goede aircospecialist achterlaten ipv meer kapot te maken dan je lief is..

Moeilijk om er zo achter te komen, en het probleem omzeilen helpt ook niet, hij hoort gewoon te functioneren zoals het hoort, en niet 'even wat gas laten ontsnappen' en een fohn in de ventilatiemond leggen.

stefan84 0

14 jaar

Je moet meten met de stekker aangesloten,zoals jij deed is onbellast (zonder verbruiker) en mocht je dan een slechte draadverbinding hebben dan meet je altijd 12 volt met de stekker los.
Als je nu de stekker erop zet en airco aanzet en dan gaat meten OVER de pomp dan zul je niet meer die 12 volt meten omdat die slechte draadverbinding (indien aanwezig) dan de verbruiker wordt en dan gaat die 12 volt naar die slechte verbinding toe zeg maar ipv naar de pomp.

-Wat je eerst moet weten is waar de 2 draden naartoe gaan.(schema).
-Dan meten over de pomp met de stekker er dus op,meet je dan bijvoorbeeld 4 volt,dat betekent dat die resterende 8 volt ergens anders zit.
-Meet daarna over de plusdraad,dus meetpennen over plusaansluiting pomp en plusaansluiting regelapparaat (in ieder geval waar de andere kant naartoe gaat),als je hier dan 8 volt meet,dan zit daar het probleem.
-Meet je 8 volt over de min draad (werkt precies hetzelfde als over de plusdraad) dan zit daar het probleem.

Dit noemen ze de V4 meting.Zoek maar eens op Google.

ricky 10
badge

14 jaar

Hallo Peter ook wij hebben onze gedachten er over laten gaan . Het bedienings -paneeltje Kan je uit het console wippen . Achterop dat ding komt breuk en of losse verbindingen voor . Door het paneeltje te wringen slaat de compressor vaak al aan. Succes.

Punt 50
badge

14 jaar

Beste Leden,

Ik heb een golf 4 met een handbediende airco (aan/uit). Maar welke type sensoren en onder delen heb je elektronisch?.

Deze weet ik al:

- Buiten temperatuur sensor
- Druk sensor
- Regel eenheid onder de accu
- A/C knopje binnen

Reden dat ik dit vraag is omdat ik wel een singnaal bij de regeleenheid krijg van de temp sensor en de druk sensor, motor zijn toeren verhoogd en ook de 12V voeding van het knopje A/C krijg.

Zit er binnen misschien nog een temp sensor die een storing/geen signaal geeft?.

groeten,

DE

ps: probeer dus er achter te komen welke elektronische sernsor/onderdelen de handbediende airco heeft.

DarkEagle 0

14 jaar

Handmatige airco heeft geen temperatuur sensoren.

[quote]Zit er binnen misschien nog een temp sensor die een storing/geen signaal geeft?.[/quote]
ja, de antirijpsensor van de verdamper.

TheoStek 0
badge

14 jaar

Waar zit de antirijpsensor ?. en kan dit te maken hebben waarom mijn airco niet inspringt?.

DarkEagle 0

14 jaar

hallo allemaal zit bij deze golf er boven de startmotor geen kabel boom? Ik heb al diverse malen gezien dat daar een paar hele slechte verbindingen zitten naar dynamo en airco pomp. Succes

emiel2674 0
badge

14 jaar

Ik heb een eigen relais gemonteerd.

Deze gaat via de binnenschakelaar en voedt dan met de beveiligingen de airco pomp.. Voor mij doet hij het super :D.

DarkEagle 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.