Help, Mijn auto valt telkens in noodloop.. en het drijft mij tot waanzin..
Ik zal eerst vertellen wat het probleem is en wat ik gedaan heb.
Spec's auto:
VW Golf IV 1.9 TDI AXR 110 PK.
Km 337.000 +, gebruik dagelijks woon - werk en jaarlijks +/- 35K a 45K km.
Probleem:
Sinds vorig jaar is mijn auto geleidelijk "sporadisch" in noodloop gegaan. Bij het restten d.m.v. sleutel aan/uit tijdens het rijden is het euvel tijdelijk verholpen..
Dit gebeurt tussen 1800 & 3200 toeren, boven of onder deze toeren werkt de turbo prima!!
verbruik normaal 1 op 18 nu door storing 1 op +/- 10 a 12...
Dit doet mijn auto nu continu..tot grote ergernis.
Wat heb ik gedaan:
-1- uitgelezen bij VW Dealer NL & Ger.
Foutcode dat de turbo afslaat d.m.v. onderdruk.. VW dealer weet zich daar geen raad mee.. ( ja alles vervangen in de hoop dat het is opgelost)
-2- Luchtmassa meter vervangen (compleet met huis).
-3- Hoofdluchtfilter vervangen.
-4- N75 turbodruk regelaar vervangen
-5- Vacuüm nagelopen.
-6- EGR+ Gasklep huis helemaal schoongemaakt (veel aangekoekte zooi)
-7- Sensor bij het koellichaam van de intercooler vervangen (maf/map?)
-8- Turbo na gekeken, verstelbare schoepen zitten niet vast..
-9- Bedrading na gekeken/massa punten schoongemaakt
-10- Draadboom onder kleppendeksel, tbv sens/pluggen, vervangen..
-11- Opnieuw uitgelezen en Motorcompressie gemeten alles valt binnen de +/- 2.5 zoals beschreven door VW.
-12- Alle waarden via vagcom computer uitgelezen opgezocht en vergeleken (dat alles staat goed)..
Ik vermoed dat dit elektronisch is i.p.v. mechanisch maar ik begin nu wel een beetje te twijfelen....
Om een nieuwe turbo te kopen wil ik eerst definitief uitsluiten dat het ook de turbo is!
Ben dus al een aardige tijd bezig, weet iemand wat ik kan doen??
Alvast bedankt!
Groeten Maike
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De turbo blijft vaak in dit soort gevallen de boosdoener.En zeker gezien de km stand van jouw auto.Ik ken de situatie niet natuurlijk,maar persoonlijk was ik denk ik eerder op een turbo uitgekomen.Je zoet gewoon heel erg goed testen met de testkast via de meetwaardeblokken en rijdend uitlezen.
Hallo Ricky,
Bedankt voor je input.
Ik heb 2 weken geleden mijn Turbo vervangen voor een goede gereviseerde van Garret (juiste VW artikel Code).
Echter gooit hij hem alsnog in noodloop, uitgelezen vagcom P1556, lade druk niet bereikt...
In tegenstelling tot de oude turbo, is het noodloop effect nihil geworden. Dus stukje Arnhem - Deventer - Hengelo is het 1 a 2 x noodloop in de 5de vers. bij 2000 a 2500 rpm, voor heen was dat 20 a 30 X...
Ik vermoed misschien ECU maar hoe of bij wie kan ik dat testen??
Zijn er andere dingen waar ik nog na moet kijken?
Alvast bedankt!!
P.s. Ik heb rijdend uitgelezen waardes worden juist weergegeven...
14 jaar
Hoeveel druk krijg je en wat is de gewenste druk bij 2500 rpm in 5?
Intercooler is niet lek?
Vraag me af of een te lage turbodruk een "noodloop"kan veroorzaken?
14 jaar
Ja dat kan,als de druk lager is dan voorgeschreven dan gaat hij ook in noodloop en als de druk hoger is dan voorgeschreven dan dus ook.
Beste Lezers,
Tijdens de APK (roetmeting) hebben wij ondekt dat de kleine transport buis tussen EGR (uitlaatgas regelaar) lek was. Helaas heb ik ehm weggegooid anders had ik deze kunnen laten zien.
Deze heb ik vervangen en mijn auto rijd bijna als vanouds, turbo krijgt volle druk en trek weer heerlijk op.
Overigens bleek dat zwarte "stangetje" van het vacuumdoosje (ook bij de uitlaatgas regelklep) kapot te zijn, deze heb ik ook vervangen.
Echter bij het uitlezen weer de melding P1556 en P1145.
Dus ik denk ook dat de bekabeling niet helemaal goed is.. Wat kan ik doen en waar kan ik de aansluiting van de LLM het beste mee doormeten? Blijkbaar maat de B+ sluiting met de massa , maar ik weet niet waar en visueel kan ik niks vinden...
ALvast bedankt!
Ps. Noodloop is nu incidenteel maar komt nu nog wel voor (rit enschede - terneuzen 1 a 3 keer, voor de reparatie was dat minimaal 35 keer)
13 jaar
P1145 geeft aan dat het signaal van de luchtmassameter te hoog is (kortsluiting naar plus).
Niet dat de B+ (voeding) kortsluiting heeft met massa, want dan zou er een zekering kapot gaan.
Zie: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-17...
LLM Heb ik vorig jaar al vervangen (jan 2010) dus ik denk dat het meer de bekadeling is.
Als de auto stationair draait dan flikkert ook mijn instrumenten verlichting :S
Denk dat ik alle bekabeling maar na loop.. Heeft iemand een electro schema van de kabelboom van LLM naar ECU?
13 jaar
is het probleem intussen al bekend???
ik zit namelijk met het zelfde probleem
13 jaar
[quote=1tsme]is het probleem intussen al bekend???
ik zit namelijk met het zelfde probleem[/quote]
Het probleem is inmiddels opgelost!!
Alles wat ik probeerde was voor niks, nou ja na 350K km mag je wel iets vervangen :), waarbij in de Turbo, vacuüm slangen, N75 TDR en LMM heb vervangen...
Nadat ik alles had vervangen kwam ik er achter dat het vacuümdoosje achter op het blok (achter de EGR/ tussen blok en onderkant voorruit).
Dat doosje was kapot (lamme veer) zodat de lucht via de lamme veer en kapotte seal er voor zorgde dat de vacuüm verschil te hoog werd in het vacuüm systeem.. daardoor ontstond bij mij die noodloop..
Nadat ik het doosje vervangen had, heb ik geen storing meer gehad...
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/716/dsc00919d.jpg/" target="_blank" rel="nofollow">http://imageshack.us/photo/my-images/716...][img]http://img716.imageshack.us/img716/7471/...[/img][/url]
Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]
Dat zwarte ding met die enkele slang is dat vacuüm doosje, die gaat best vaak kapot, nadeel is dat dit artikel niet los verkrijgbaar is.. Ik heb het EGR waar dat ding aan vast zat bij de sloop gehaald en heel voorzichtig dat doosje er af gehaald en over gezet naar mijn huidige EGR.
Probleem met dit soort dingen is dat de kans groot is dat er meer dingen aan de hand zijn.....
Controleer eerst effe alle slangen en dat vacuüm doosje voor dat je LMM of N75 Turbo druk regelaar gaat vervangen...
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar